Zorgen om financien

Bij ons is het leven er juist goedkoper op geworden na de komst van onze eerste. Nu hebben wij allebei een goede baan en letten niet echt op de centen. Voordat onze dochter er was, gingen we bijna wekelijks leuke dingen doen, zoals shoppen en dan lekker ergens lunchen of een hapje eten. En dat is er niet meer bij, scheelt enorm in de kosten.
Een kind is zo duur als je het zelf maakt. Borstvoeding is gratis en luiers heb je in alle prijsklassen. Die van het Kruidvat vind ik net zo goed als Pampers. Heb ook goeie verhalen gehoord over luiers van de Lidl maar zelf geen ervaring. En voor straks is natuurlijk vers eten veel goedkoper (en gezonder) dan potjes. Al zijn potjes wel verdomd makkelijk op z'n tijd.
Wij zijn ook anders (simpeler, goedkoper) gaan koken nu we een kind hebben.
Ik ben heel benieuwd hoe het straks zal gaan als de tweede er is. Maar ik denk dat dat wel mee zal vallen. Ze zal gewoon mee eten en of je nu voor 3 of 4 kookt, dat merk je niet zo. Kleertjes kan ze veel doordragen (handig, 2 dochters). En de kinderopvang voor de 2e is stukken goedkoper dan voor de eerste.
Misschien wel een tip: in de tijd dat ik zwanger was van de eerste hebben we heel nauwkeurig bijgehouden wat we uitgaven aan wat. Zo kun je goed zien op wat voor posten je kunt bezuinigen. Wij heben bv wat abonnementen opgezegd.
Maar probeer je vooral niet teveel zorgen te maken! En er bestaan natuurlijk ook allerlei websites als nibud.nl enzo met tips. Zeker handig als je kinderen wat groter zijn, bv gratis uitjes enzo.

Groetjes,
RV

Het is zeker even wennen in het begin als je baby is geboren op financiëel gebied. Je kunt moeilijk van te voren een maandelijksbudget gaan samenstellen, je weet immers niet wat je precies gaat uitgeven.
Maar je went gauw genoeg aan de nieuwe situatie, en daar ga je dan ook naar uitgeven. (we zullen immers wel moeten).
Mijn man heeft gelukkig een goedbetaalde baan, ik kan thuisblijven en voor de kinderen zorgen, zelfs als we een vijfde krijgen.
Ik heb de afgelopen jaren wel geleerd om eerst te kijken wat je uit wilt gaan geven en het dan pas te doen als het echt financiëel verantwoord is. Nu ben ik echt niet iemand die elk dubbeltje omdraaid voor het uitgegeven word, maar ben toch wel een beetje bewust van de kosten van de boodschappen, wat voor kleren ik voor iedereen koop, en vooral waar vandaan, enz.
Met 7 mensen en 1 salaris is best wel te doen, we komen echt niets te kort, en de kinderen krijgen echt hun extraatjes wel!!!

Liefs Hilma.

Je redt het echt wel, al lijkt het niet zo.
Wij houden echt niet veel over in de maand, maar je gaat er ook naar leven. Sommige dingen die nu heel gewoon zijn (bij AH) laat je schieten en ga naar de lidl ofzo. Moet je eens kijken hoe het scheelt. ipv nutrilon, kruidvat melk gebruiken. Al dat soort dingen. Je komt er dan vanzelf achter hoeveel leuke dingen er zijn voor weinig geld.
Voor ons wordt het ook een mega dure maand. Sinterklaas, zoonlief jarig, kerst, oud/nieuw, ik jarig, 2 wereldburgers erbij -> kaartjes, muisjes ed.
Voor je visite hoef je echt niet veel te halen hoor! Koffie/thee en een beschuitje is meer dan genoeg, anders blijven ze toch maar te lang hangen.....hihihihi
Als je iets wordt aangeboden, gerust aannemen, ook qua kleertjes en spulletjes. Misschien dat je eerst denkt van dat ga ik toch niet gebruiken, maar je weet nooit.

Maak je niet te druk daarover!

