Zwaaiende wijsvingertjes

Laat toch lullen, al die zeurderige betweters! Als je sommige boeken zou moeten geloven mag je echt helemaal niets meer en kun je maar beter 9 maanden het klooster in. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Toen jouw moeder zwanger was van jou waren die richtlijnen er allemaal nog niet en dat is toch ook helemaal goedgekomen! Zo moet je het ook zien, als richtlijnen, niet als geboden en verboden. Er zijn uiteraard dingen die je echt beter helemaal niet kunt doen, zoals roken en drinken, maar met een beetje logisch nadenken weet je wel welke dingen dat zijn. En de rest... ach. Gewoon niets overdrijven en een beetje op je instinct afgaan. Ik word helemaal niet goed van al die corrigerende wijsvingertjes. Ik ben geen arts of verloskundige en beweer het ook niet allemaal beter te weten, maar ik studeer wel biologie en heb denk ik een gedegen kennis van wat (voedings)stoffen voor invloed hebben op je lichaam en je zwangerschap. En neem maar van mij aan: als je ergens leest dat je voorzichtig moet zijn met bepaalde dingen, is dat ook precies wat je moet doen: voorzichtig zijn en niet overdrijven. Maar ga jezelf niet teveel ontzeggen, het is juist heel belangrijk dat je de dingen blijft doen waar je je goed bij voelt en over het algemeen geeft je lichaam heel goed aan waar het op dat moment behoefte aan heeft. Dus snoep, neem eens een dropje, geniet van het zonnetje (alhoewel... veel wolken deze week), lak je nagels eens een keertje, eet een sporadisch broodje paté en ga af en toe lekker naar de sauna en/of onder de zonnebank als je dat fijn vindt. Het allergezondste dat je voor jezelf en je kindje kunt doen tijdens je zwangerschap is zo ontspannen mogelijk zijn en jezelf een beetje extra verwennen. En dat lukt niet als je de hele tijd maar loopt te stressen over wat nou wel en wat niet 'mag'. En het volgende is absoluut niet gemeen of neerbuigend bedoeld voor dames die zich (begrijpelijk!) zorgen maken en het allerbeste willen doen, maar: kom op