zucht, toch weer heel anders dan ik hoopte en gedacht had.....

Een borstvoedingsverhaaltje...

Goed, nadat bij de eerste (30-10-2004) bv een drama was, ben ik bij de twee (23-02-07) vol goede moed en goed voorbereid begonnen. De bv kwam eerst niet op gang, maar op dag 5 lukte het eindelijk. Zij het met tepelhoedjes en alleen in de rugbyhouding. Maakte me niks uit, geweldig dat zoonlief aan de borst dronk!

We hebben een lactatiekundige erbij gehad, om er zeker van te zijn dat we goed bezig waren met aanleggen.   Door grote en erg zware borsten en tepels die ingetrokken zijn en echt onder de borst hangen (rechts zo'n beetje onder de oksel :? ) is aanleggen zo makkelijk nog niet.

Na anderhalve week kwam ik erachter dat we allebei flink spruw hadden. Een week Nystatine en Micazonol gebruik zorgde voor geen enkele verbetering, alleen maar verslechtering (ondaks netjes na elke voeding smeren en alles elke keer weer wassen enzovoort). Aanleggen ging steeds moeilijker en 100 keer loslaten was geen uitzondering. Zoonlief kreeg duidelijk niet genoeg binnen en groeide niks. Na een week andere medicijnen gehad (Dactarin en clotranogwatnogwatzol). Dat nu 3 dagen gebruikt, maar geen verbetering nog... Weer een consult van de lk, je moet toch wat. Sinds woensdag kolf ik na elke voeding na en dat krijgt zoonlief ook nog. Meestal zo'n 50ml, nadat we eerst een kwartier per borst "live" geprobeerd hebben.

Aanleggen en blijven drinken ging donderdag al heel slecht, vrijdag nog moeilijker en toen ik zaterdagochtend wakker werd met een enorme borstontsteking en bijna 40 graden koorts, toen ging het helemaal niet meer. Ik kon mijn zoon zelf niet tillen of aangelegd krijgen op het moment en als iemand er bij helpt, wil hij niet happen. Zelf voel ik me echt beroerd, overal enorme spierpijn en een borst van hier tot Tokyo.

Kolven gaat ook niet goed. Ik kolf elke 2-3 uur, alleen al om de harde plekken weg te masseren, maar ik krijg er nog geen 20 ml voeding uit.... Zoonlief gilde dus alles bij elkaar van de honger dus hebben we kv bijgevoed.

Naast dit alles was mijn man na 2 weken vrij deze week weer aan het werk en had ik dus zelf de zorg voor onze twee zoons. Dat gaat zo dus niet.

Al met al heb ik vannacht de knoop doorgehakt: ik kan en wil niet verder met de bv op deze manier. Ik kan dat niet voldouden naast de zorg voor mijn andere zoon, ik ben te veel uur per dag bezig met voeden en het gaat te omslachtig. Mijn grens was dit keer live aan de borst, maar dat zit er niet in.
Ik baal er enorm van, want in eerste instantie leek het zo goed te gaan. Ik heb zo genoten van die ene week waarin zoonlief goed dronk aan de borst, de oudste heeft nooit goed aan de borst gedronken, die kreeg afgekolfde melk. Ik was ook zo trots dat het leek te lukken. Maar nu dan toch "mislukt". En ja, er zijn vrouwen die het vast wel volhouden in zo'n situatie, dat weet ik.

Mijn vraag is eigenlijk: welke tips hebben jullie voor of eigenlijk tegen een borstontseking? Ik heb al een antibioticakuur (ook zo leuk: altijd als ik een abkuur heb, krijg ik daarna wel een schimmelinfectie, of aan de voeten of vaginaal... ben benieuwd wat deze kuur met de spruw doet :shock: ), koel met icepacks en masser zoveel mogelijk elke 2-3 uur de harde plekken weg.
(Tjeempie, het is wel een heel verhaal geworden....)

groetjes Dionne (vis78)

Hoi Dionne,
wat jammer voor je dat het allemaal niet zo is gegaan als je had gehoopt.
Je hebt groot gelijk dat je de knoop hebt doorgehakt en bent overgegaan op kv. Je hebt het in ieder geval geprobeerd, en echt niet zomaar opgegeven! Ik heb ook uitgebreid kennis gemaakt met borstontsteking, gisteren de laatste tabletten van mijn (2e) kuur gehad. Een echte tip heb ik niet voor je, je had zelf al een paar belangrijke dingen getypt. Ik hoop dat je je snel weer wat beter voelt, en dat je een redelijk rustige week tegemoet gaat met je twee kleine mannetjes!
groetjes van Ruth

Hoi Dionne,

Tips heb ik niet voor je (ben zelf na 4 weken gestopt met bv omdat Esther niet genoeg binnenkreeg en de hele dag jammerde van de honger), maar ik wil wel even zeggen dat ik het heel vervelend voor je vindt dat het zo is gelopen. En dat er ongetwijfeld vrouwen zijn die in zo'n situatie wel doorgaan met bv, maar dat je je af kunt vragen of dat nou het beste is voor je kindje. Tuurlijk heeft bv voordelen, maar een fitte moeder én voldoende binnenkrijgen zijn voor je kindje volgens mij net zo belangrijk!!!