Groetjes
Bertine

Wij leefden al van 1 inkomen toen mijn eerste werd geboren (mijn contract werd niet verlengd toen bekend werd dat ik zwanger was, heeeeeeeeeeel erg vreemd...), dus wat dat betreft viel er weinig in te blikken. Nou hadden we gelukkig wel wat gespaard, dus de dingen zoals de babykamer en later de meubels en het witgoed e.d. voor ons huis waren gelukkig ook geen groot probleem.
Maar goed..: ik doe een hoop boodschappen bij de AH, maar zoveel mogelijk eigen merk en Euroshopper enzo.. verder ga ik ook naar de Lidl (voor de luiers ook, die werken bij mijn dochter het best en zijn ook nog eens lekker goedkoop). We doen het met wat we hebben, nemen aan wat we aangeboden krijgen, en als we iets overhouden kunnen we daar iets leuks en extra's van doen.
Al met al hebben we eigenlijk weinig te klagen, we hebben het goed genoeg. Dus met 1 inkomen is het denk ik ook wel te redden (hangt er natuurlijk ook wel een beetje van af hoe hoog dat inkomen is en wat de verdere vaste lasten zijn, iedere situatie is weer anders), alleen zul je sommige dingen wat meer moeten laten denk ik.

ach het valt allemaal best mee, tuurlijk ben je straks een hoop geld kwijt, vooral luiers, maar die kan je vaak in de aanbieding kopen, of van de kruidvat bijvoorbeeld, lidl schijnt ook goede luiers te hebben, die heb ik nooit geprobeerd want hebben geen lidl in de buurt, dus ik gebruikte eigenlijk altijd of aanbieding pampers en kruidvat. Flesvoeding is natuurlijk duurder dan borst, maar ook dat valt wel mee. Kleding hoeft echt niet duur te zijn, ze groeien zo snel dat het gewoon zonde is om dure kleding te kopen.

Voor kraambezoek heb je vooral thee, koffie, beschuit en muisjes nodig. En kraambezoek hoort niet lang te blijven. Dus je hoeft geen borrel ervan te maken (scheelt ook weer).

Weet je wat het ook is, je gaat ook opeens anders leven, eigenlijk hebben wij niet veel verschil gemerkt, ben wel blijven werken, maar minder, en creche is ook niet echt goedkoop, maar ja, je gaat minder uit (in het begin helemaal niet), komt goed met die financien, echt waar.

groetjes,
lia

Ook wij maken ons wel eens zorgen of we het allemaal wel redden straks.
Bij onze 1e maakten we ons daar ook zorgen over, we woonden nog bij mijn schoonvader in, hadden geen eigen huis en ik werkte door omstandigheden ook niet.
Uiteindelijk hebben we het prima gered, mijn vriend heeft een huis gekocht zodat we ons eigen plekje hadden, en van mijn zus die ook zwanger was, alleen iets langer, kregen we babyspulletjes die zij niet meer gebruikten.
De eerste maanden was het krap, maar ik heb het geluk gehad dat ik mijn dochter 6 maanden bv heb kunnen geven, dus dat scheelde alweer.
Toen zij 4 maanden was ben ik weer gaan werken, en werd het allemaal een stuk makkelijker.
Het is echt zo dat je gaat leven naar wat je binnenkrijgt.
Mijn vriend heeft een hele goede baan, maar we hebben veel vaste lasten.
En boodschappen hoef je echt niet allemaal bij de Albert Heyn te doen, wij doen nog steeds wel eens boodschappen bij de Lidl en Aldi, en dat bevalt ons prima.
Luiers kopen we in de aanbieding, en dan een hele voorraad.
Er is bijna  altijd wel ergens een aanbieding, dit doen we ook met luierdoekjes.
Natuurlijk word het straks allemaal wel weer wat krapper, maar het scheelt dat we weer een dochter krijgen, dus nog kleding zat en ik wil toch weer proberen om bv te gaan geven.
Het gaat vast allemaal wel lukken!!

Succes,

LIefs Sarah

ik denk er af en toe ook wel aan. we hebben allebei een goed baan en leven daar naar. dat zal straks gewoon anders ingericht worden. en dat gaat ook al schelen in de kosten. je gaat niet meer vaak uit eten, zal met vrienden eerder thuis afspreken en dan zelf koken ipv in een restaurant. en weekendjes weg zullen niet meer naar een europese stad zijn maar gewoon lekker in nederlnad en waarschijnlijk ook gewoon eens wat vaker een weekend bij opa en oma doorbrengen. wat we nu te weinig doen. dus dan zullen de kosten ook anders zijn.

ik merk wel dat ik mijn manlief moet remmen, want die ziet nog niet in dat een jasje voor een baby van 30 euro echt belachelijk is. hij heeft nog niet echt door dat ze dat straks maar heel even aanheeft. en we beter bij de H&M of Zeeman iets voor haar kunnen kopen. hij vergelijkt nog erg veel met zijn eigen kleiding bijvoorbeeld.

we zullen het wel gewoon redden alleen een heel ander uitgave patroon krijgen. en ik hoef echt niet altijd naar de AH, bij de Aldi hebben zo ook prima producten.

Terug
Bovenaan