Hoi Hoi,
Onze dochter van 2 jaar en 4 maanden eet met ups en downs. Tegen de tijd dat ik denk; ik ga maar weer 's even bijhouden wat er op een dag dan wél naar binnen gaat, en weer eens even het opvoedboek erbij; begint ze weer te eten . Heel raar. Maar goed. Als ze weer in een periode van slecht eten zit, passen wij het volgende toe:
- in een periode van minder goed eten, krijgt ze van ons: 1) tussendoor nog wel eens een 'vitimaninesnoepje, 2) fruitontbijt (= drinken), 3) flesje KnorVie (50% van de dagelijkse behoefte aan groente en fruit, 4) in de winter Actimel voor een verhoogde weerstand, 5) multivitamine-siroop
- inderdaad 'nonchalant' doen over het eten
- niet willen eten? - dan gaat het bord van tafel
- maar: wél blijven zitten totdat papa en mama uitgegeten zijn; gaat ze toch zonder onze toestemming van tafel, dan gaat ze eventjes op de gang; dan is voor haar de keus snel gemaakt!
- ook als ze niet eet, krijgt ze wél een toetje
- niet teveel aandacht schenken aan het niet eten
- als ze wel goed eet, ook geen (positieve) aandacht aan schenken, maar wel zeggen dat het zo heel gezellig(!) was aan tafel
- bij voorkeur geen drinken bij het eten
- niet speciaal dingen maken om het eten op te leuken, gewoon met de pot mee-eten
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Groetjes