Zwaaiende wijsvingertjes

Laat toch lullen, al die zeurderige betweters! Als je sommige boeken zou moeten geloven mag je echt helemaal niets meer en kun je maar beter 9 maanden het klooster in. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Toen jouw moeder zwanger was van jou waren die richtlijnen er allemaal nog niet en dat is toch ook helemaal goedgekomen! Zo moet je het ook zien, als richtlijnen, niet als geboden en verboden. Er zijn uiteraard dingen die je echt beter helemaal niet kunt doen, zoals roken en drinken, maar met een beetje logisch nadenken weet je wel welke dingen dat zijn. En de rest... ach. Gewoon niets overdrijven en een beetje op je instinct afgaan. Ik word helemaal niet goed van al die corrigerende wijsvingertjes. Ik ben geen arts of verloskundige en beweer het ook niet allemaal beter te weten, maar ik studeer wel biologie en heb denk ik een gedegen kennis van wat (voedings)stoffen voor invloed hebben op je lichaam en je zwangerschap. En neem maar van mij aan: als je ergens leest dat je voorzichtig moet zijn met bepaalde dingen, is dat ook precies wat je moet doen: voorzichtig zijn en niet overdrijven. Maar ga jezelf niet teveel ontzeggen, het is juist heel belangrijk dat je de dingen blijft doen waar je je goed bij voelt en over het algemeen geeft je lichaam heel goed aan waar het op dat moment behoefte aan heeft. Dus snoep, neem eens een dropje, geniet van het zonnetje (alhoewel... veel wolken deze week), lak je nagels eens een keertje, eet een sporadisch broodje paté en ga af en toe lekker naar de sauna en/of onder de zonnebank als je dat fijn vindt. Het allergezondste dat je voor jezelf en je kindje kunt doen tijdens je zwangerschap is zo ontspannen mogelijk zijn en jezelf een beetje extra verwennen. En dat lukt niet als je de hele tijd maar loopt te stressen over wat nou wel en wat niet 'mag'. En het volgende is absoluut niet gemeen of neerbuigend bedoeld voor dames die zich (begrijpelijk!) zorgen maken en het allerbeste willen doen, maar: kom op, gebruik je gezonde verstand, heel veel vragen kan je echt wel zelf beantwoorden. Als je je er het fijnste en rustigste bij voelt om bij alles het zekere voor het onzekere te nemen: prima, moet je dan echt vooral doen! Maar als je er alleen maar gespannen en angstig van wordt om je de hele dag bij alles wat je doet af te vragen of dat wel mag of niet, probeer het dan allemaal een beetje langs je heen te laten gaan en doe waar je je lekker bij voelt. Sorry, ik moest dit eventjes kwijt!
 
je hebt helemaal gelijk hoor, ik heb het al eens vaker gezegd, ik wordt soms ook niet goed als ik al die verhalen lees, sommige vrouwen zijn er zoo ontzetten mee bezig, dat is ook niet gezond. Inderdaad gewoon beetje gezond verstand gebruiken, en lekker relaxt genieten van je zwangerschap.

gr sandra
 
Ik ben het er dus niet mee eens! Je kunt wel een vergelijk maken met je moeder maar die leefde toevallig wel in een heel andere tijd. Ik weet niet hoe oud je bent, maar die van mij tenminste wel!!! Zonder zonnebanken en zonder virussen en besmettingen die wij nu wel kennen. Dus meid, leef je uit...ga lekker de zon in en kom terug met enorme plekken in je gezicht. Wees dan een held en ga d'r helemaal voor!
Succes! Maar kom alsjeblieft niet met hangende pootjes aankakken als er straks iets mis is!
 
Dat kan wel wat vriendelijker hoor, ik val toch helemaal niemand aan. Niet meteen in de verdediging schieten, anoniem. Als je goed hebt gelezen zie je dat ik zeg dat er dingen inderdaad echt gevaarlijk zijn maar iedereen met een beetje hersenen kan een echt gezondheidsrisico wel onderscheiden. Dus ik weet niet over welke virussen en besmettingen jij het hebt maar je hebt mij niet horen zeggen dat je dat soort risico's niet moet vermijden. En wat zwangerschapsvlekken betreft, ik zeg ook helemaal niet dat dat een fabeltje is maar ze gaan vanzelf weer weg, alleen duurt dat bij sommige vrouwen tot een eindje na de zwangerschap. Als je je gezicht bedekt houdt is er niets aan de hand en als je het een keertje vergeet kan dat vervelend zijn maar zeker niet gevaarlijk. Ohja, en dit wil ik nog wel even kwijt: als je voor de zekerheid toch liever helemaal uit de zon blijft tijdens je zwangerschap, denk er dan wel aan dat je huid dan minder vitamine D aanmaakt waar je tijdens je zwangerschap meer van nodig hebt dan anders, om de opname van calcium te optimaliseren. Vitamine D zit in veel zuivelprodukten, zoals boter en margarine, en in eigeel. Als die dingen deel uitmaken van je dagelijkse dieet is er normaal gesproken niets aan de hand maar als je tijdens je zwangerschap uit de zon wilt blijven is een vitamine D-supplement niet overbodig.
 
Terug
Bovenaan