Zwaar ademen en niet meer kunnen lopen

<p>Hallo lieve mensen,</p><p style="text-align: left;">Ik ben op dit moment 34 weken zwanger. Nu is het zo dat ik echt nikss meer kan.. lopen is echt een hell, ik heb zooo veel pijn in mijn voeten. En dan heb ik het over alleen binnen lopen al of smorgens naar de wc stroempelen lukt bijna niet. Herkennen jullie dit?? Voor de rest heb ik echt geeen conditie, ik heb een beetje spijt dat ik hier zo weinig aan en voor heb gedaan in mijn zwangerschap. Maar dit komt omdat ik echt de puf vaak niet kon vinden. Ik ben wel een paar keer gaan zwemmen en naar de stad blijven gaan enzo. Maar ik heb het nu echt zo zwaar dat als ik 10 min sta dat ik zoveel pijn krijg in mijn rug en vocht in mijn voeten. Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier mee om zijn gegaan. Ik wil graag blijven koken voor mijn vriend. Hij werkt super veel en helpt mij ook maar ik heb echt mijn schoonmaaktik te pakken, en kan het niet laten om schoon te maken en te koken. Hebben jullie echt volledige rust genomen toen dit gebeurde? Ik heb ook enorme pijn in mijn bekken. Ik merkte vandaag dat ik mijn benen niet ver uit elkaar kan doen, en dit dit heel veel pijn deed in mijn bekken. (Beetje bang dat dit zwaar word met de bevalling) Waar ik ook heel veel last van heb is dat ik heeeeeeel zwaar adem. Gewoon als ik in bed lig hoor ik mezelf zooo zwaar ademen. Ik wilde dit gewoon even van me afschrijven en weten hoe anderen hier mee om zijn gegaan.. hoe kwamen jullie de trap op en af want omg dat is echt suuper zwaar voor me.  ALLE TIPS ZIJN WELKOMMM!! Alvast bedankt! ?</p>

Ow ik zou inderdaad zeker eens overleggen met je vk. Ik heb het niet zo erg als jou maar het begint hier ook wel zwaarder te worden. Ik probeer de trap zoveel mogelijk te vermijden. 's Ochtends meteen douchen en me klaarmaken in de badkamer e.d. en dan meteen alle spullen verzamelen die ik tijdens de dag nodig zou hebben van boven voor ik naar beneden ga. Ik kom de hele dag dan niet meer boven tot ik ga slapen 's avonds. Dus op 1 dag maar 1 keer de trap op en af. Lukt vaak wel. Af en toe doe ik nog 1 extra tripje als ik iets in de babykamer wil doen of als ik even de was wil doen. En voldoende platte rust gedurende de dag. En fysio inderdaad voor je bekken.

Die pijn in mijn voeten herken ik erg. Ik hield enorm veel vocht vast en mijn voeten waren onherkenbaar. Dit deed ook echt pijn. Vooral het eerste stuk lopen. Ging pas na de bevalling weg. Koken en schoonmaken kon ik op het eind niet meer zo goed. Maar ik zette dan een stoel ik de keuken zodat ik tussendoor even kon zitten. Ik kookte makkelijke dingen voor meerdere dagen. Gebruikte veel voorgesneden groenten. Of magnetron of diepvriesmaaltijden. Schoonmaken deed mijn man helaas. Ik hobbelde er wel achteraan met een stofdoek. 
Is je kindje al aan het indalen? Daar kreeg ik een pijnlijk bekken van. Maar naar mijn idee had dat niet echt invloed op hoe ik de bevalling ervoer. En je longen zitten nu ook ik de verdrukking he. 3e trimester is zwaar. Zeker met heel veel vocht. Laat je bloeddruk goed in de gaten houden. Sterkte met de laatste loodjes.

Ik zou inderdaad overleggen met je vk en kijken of je terecht kan bij een bekkenfysio!

Ik merk sinds deze week (32+4) dat t gewicht ook zwaarder drukt op mijn voeten, maar ik blijf wel in beweging omdat ik denk dat dat voor alles beter is. Als ik alleen maar zit, merk ik dat beweging vervolgens veel pijnlijker is.

Ik draag stevige schoenen met goede (steun)zolen. Ik loop wel langzamer dan normaal. Mijn spullen draag ik al weken in een rugtas ipv schoudertas. Dat scheelt echt enorm.

Traplopen doe ik alleen nog maar thuis, op het werk neem ik de lift. Ik plan thuis wel mijn werkzaamheden zodat ik zo min mogelijk voor kleine dingen naar boven loop. Dus ik neem spullen mee in een tas naar boven, ruim het daar op en vouw zittend op het bed de was. Vervolgens kan ik daar eventueel nog liggen om te rusten voordat ik boven nog een ander klusje doe en ga daarna naar beneden.

Zwemmen kun je nog steeds doen en is ook niet zo belastend, dus zou ik als ik jou was vooral oppakken! Het is toch ook belangrijk voor je conditie en het houd je spieren toch soepel.

Tijdens het koken gebruik ik af en toe een stoel, vooral als ik erg moe ben. Of ik kook in fases. Dus ik snij alle groentes voor en rust dan een periode voordat ik alles op zet.

Boodschappen kun je laten bezorgen en je kunt ook een poetshulp inhuren. Dan hou je meer energie over om toch aan je conditie te werken. Hoe meer je in beweging blijft, hoe beter het ook is voor de bevalling, wordt mij altijd verteld door familie. Maar laat je vooral ook adviseren en helpen door een bekkenfysio!

Wat vervelend zeg dat je zo'n last hebt, is dat iets van de laatste tijd ? Ik zou inderdaad even met je verloskundige overleggen.
Ik ben zelf 36 weken zwanger van de tweede en was erg moe de laatste tijd plus rugpijnen. Blijkt een blaasontsteking te zijn. Ik probeer wel nog zoveel mogelijk te bewegen in mijn verlof, elke dag stukje wandelen etc. Zwemmen zou idd ook heel goed zijn. Uiteindelijk voel ik mij daarna vaak juist beter. Maar als je echt nauwelijks kan lopen lukt dat misschien ook niet. Misschien toch nog een bekkenfysio raadplegen voor die laatste loodjes al weet ik niet of dat nu nog veel effect heeft
Sterkte ?

Terug
Bovenaan