Zoontje 22 maanden te slim?

Mijn zoontje is net een paar weken 5 en zijn juffen vermoeden dat dat hij weleens hoogbegaafd zou kunnen zijn. Een slimmerd dus, maar zoals hierboven gezegd is slim zijn niet per se iets om over te juichen. Zijn gedrag en de manier van leren is wat afwijkend tov de grote groep. Niet altijd fijn. 
Maar toen hij een dreumes was viel mij echt helemaal niets op waardoor ik dacht dat hij slim zou kunnen zijn. Hij was nergens bijzonder vlot in. Zelfs toen hij 4,5 was had ik geen idee van zijn slimheid, tot zijn juf het dus zei. Hij was in mijn ogen namelijk heel gewoon. 
Wij hebben er samen met school voor gekozen om hem niet te laten testen, maar hem te volgen in zijn ontwikkeling met wat extra uitdagingen en extra observatie. In elk geval voor nu. Hij is nog te jong. 
Wel zie ik verschil met zijn zusje, nu 21 maanden. Zij is gemotiveerder om iets te bereiken. Ze oefent veel meer. Lukt het niet, dan gaat ze door tot het haar wel lukt. Ik denk weleens dat zij de minder slimme is van de 2, maar door haar karakter verder gaat komen. Ze zal veel beter met tegenslagen om kunnen gaan. 
Ik zou ook niet weten wat je met het oordeel van het consultatiebureau moet in dit geval. Hij zou op dit moment kunnen voorlopen op zijn leeftijdsgenoten, maar de ontwikkeling gaat nu nog zo grillig, daar is denk ik weinig van te zeggen. Gewoon aanbieden wat hem interesseert, niet kijken naar de leeftijd daarin.
 
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en wat je omschrijft is knap maar niet te slim als ik eerlijk ben. De meeste kinderen op mijn groep van bijna 2 kunnen dat al wel. Ook zinnen van meerdere woorden. Het is fijn dat je zoontje het kan hoor zo bedoel ik het niet maar wat wil je ermee dan? Waarom wil je hierover iets horen van het CB? ?
 
 
Wat bedoel je precies met het woord 'te'? Ik vind mijn zoontje van 8 maanden uiteraard ook het geweldigste kind ;) maar probeer dit verder wel bij mezelf te houden en me te realiseren dat dit gewoon komt omdat het mijn kind is. 
Er zijn filmpjes van mijn tweede verjaardag waarin ik ook hele zinnen zeg, de kleuren van de ballonnen feilloos benoem en bijdehand op vragen antwoord. Dat wil niet zeggen dat je gigantisch slim bent, ook al kun je bepaalde dingen misschien eerder dan leeftijdgenoten (ik kon bijvoorbeeld relatief laat pas lopen). Pas ermee op, want het kan ongewild een vervelend effect hebben op je kindje (ik zeg niet dat je dat doet! Maar kom zelf uit een gezin waarin best veel druk werd uitgeoefend op ons als kinderen, ook vanwege 'slimheid', en dat is niet heel prettig).
Voor mij klinkt het niet als iets waar je iets mee moet, maar het is wel knap van je zoontje! Stimuleer hem - koop puzzels die misschien ietsje moeilijker zijn en ga dat met hem doen, lees hem veel voor - nou goed, je snapt hem wel. En mocht het dan straks als hij 5, 6, 7 is zo blijken te zijn dat hij zich echt kapot verveelt op school en iedereen dat ook ziet - dan lijkt het me een ander verhaal en kun je altijd nog kijken of je er iets mee moet. (Bijna) Twee is nog zo jong!
 
Terug
Bovenaan