zuigen op de duim

Hallo mijn zoontje is bijna 4 maand,en heeft beslist nooit een speen gewild,nu gaat hij   wel steeds meer op zijn duimpje en/of vingertje zuigen,ik heb al geprobeerd om dit te vervangen voor een speen maar die gooide hij er net zo snel weer uit en doet dan snel de vingers weer in de mond.Is dit erg?????Want ik heb gehoord dat het erg slecht is voor de tandjes die hij straks krijgt.
 
Mijn oudste van 4 heeft vanaf baby op haar vingers gezogen en de jongste van 9 mnd zuigt op haar duim. Ik heb het dus opgezocht en ook nagevraagd bij de tandarts, maar het kan pas kwaad als ze het volwassen gebit hebben, dus als ze al gewisseld hebben.
Bij jou dus helemaal nog niet van toepassing.
Hij vindt blijkbaar die zuigbehoefte in zijn duim, niks mis mee. Misschien iets moeilijker af te leren straks.
Sil
 
Ik heb zelf tot mijn 10e (!) geduimd en mijn tanden staan gewoon recht. Nooit een beugel gehad. Mijn man heeft tot zijn 6e geduimd en Lotte (nu 4,5 maand) duimt er ook lekker op los. Dat was te verwachten.

Groetjes, Marisa
 
Mijn dochter begon met 3 maanden ook op haar duim te zuigen, en wilde van geen speen weten. Om dezelfde reden als jij aangeeft ben ik de speen af en toe blijven aanbieden, en na een paar weken accepteerde ze die wel. Ze gebruikte daarna een periode of haar duim, of een speen, en meestal helemaal niets om in te slapen. Inmiddels (7 en halve maand), krijgt ze de speen wel mee naar bed, maar gebruikt hem niet altijd (dan alleen om te spelen). Wel wordt ze 's nachts soms wakker en dan helpt de speen wel om haar direct weer in te laten slapen. De speen geef ik haar niet buiten het bedje.
 
hi,
ik zei 5 jaar geleden bij mijn eerste zwangerschap.. als mijn kind maar niet gaat duimzuigen dit vind ik zo stom staan!!!( mijn mening voor de kinderen)
en natuurlijk ging mijn zoon na heel veel aanbieden van vele soorten spenen toch op die duim, nu nog steeds alleen met slapen!.(zijn we nu aan het afleren met byte-x)
ja zijn tanden staan wel scheef door het duimen(net zo als zijn vader vroeger had avn ht duimen)

maar onze tweede is nu 1 jaar en die   heeft wel een speen en wat blijkt haar tanden staan nu ook al naar voren!( en ze krijgt hem allen met slapen)
en ik moet er 's nachts vaak uit en dan opzoek nar dr speen onder het bed of waar dan ook!

ik wil wel het duimen af leren voor het wisselen van de tanden.
maar uiteiendelijk heb ik er meer profijt avn gehad dan van die ellendige speen.
mijn mening is dan ook bij gedraaid!
dus als je kindje duimt lekker laten doen!
ze moeten waarschijnlijk wel een beugel maar dat komt ook wel goed!

succes
 
Hoi,

ons zoontje heeft ook zijn duimpje uitgevonden.
Ik zat hier eerst ook wel erg mee idd, ivm zijn tandjes.
Maar het ken nu nog echt geen kwaad hoor.
Laat je kindje toch lekker duimen, is een schattig gezicht toch?
Je kunt het later altijd nog afleren, heb je glf ik speciaal spul voor wat je dan op het duimpje moet doen (smaakt niet lekker).
Maar dan zijn we al een hele tijd verder hoor.

Groetjes Debby.
 
Hallo allemaal,
Mijn dochtertje van 4 maanden is ook een echt duimelotje!
Omdat zij vanaf haar geboorte al doorslaapt (wonder kindje) en ze overdag ook geen moeite heeft om in te slapen heb ik haar zo min mogelijk een speen gegeven.
Ja zo min mogelijk, ze heeft wel en speen gahad toen ze vreselijk veel last had van buikkrampjes. Maar inmiddels hoef ik niet meer met een speen aan te komen want haar duimpje is veel lekkerder. Ik vind het wel praktisch, ik hoef er 's nachts niet uit  om een speen te brengen! En hoe we het later af leren zien we later wel weer. Laat haar maar lekker duimen en mij maar lekker slapen!
Groetjes mama van Vivian
 
Hoi,

Lotte is nu ruim 16 maanden en heeft toen ze net geboren was heel even geduimd, een speen werd een meter de kamer ingespuugd met een gezicht van wat moet ik hiermee.
Vervolgens met een maand of 4 heeft ze wel 3 weken lang een speen gebruikt, en alleen als ze ging slapen en zodra ze sliep kon de speen ook weer uitd'r mond en miste ze hem niet. Maar na die 3 weken moest ze hem weer niet en met een maand of 8 heeft ze weer een paar maandjes geduimd. Ook alleen maar als ze heel erg moe was en na een uurtje slaap gleed die duim ook uit d'r mond.
Dat duimen verdween weer net zo spontaan als dat het kwam. Ze heeft nu geen speen en geen duim nodig om in slaap te vallen. Alleen even een knuffeltje om vast te houden en het liefst een klein beetje melk om lekker rozig van te worden.

Het duimen kan dus ook vanzelf weer over gaan. Het kan ook zijn dat wanneer je kindje last van tandjes heeft ze ook meer met hun vingers in hun mond zitten omdat die mond gewoon vervelend is.

Ik heb overigens zelf heel lang geduimd (tot ik een jaar of 8 was) en mijn gebit heeft er totaal geen schade aan ondervonden. Als het zo erg zou zijn als het CB soms beweerd zou ik zelf recht naar voren uitstekende tanden moeten hebben en geloof me die heb ik niet. Zelfs geen overbite.
 
Terug
Bovenaan