Liefs,

Eveline

Hoi Dionne,

Ik sluit mij helemaal aan bij de andere reakties. Het is vreselijk dat het niet gelukt is!!   Maar ik geloof ook dat je de juiste keuze maakt. Ik zelf moest na een goede voorbereiding (cursus) het toch na 1,5 week opgeven. In die week was het problematisch en ook bij mij kreeg ik er opeens niets meer uit...maar heeft mij toch menig traan gekost op het echt op te geven.
En zoals de verloskundige het tegen mij zei..je hebt meer dan je best gedaan. En hoewel borstvoeding nog steeds het allerbeste is, is de flesvoeding de laatste tijd steeds beter geworden!!
Voor de borstonsteking weet ik helaas niets anders als de tips die je al hebt staan..

Succes verder
Marianne

Hoi Dionne,

Wat rot, die toestanden met borstvoeding, ben zelf ook geen enorme fan eerlijk gezegd.... Ben de eerste 2 weken begonnen met openliggende tepels met blaasjes en korstjes (auw.....), waardoor elke voeding een hel was, toen ging het 2,5 week hartstikke goed, ik helemaal trots en blij, maar afgelopen vrijdagochtend werd ik ineens wakker met 40 graden koorts en een flinke borstontsteking. Ben sinds gisteren aan de antibiotica en leg er na elke voeding een tijdje een koud compres op (washand nat maken en in de vriezer). Heb ook 2 keer een kwarkcompres erop gedaan,  schijnt verkoelend te werken.  En verder voor elke voeding zorgen dat de borst goed warm is (warme natte doek erop of douchekop erop zetten) en tijdens de voeding de ontstoken plek masseren in de richting van de tepel, zodat je de baby helpt om de harde plek eruit te drinken. Bij mij doet het nu nog steeds zeer en is nog steeds rood maar de koorts is weg en de borst voelt alweer wat zachter. Hoop dat het snel weer helemaal goed is. Heb haar nu  een paar dagen in de rugbyhouding aangelegd (zodat ze die onstoken plek goed leegdrinkt, die zit bij mij nl aan de onderkant)  maar op die manier zuigt ze niet goed, waardoor ik weer van die ellendige vochtblaasjes op de tepels krijg, krijgen we dat weer! Begin het gedonder nu goed beu te worden. Als het zo doorgaat kap ik ermee en ga ik over op de flesvoeding. Kan me in jouw geval helemaal voorstellen dat je er geen zin meer in hebt als het zo'n gedoe is, ik heb maar 1 kindje en ik word er al gestoord van. Met meer kindjes zou ik het denk ik helemaal niet volhouden. Nou, ik wens je in elk geval sterkte, ik leef met je mee!

liefs,
Anna

O ja en wat ik nog vergeten was net: inderdaad natuurlijk jammer dat het niet gelukt is met de bv  maar wel goed dat je de knoop hebt doorgehakt hoor, al voelt dat misschien als 'mislukt'. Maar het heeft denk ik inderdaad  geen zin om  dit te  willen volhouden als het voor jou niet werkt. Je kindje heeft het meest  aan een blije mama.

Anna

wat een teleurstelling en tegenslagen heb je te verwerken gekregen afgelopen periode! Hopelijk voel je je snel beter!!
En wat is het toch met ons vrouwen, dat we hoeveel best we ook doen, het toch als falen voelen als de BV niet lukt. Terwijl je qua doorzettingsvermogen een dikke 10!! gescoord hebt. Onthoud dat!! En dan de knuffel- en intieme momenten maar rond de flesvoeding creëren.
Heel veel beterschap gewenst en voor erna: geniet van je mannetjes!!!!
Groetjes, mira sinds 02-01 trotse mama van jaap

Hoi Dionne,

Waarom een koud compres? Ik had begrepen dat je het juist warm moet houden. Toen ik harde plekken voelde ben ik direct op bed gaan liggen, samen met m'n kindje. Iedere 2 uur aanleggen (LOL met die pijnlijke borsten!) En daarna nog gekolfd. En idd blijven masseren tijdens de voeding. Gelukkig heb ik de mazzel gehad dat het niet doorzette.
Maar laat je  niet gek maken; je hebt enorm je best gedaan. En jij bent zeker zo belangrijk. Want wat moeten je knullen als jij er aan onderdoor gaat?
Groetjes Wendy

Terug
Bovenaan