Zoontje 22 maanden te slim?

<p>Mijn zoontje is 22 maanden.. maar heeft iemand ervaring hoe je merkt of hij te slim is.. We merken ons op dat hij echt onwijs veel snap, zo'n dieren puzzel van 9 met vis olifant neushoorn enzo kam hij feilloos in elkaar leggen.. Ik had de onderkant en de dieren op de grond en vroeg de vis, olifant, dolfijn enzo en hij gaf de juiste aan mij..</p><p>Zelfde als kleuren herkennen.. heb ik van de klei de deksels met bollen van de klei en hij legt zo de juiste kleur bij juiste kleur..</p><p>Legoblokjes stapelen zonder enige probleem.</p><p>Van liedjes de persoon herkennen als je vraagd wijs die of die eens aan zonder enige problemen.</p><p>En ga zo maar door..</p><p> </p><p>We hebben soms ook het idee omdat praten nog wel een dingetje is dat hij met zich zelf in de knoei zit. Hij is wel vrolijk maar ook zo gefrustreerd dis zijn nu vaak met de fiets weg(zelf fietsen) en veel met de honden weg dat geeft hem wel rust. En omdat het consulatiebureu niemand ontvangt kunnen we alleen telefonisch terecht dus daar hebben we ook niet zo veel aan.. vandaar dat ij me afvroeg of ouders dit herkennen</p>
 
Wat vind je zelf buitensporig slim aan de voorbeelden die je geeft? Lego blokjes stapelen en zien dat het dezelfde kleur is vind ik eerlijk gezegt niet zo heel bijzonder uitblinkend voor een kind van net geen 2. 
Het is natuurlijk heel knap! Begrijp me zeker niet verkeerd. Maar iedere ouder vind z'n kind knap en sommige iets meer;)
Ik ben wel benieuwd wat je hierover met het cb wilt? 
 
Té slim? Nee sorry dat denk ik niet. Wat je opnoemt is redelijk normaal voor een kindje van bijna 2. Elk kind ontwikkelt zich natuurlijk op zijn eigen manier en het ene kind blinkt meer uit in het één dan in het ander. Jouw kindje vindt dit soort dingen blijkbaar interessant en pikt dit snel op, maar kan in andere dingen weer langzamer zijn (bv. motorisch of zoals je zelf al zegt: praten) 
Ik heb zelf 2 dochters (2.5 jaar en 8 maanden) en werk op een kinderdagverblijf. Zelf vind ik mijn kindjes ook bijdehand en leergierig en ze pakken dingen snel op. Dat is fijn. 
Maar ik ben eerlijk gezegd een beetje huiverig voor mensen die roepen dat hun kind zoooo slim is en extra werkjes en uitdaging nodig heeft en makkelijk met 3.5 jaar al naar de basisschool kan. Dit gebeurt steeds vaker, veel ouders vinden hun kind erg slim terwijl wij op het kinderdagverblijf gewoon een doorsnee kind zien. En een enkeling is wél echt slim, maar daar moet je ook niet perse blij mee zijn.. met 3 jaar zijn die kinderen al enorm verveeld en missen ze uitdaging.. wees maar gewoon blij als je kind gemiddeld is!! 
Laat je kind ook gewoon kind zijn. Leer hem nieuwe dingen, en wees maar blij als hij dat gauw oppikt. Maar denk niet te snel dat jouw kind vreselijk slim is.. waarschijnlijk valt het wel mee.
Geniet van je dreumes!
 
@michellevd
Ik heb een dochter die net 2 is geweest, ze kan tellen van 1 t/m 12 en kan ook al verschillende kleuren benoemen complete liedjes zingen. Ze zegt sommige zinnen van 4 woorden en verteld mij bijv wat ze die dag gedaan heeft bij de oppas. Ze zegt zowel aap als monkey en nee en no (hoe ze erbij komt geen idee ) en ( Mijn dochter zit trouwens niet op een kinderdagverblijf en ook nooit gezeten altijd bij familie geweest als wij moesten werken ) Mijn schoonzus werkt op het kinderdagverblijf en die zegt wel dat er weinig kinderen zo sociaal en open zijn als haar. Dus ik gooi het er gewoon op dat ze ontzettend leergierig is en daarom zo snel dingen op pikt
Maar of ze heel slim is, geen idee ik denk dat dit een heel groot deel haar persoonlijkheid is! En ik wacht het gewoon af, als ze 2 half is in september wil ik haar naar de peuterspeelzaal doen en dan zullen we het zien.
Heb jij geen bekende van een kdv met wie je erover kan praten?
 
Ook ik werk in de kinderopvang en daar vertel je de ouders natuurlijk ook hoe super knap hun kinderen zijn. De ene ouder denkt oh wat leuk, de ander denkt meteen dat ze een genie in huis hebben.
Wat ik hier ook lees, pas idd op. Vrienden van m'n man hebben het vanaf dat hun zoon naar de psz gaat over voorlopen. Zelfs extra gesprekken met de leidsters omdat zij dat anders zagen. Nu in groep 1 al meerdere iq test gedaan om hem in de plus klas te krijgen. Volgens haar kloppen de uitslagen niet omdat hij moe was of wat dan ook... Super sneu! Vooral omdat hij goed kan leren, maar verder gewoon niet zo snugger en sociaal is. Maar ik lul altijd maar met d'r mee omdat ze toch zeker van d'r zaak is.
Dus stimuleer z'n leergierigheid, maar blijf wel realistisch kijken naar je zoon.
Niet gezegt dat hij niet slim zou zijn hoor! 
 
Mijn zoontje kon met 2 al zinnen van 3 woorden zeggen en nu 3 maanden later ook zinnen van 4 woorden en nog zegt het cb dat hij een spraak achterstand heeft omdat ze hem daar nog nooit wat hebben horen zeggen haha 
 
Elk kind is slim op haar of zijn manier de ene kan sneller tellen andere kan goed puzzel leggen laat kind kind zijn en tuurlijk zullen opa en oma zeggen o wat slim of dit dat ja duh is klein kind of iemand anders , jij in achter nichtje kan sneller staan fan kruipen die heb dat overgeslagen dat betekend niet dat ze slim is ze is snel met dat. Mijn kleine kan al foed consenteren is 2 maanden volgt je en kijkt goed dat zij cb ook maar boeiend hij vind het interessant betekend niet dat we een genie hebben en dat die al veel begrijpt os een baby 
 
Terug
Bovenaan