zucht. Steeds niet (meer) willen eten

Misschien is dat met handen laten eten wel iets..
roy doet dat nu alleen nog met fruit en brood enzo, niet zijn
warm eten omdat ik dat een enorm geknoei vind, maar inderdaad
als ik het niet meer zo prak valt het misschien mee. Als hij maar
wat binnen krijgt!!!!
Hoe doen jullie dat dan met bijv. aardappels/groenten etc?
Gewoon halve aardappeltjes  bijv die je kleintje dan in de handjes pakt?? vlees ook? (ok Marloes jullie geen vlees, I know! ;)
want bestek gaat nog niet om zelf te doen, dus dan is dit misschien wel iets voor ons... valt te proberen!!!
en anders bel ik inderdaad het cons.buro maar 's

Hoi hoi,

Het is zo lastig.... Het kan ook gewoon zijn dat hij jullie een beetje aan het uitproberen is. Ze voelen zo feilloos dat wij graag hebben dat ze goed eten. Eten en slapen zijn de grootste strijdmiddelen van onze kids. Ik zou er dan ook absoluut geen strijd van maken. Wil hij niet eten. OK, dan niet. Dan zou ik zijn bord weghalen en hem wel aan tafel laten zitten. Geen aandacht aan besteden verder. Na een paar minuten zou ik weer zijn bordje voor hem neer zetten, zonder daar iets bij te zeggen. Eet hij weer niet. OK, dan haal je zijn bordje gewoon weer weg. Begint hij wel te eten, dan zou ik hem overdreven prijzen. Zo leert hij misschien dat eten hem aandacht op levert en eten weigeren hem niet op levert. Tjee wat lastig uitleggen, maar ik hoop dat je het snapt. Een toetje krijgen de kinderen hier altijd. Het hoort zoals Linda al zei gewoon bij de maaltijd. De 'beloning' voor je bord leeg eten is bij ons een schepje appelmoes.
Het zal jou waarschijnlijk de eerste dagen wel moeite kosten. Je blijft ongerust natuurlijk of hij wel voldoende eet, maar ik ben ervan overtuigd dat een kindje zichzelf niet laat verhongeren. Als hij honger heeft, en eten niet de manier is om zijn eigen willetje te tonen, dan gaat hij vanzelf eten.
Mijn dochter is nu vier. Zij kan ook nog wel eens de kont tegen de krib gooien. Dan wil ze ook niet eten. Ik zeg dan altijd: "OK, dan eet je niet. Voor mij hoeft het niet." Dan is de bui direct over.
Bas is een goede eter. Hij eet zo'n beetje als Stijn. Ik snijd dingen niet te klein. Bas pakt het op en hapt het zo weg. Vlees maak ik wel kleiner, want ik ben bang dat hij zich daarin verslikt. Maar hij kan zo een hele tomaat eten zonder dat ik die in kleine stukjes snijd (en dat terwijl hij maar zes tanden heeft).  Ik geef Bas trouwens wel bestek. Soms leg ik een hapje klaar op zijn lepel en die hapt hij dan naar binnen. Daarna probeert hij zelf ook dingen met zijn lepel op te scheppen of iets met zijn vork aan te prikken. Al doende leer je. En die rotzooi die het geeft is zo weer opgeruimd (wij hebben laminaat, maar heb je vloerbedekking, dan zou ik er een krant onderleggen).

Succes met jullie kleine eigenwijze vent.
Groetjes, Karin

PS: Tjonge wat een verhaal. Ik hoop dat je me niet teveel als het CB vindt klinken....

Hoi Karin, en de rest!

Haha nee hoor, je klinkt niet als het cb en ik heb altijd
wat aan welk advies dan ook! Het is sowieso altijd fijn om te horen hoe het bij jullie/anderen aan toe gaat, ja toch.
Het toetje krijgt hij ook altijd. En die gaat er altijd goed in haha
We maken er geen drama van, nooit gedaan ook, hij weigert gewoon momenteel alle eten. We hebben nu een uur het eten op, behalve meneertje dus, en mijn vriend is even naar oma toe (moest iets ophalen) en wilde Roy graag mee hebben. Belt hij net op de terugweg en krijg ik te horen dat hij daar dus een lekkere eierkoek heeft gekregen en zitten opsmikkelen!!! aaarrgghh, nog geen 10 minuten na zijn eigen eten  wat meneertje weigerde...   ach ja, ze bedoelen het goed en blij dat ie toch IETS in zn buikkie heeft maar je wordt er soms zo moedeloos van, oma's, goedbedoelde acties en een dreumes in de peuterpuberteit !!!!
Ik weet dat het een machtsmiddeltje is van hem, maar ik vind het zo jong al !!! Wat krijgen we nog met hem te verduren, vraag ik me dan af... !!??
Ach, misschien is het morgen weer over (hoop ik elke dag weer!!)
ik houd jullie wel op de hoogte...

Liefs en fijne avond

Hoi Happy,

Hier gaat het toetje er ook echt het beste in van allemaal, voor je het weet is het op haha.

Fijn die oma's met hun goede bedoelingen....

Ik denk dat als je nu je nu consequent blijft je een basis legt voor de komende jaren en dat het dan best nog wel mee kan vallen allemaal.

Moest lachen om die 6 tanden, waarschijnlijk komt   de rest er bijna door en kan ie er al wel mee kauwen.Vinz at met 7 maanden al brood zonder tanden haha. Maar binnen twee weken had ie 8 tanden.....

Sterkte ermee, groetjes Marije

Terug
Bovenaan