Zou onze zoon dit al moeten kunnen?

A

Anoniem

Guest
hoi allemaal,

Ik vraag me af wat kindjes van +/- 13 maanden al 'moeten kunnen'

- bijvoorbeeld zelf uit een bekertje drinken (onze zoon  drinkt nog uit een fles)
- zelf warm eten opeten met lepeltje of vorkje
- woordjes zeggen
- evenwicht bewaren (dus los staan zonder vasthouden)
- grote dingen eten (appelschijfjes, stukje vlees,  broodje, stukje komkommer)

Dit zijn eigenlijk allemaal dingetjes die onze zoon nog niet kan, maar waarvan ik het idee heb dat het CB het wel graag zou willen zien!
Natuurlijk maak ik me geen zorgen en boeit het me niet zo wat ze daar allemaal willen maar... het is ons eerste kindje dus ik zou wel eens willen weten of hij echt een beetje traag is....

hij kan wel.... hiep hiep hoera (armpjes omhoog), en klap eens in de handjes...
Bij lekker eten HMMM zeggen en springen als we zeggen 'springen'
En veel geluidjets maken en nadoen (tong uitsteken, tong klakken, slissen)
en natuurlijk nog veel meer hoor!! Alleen bovenstaande dingen lukken maar niet! (vooral het bekertje drinken waar ze al op hamerden bij 6 maanden!!!! is gewoon geen succes, een antilek beker of een beker met rietje snapt hij niet en wil hij ook niet.
Toch zou ik wel een beetje van zijn fles af willen (maar ook geen tuitbeker)

We hebben ook al met yoghurt geprobeerd maar het is vooral dat hij de rand van de beker veel lekkerder vindt dan de inhoud!

Ik hoor jullie adviezen of ervaringen wel!

Hoi Snoopy!

Ons zoontje is 12 maanden en kan ook nog niet alle dingen die in jouw lijstje staan! Maar we maken ons hier geen zorgen om. De een is snel met lopen en de ander weer snel met praten. Ieder kindje heeft zijn eigen dingen waar hij sneller mee is, denk ik.

Als ik jouw lijstje erbij neem...
- Ons zoontje drinkt sinds een week uit de beker. We houden dan wel zelf de beker vast. We gebruiken thuis trouwens zo'n beker (gewone beker, geen tuitbeker) met een uitsparing ter hoogte van de neus (van de Difrax). Vind ik zelf erg gemakkelijk. Misschien een tip om te proberen?

-De warme maaltijd eet ons zoontje nog niet zelf, maar die geven we hem met een lepel of vorkje. Het lijkt me snel als hij dit met 12 maanden al zelf zou moeten kunnen... De boterham snijden we in kleine stukjes, en dan laten we hem zelf telkens één stukje van een bordje nemen.

- Ons zoontje loopt al langs de salontafel of langs de bank, maar zonder steun kan hij nog niet zelf staan.

- Hij heeft zijn eerste woordjes al gezegd, namelijk 'mama' en 'papa'. Maar hij zegt deze alleen wanneer hij er zelf zin in heeft!

Ben benieuwd hoe de andere kindjes dit doen...

groetjes van Iejoor

Hoi,
Maak je maar niet druk hoor. Mijn dochtertje is nu 13 maanden en kan volgens mij nog bijna niks van jou lijstje.
Uit een bekertje drinken!!! Daar hameren ze op het cb inderdaad voortdurend op en als moeder van 4 kinderen heb ik dat al 4 keer aangehoord en vind ik het de GROOTST mogelijke onzin. Ja, leuk als je zin hebt in een ontzettende rotzooi en geknoei!!! Mijn kinderen dronken vanaf een jaar of 1 uit een antilekbeker tot ongeveer 2 jaar, daarna pas een gewone beker die dan nog regelmatig omgaat. Maak het jezelf niet te moeilijk.
Toevallig heeft mijn dochter gisteren voor het eerst zelf met een vorkje geprikt en wat in haar mondje gedaan, dat was de eerste keer. Verder eet ze wel zelf, dat is een kwestie van eten aanbieden dat vast te pakken is ipv prakjes. Bijv. worteltjes, stukjes aardappel, stukjes vlees, pasta in handige vormpjes etc.
Woordjes zeggen. Ze zegt alleen dada bewust als ze weg gaat. Mama en papa zegt ze wel maar niet bewust van de betekenis denk ik. Bovendien zijn jongentjes vaak (niet altijd) later met praten dan meisjes. Los staan is er nog zeker niet bij. Mevrouw loopt op haar knietjes en vind dat dat prima gaat. Mijn tweede dochter liep ook pas met anderhalf.
En het laatste, grote stukjes eten, gaat wel, maar ze heeft liever kleine stukjes hoor.
Ivy

Hier precies hetzelfde hoor, qua ontwikkeling. Volgens mij liggen we allemaal mooi op schema en zijn ze op het cb af en toe een beetje van de pot gepleurd ;-)

Trouwens, wel fijn even te lezen wat jullie kindjes allemaal kunnen (hetzelfde als die van mij). Dacht net laatst 'hmmm, het schiet niet echt op met die woordjes', maar nu weet ik weer dat het volkomen normaal is! Bedankt!

