Zoontje van twee voorbereiden op de komst van een zusje?

hallo,
Ik heb een vraagje;
In augustus krijgen wij er een kleine meid bij. We hebben al een zoon van net 2 jaar. Nu ben ik zo bijnieuwd hoe dat zal gaan met die twee.

Ik hoor zo vaak dingen over jaloezie enzo. Wat  is jullie ervaring met zulke dingen. Moet ik hem nog voorbereiden ofzo? Hij is gek op baby's en op het KDV knuffeld hij heel veel met ze. Maar hoe geef ik hem een goede start met zijn nieuwe zusje?

Wie heeft er tips?


Groetjes Ruth
 
Wij hebben in februari ook een dochtertje gekregen en onze zoon was toen net 2 jaar. We hebben eigenlijk helemaal niks bijzonders gedaan, het ging gewoon heel erg goed. Nooit jaloers geweest of zo.
Wel rare dingen uitspoken terwijl ik zat te voeden, maar dat is logisch als je een eigenwijs peutertje bent, toch?
Hij ging ook op het kdv veel met kleine baby's om en vond alles heel gewoon. We vertelden hem trouwens wel vaak dat er een baby in mama's buik zat en keken vaak in de wieg of er al een baby inlag. Toen dat eindelijk zo was vond hij het eigenlijk niet bijster interessant, haha. De stratenmakers voor ons huis waren leuker, hihi.
Hier dus heel goede ervaringen! Het loopt vanzelf wel goed! Veel plezier en succes met de bevalling!
groetjes van Ruth (ook toevallig)
 
Onze M. was dik twee toen ze een zusje kreeg (opnieuw een M.).
Deze ingrijpende gebeurtenis volgde op een verhuizing, dus twee vliegen in een klap.
We hebben haar snel na de verhuizing in een groter bed laten slapen. Haar bed verdween naar de babykamer.

Verder hebben we heel vaak 'Liselotje krijgt een zusje' met haar gelezen.
Behalve heel leuk, heeft ze er het nodige uit opgepikt want toen het eenmaal zover was wilde ze maar wat graag helpen met de 'beschuitjes en de thee'.

Van jalouzie is overigens nauwelijks sprake. Het gaat erg goed (nu al een dikke drie-en-halve maand).

Groeten, R.
 
Net 2 jaar, ik weet niet of je dan veel moet voorbereiden. Ze snappen het dan écht nog niet. Hoewel ze meer aanvoelen (dat is het probleem) maar dus niet begrijpen.
Je kunt gewoon af en toe hem er bij betrekken: de wieg laten zien, de spullen en het over de baby hebben.
Mijn zoontje is tegen de tijd dat onze tweede geboren wordt bijna 3 (2 jaar en 9 á 10 maanden). Hij snapt daarentegen weer wat meer (ook nog niet alles natuurlijk) en ik heb dan ook boekjes uit de bieb gehaald enzo. En we praten veel over zijn zusje in die dikke buik van mama, want daar woont ze nu nog. Over heel veel nachtjes slapen (hoewel, het kan nu elk moment gebeueren....) dan komt ze uit de buik en komt ze hier wonen en slapen en eten en drinken. In die trand doen wij het wat.
 
Wij hebben het boekje van Nijntje gelezen die ene broertje/zusje kreeg. En we hebben Rik, die net 2 was toen Lars kwam, een klein kadootje van Lars gegeven.

Probeer je oudste ook zoveel mogelijk te betrekken bij de verzorging van de baby, Rik mocht meehelpen met de billen poetsen (als wij alles al schoon hadden gemaakt), en hij vond het erg leuk om doekjes aan te geven tijdens de borstvoeding (ook handig voor mij als ik iets vergeten was).

Pas nu Lars is gaan lopen en de treinbanen van Rik kapot maakt komen de eerste tekenen van jaloezie.
 
Hoi,

We hebben er in februari een dochertje bijgekregen. Nikki was toen 2 jaar en 9 maanden. Ik vond wel dat ze het goed begreep. We hebben steeds gezegd dat er een baby bij mama in de buik zat en dat ze er een broertje of een zusje bij zou krijgen. Nee een zusje mama geen broertje ( ? ze heeft gelijk gehad).
Ik had ook boekjes gehaald en ik moest in het ziekenhuis bevallen ( keizersnee gepland) dus ook heel goed uitgelegd.

Toen ze kwam kijken had ze zelf een knuffel uitgezocht in de winkel en zelf ingepakt, Heel trots gaf ze die aan Robin. Ik dacht ook misschien aan jaloezie. Maar daar is nu totaal geen sprake van. Als we in de stad lopen zegt ze tegen iedereen die voorbij loopt, Dat is mijn zusje, heel trots.
Als  we ergens koffie zitten te drinken  en ze is met andere kinderen aan het spelen dan neemt ze alle kinderen mee naar ons tafeltje. Kijk dit is Robin, mijn zusje. Ik vind het wel schattig. Ik denk ook wel dat als Robin begint te lopen en ze aan haar speelgoed komt dat de jaloezie meer gaat komen. Alhoewel ze speelt nu ook veel met andere kinderen. Op het kinderdagverblijf dus dan leren ze ook wel samen delen.
Ik ben ook zeer benieuwd hoe het gaat lopen.

Wel is belangrijk dat je ze genoeg aandacht blijft geven en ook dingen met haar alleen blijft doen. Dus zeg maar jij blijft bij de baby en papa gaat even met jullie zoontje naar de speeltuin ofzoiets.

Ik vond het trouwens wel een hele verandering hoor van 1 naar 2 kids, maargoed dat is weer een heel ander verhaal. Ik blijf typen.

Fijne zwangerschap nog en succes met de bevalling

Groetjes Jessica
 
Hallo,

ook ik ben zwanger van een tweede (mijn zoontje is drie jaar).
Ik betrek hem bij zoveel mogelijk dingen (kopen van spulletjes en mee naar echo enz) en verder heb ik twee boekjes over dit onderwerp gekocht.

Ik vind boekjes erg  goed  werken: mijn zoontje at bijv. geen bananen totdat we een boekje hadden dat ging over een krokodil die bananen at om groot te worden...

Zo werkt het ook met deze boekjes over jongetjes die broertje worden: bij het eerste boekje kreeg het broertje een zusje... Gevolg mijn zoontje wil een zusje...
Omdat we niet weten wat het wordt heb ik een tweede boekje gekocht en ook hier krijgt broertje een zusje, maar ik heb er een broertje van gemaakt... Gevolg: hij wil een broertje.

Een leuk boekje is De buitelende baby in mama's buik, echt een aanrader...

Veel succes ermee,
Liefs Nika


   
 
De buitelende baby in mama's buik! Oke, dan kan ik daar nog ff naar kijken!
Ik merk nu ook dat de boekjes die heb over baby's ook goed beginnen te werken.
Maar zo goed als bij jou, dat je zoontje ineens bananen gaat eten....helaas is mijn zoontje niet zo! Zou soms wel makkelijker zijn! Ha ha, met avondeten bijvoorbeeld!
 
Terug
Bovenaan