Zoontje van drie wil niet avondeten

hier ook eentje die slecht eet, mijn zoontje is 2 jaar en 4 maanden maar heeft vaak ook niet het geduld om te blijven zitten. Schuift dan zelf weer van zijn stoel. Na een paar keer hem er weer op gezet te hebben stoppen we er dan maar weer mee, wordt zo'n strijd en daar hebben we ook geen zin in. Als hij honger heeft dan eet hij vanzelf wel weer een keer. Als wij klaar zijn ruimen we ook zijn bord op en als hij daarna nog wil eten dan heeft hij pech. We gaan er vanuit dat het vanzelf wel weer een keer goed komt.
 
Hoi Hoi,

Onze dochter van 2 jaar en 4 maanden eet met ups en downs. Tegen de tijd dat ik denk; ik ga maar weer 's even bijhouden wat er op een dag dan wél naar binnen gaat, en weer eens even het opvoedboek erbij; begint ze weer te eten . Heel raar. Maar goed. Als ze weer in een periode van slecht eten zit, passen wij het volgende toe:

- in een periode van minder goed eten, krijgt ze van ons: 1) tussendoor nog wel eens een 'vitimaninesnoepje, 2) fruitontbijt (= drinken), 3) flesje KnorVie (50% van de dagelijkse behoefte aan groente en fruit, 4) in de winter Actimel voor een verhoogde weerstand, 5) multivitamine-siroop
- inderdaad 'nonchalant' doen over het eten
- niet willen eten? - dan gaat het bord van tafel
- maar: wél blijven zitten totdat papa en mama uitgegeten zijn; gaat ze toch zonder onze toestemming van tafel, dan gaat ze eventjes op de gang; dan is voor haar de keus snel gemaakt!
- ook als ze niet eet, krijgt ze wél een toetje
- niet teveel aandacht schenken aan het niet eten
- als ze wel goed eet, ook geen (positieve) aandacht aan schenken, maar wel zeggen dat het zo heel gezellig(!) was aan tafel
- bij voorkeur geen drinken bij het eten
- niet speciaal dingen maken om het eten op te leuken, gewoon met de pot mee-eten

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes
 
Hoi Profiel,

Dank je voor de tips... we waren zelf ook al op die weg gegaan, werd er gewoon gek van om te bedenken wat HIJ misschien wel zou willen eten terwijl hij uiteindelijk toch niet eet! We eten nu gewoon wat wij willen...

We maken het wel nog steeds leuk aan tafel en dat lijkt te werken, niet wat betreft het eten, maar in ieder geval met het aan tafel blijven. Wil hij toch van tafel dan heeft hij de keus: of alleen in zijn kamer (heb geen andere ruimte) of gezellig samen aan tafel!

Het toetje gaat er in ieder geval wel in en de vitamine pilletjes ook....

Tja, er zal toch heus wel eens een tijd komen dat hij "iets" te eten wil proberen... Hoop ik....

Groetjes Nika
 
Eerlijk gezegd ben ik best een beetje blij dat er meer kindjes met dit probleem zijn. Onze zoon eet al geen avondeten sinds december, zelfs niet even proeven. Hij is nu 2,5 jaar. Hij at altijd erg goed en gezellig en in 1x helemaal niks meer. Het fruit wil hij ook niet meer en brood gaat matig. Hij krijgt wel een vitaminepil per dag en eet altijd zijn toetje braaf op  . Ik hoop ook maar dat dit echt een periode is, ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat hij later (als hij volwassen is) nog steeds op toetjes leeft, haha.

 
Mijn zoontje eet ook al vanaf anderhalf niks tot weinig qua warm eten. Hij heeft zelfs echt een jaar zonder groente gedaan en heel sporadisch fruit gegeten.. Kunnen ze prima zonder. Wel gaf ik vitaminepillen vanaf 1 jaar, van optimax.
Mijn zoontje is nu 2 jaar en 9 maanden, bijna 3 dus. En sinds twee weken hebben we een stickersysteem. Het werkt prima. We stellen geen hoge eisen, wél dat hij in iedergeval één hapje groente eet (dan worden het er vaak twee, en dan beseft hij:'oh ik eet, ho ff, ik moet wel mijn eigen wil tonen....' en dan stopt hij weer!) en een stukje aardappel en vlees. Meestal eet hij dan toch 3 happen aardappel en het vlees gaat er soms voor het grootste deel in. Voor de rest doen we net als anders: negeren, ook niet te veel belonen ónder het eten. Gewoon na die tijd wél: met een sticker in zijn disneyboek. Weet niet hoe lang het werkt, maar zo proeft hij tenminste wel, en misschien gaat het straks vanzelf. Hij krijgt na zoveel stickers (doe dat wat op het gevoel) nog eens een beloning in de vorm van een danoontje, of ijs, of een klein cadeautje van een euro, of lekker in het grote bad badderen...
 
Maar dan moeten ze wel tegen de 3 jaar aanzitten wil je hier mee beginnen.
Een nadeel is wel, dat hij een drama maakt als hij geen sticker krijgt omdat hij geen hap heeft gegeten...gelukkig is het nog maar één keer voor gekomen.
Dus of we het zo goed doen, ik weet het niet, maar ja, je moet toch een beetje uitproberen!
 
Hallo allemaal,

wat een reacties, ben blij dat ik niet als enigste deze problemen heb....
En ook de "oplossingen' komen erg overeen...
Het stickersysteem hebben we ook geprobeert, maar hoe goed dat heeft gewerkt met het slapen, zo slecht werkte dat met het eten....
Het negeren van het hele probleem heb ik ook geprobeerd, maar ook dat hielp niet, hij ging juist nog minder dingen eten....

ik blijf het maar gewoon gezellig maken aan tafel en na het eten gewoon een toetje: mijn moeder wist mij te vertellen dat ik als kind ook een hele periode op hoofdzakelijk vla heb geleefd (en ik ben er ook groot mee geworden...)

Veel liefs en succes met jullie "niet eters"...
Nika
 
Wij hebben hier ook een slechte eter. Charlotte(bijna 2)  al alles tot een maand of 3 geleden. Ze eet nu bijna niks meer aan tafel. Ja pizza en hamburgers gaan er n als zoete koek. Maar ja om dat nu iedere dag te eten.
Nou ik maak er geen probleem van hoor. Wil je niet eten, prima, maar dat ook niks meer na het eten. Charlotte krijgt vanaf 3 uur niks meer(alleen als het warm is drinken). Oit zal het wel weer goed komen en zolang ze groeit, vrolijk is vind ik het best.
 
Terug
Bovenaan