Groetjes Eva

Hoi hoi,

Hier het zelfde, mij zoontje is net 1 en kan dat ook nog niet allemaal hoor.... Elk kind heeft zijn eigen ontwikkeling, volgens mij is het alleen  de eerste 6 maanden redelijk gelijk op. Daarna is de een sneller in het ene en de ander sneller in het andere. Die van ons kon met 11 maanden nog niet zelf gaan zitten, maar ja dat vond ie ook niet zo interessant, overal heen kruipen/tijgeren vond hij veel leuker. Maar bij het cb keken ze me wel zo aan van  dat hoort ie te kunnen. Nu gaat ie op zijn knieen zitten, zal ook wel niet goed zijn, maar ik probeer me er niet veel van aan te trekken.  

groeten Kabo  

Hoi,
vandaag waren we op het cb en ik kreeg allemaal vragen waar ik geen rekening mee had gehouden maar volgens mij is het allemaal niet zo belangrijk...
Alleen "de beker" hè, daar hameren ze nogal op!
Toevallig drinkt ons zoontje (14,5 maand nu) al sinds de 5e maand slokjes uit de deksel van zijn Avent fles haha, hij had toen heel erg buikloop en dat was de enige manier hoe ik de ORS toe kon dienen, hij was dus al vroeg gewend "slokjes" te nemen. Wij geven hem zijn thee bij het ontbijt in een beker met 2 handvaten en pas sinds een paar dagen houden we die beker niet meer voor hem vast...soms neemt hij nog een te grote slok en zit hij lekker onder..!
Met 10 maanden dronk hij uit zo'n Nüby rietjesbeker wat mij erg verbaasde. Gewone rietjes snapt hij nog niet hoor. Zijn melk drinkt hij uit de zuigfles maar vandaag kreeg ik dus te horen dat ik dat af moet bouwen...
Zelf warm eten gaat nog niet echt, meestal hebben we om de dag knoeidag en dan laten we  hem zelf eten maar dan wel met een 2e lepel erbij om tussendoor écht iets naar binnen te krijgen!
Woordjes kan ik nog niet echt herkennen.. Papa en mama zegt hij wel maar niet echt bewust geloof ik. De Teletubbies noemt hij "teetee". Verder zegt hij de hele dag "die die". En een hoop gekeuvel waar ik nog niets in kan ontdekken maar wel schattig al die verhalen van hem!
Los staan zonder vasthouden ging de eerste tijd steeds per ongeluk dus wanneer hij was afgeleid of iets in zijn handen had. Volgens mij deed hij dat met 13maanden.
Tegenwoordig verslikt hij zich snel in grote stukjes, appel is heel eng! Maar cracottes kan hij goed afknabbelen, komkommer schijfjes kreeg hij  vanaf 11maanden maar hij knijpt het midden tot moes en sabbelt een beetje..
Mandarijntjes begint hij te snappen, druiven geeft ook veel geknoei!
Zo een heel verhaal maar wel eens leuk om te noteren. Sta er nooit zo veel bij stil, leuk ook om de andere verhalen te lezen!

Groet, marianne

Dames,

Heerlijk om bevestiging te krijgen en te horen dat alle kindjes ongeveer de zelfde koers varen!! Stom hè, dat zo'n CB je zo aan het denken kan zetten (en dan bedoel ik niet op de positieve manier!)

Onze kleine houdt zijn duimpje nog veel onder zijn handje (gebruikt vooral zijn wijsvinger)  met dingetjes oppakken (was mezelf niet eens zo opgevallen maar hen dus wel!) dus nu ben ik de hele dag in de weer met krentjes en van die kleine friemel dingetjes die hij gewoon mag opeten. Maar tot op heden gebruikt hij zijn duimpje wanneer het hem  uitkomt en stopt hij de dingen met de volle platte  hand (meestal) in zijn mond (maar gaat er dus ook nog heel vaak naast)

Ze spraken al over 'oplossingen' als dit bij het volgende CB bezoek  nog zo is...
Nou ze zien maar! ik doe er voorlopig niet aan mee, en laat mijn kleine man nog lekker klein zijn.... Het komt toch wel! als ik echt zou merken dat hij ver achter loopt maar dat is momenteel gewoon écht niet en zijn ze bij ons CB zowieso erg in het doorverwijzen  naar een oefentherapeut o.i.d.

Hallo,

ons zoontje word volgende week 1 jaar.
En hij liep al overal langs af toen hij 9 maanden was, op het cb zeiden ze dat hij dat pas hoeft te doen met 15 maanden. Dus ik denk dat er op ieder cb anders over gedaan word.
Verder neem ik nooit zo serieus wat ze daar zeggen. Onze zoon was altijd boven zijn gewicht maar ik moest hem wel na zijn avondeten nog een fles geven en als hij naar bed ging weer een. Maar dan zeggen dat hij te zwaar is.

En het uit een beker drinken heb ik ook opgegeven, hij heeft nu een anti-lek van Nuby, die zijn met een zachte tuit, hij drinkt niet uit anti-lek met harde tuit. En een gewoon bekertje duwt hij weg.

En zijn avondeten geven wij hem ook nog, hij snapt niet wat hij met een lepeltje moet doen. Hij kan wel zelf een koekje of boterham eten. Voor ons is dat al genoeg.
Als   hij er aan toe is merken we het wel, ik ga het niet dwingen omdat het volgens het cb schema moet kunnen.

Groetjes Melanie

Terug
Bovenaan