Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Zwanger en bevallen met alleen een basisverzekering
Even extra, wat ze qua echo's uit het basispakket vergoeden zijn er maar een vast gesteld aantal..eerste echo, 20 weken echo en eventueel een groei echo, alle echo's op medische indicatie.. dus geen pret echo's of 3d..
Kan je niet bij zo'n onafhankelijke organisatie na vragen wat je rechten, plichten en opties zijn? Dat je daar na kan vragen of de verzekeraar dit wel mag doen...
Ik zou even kijken wat je nodig denkt te hebben. Ik heb het in december uitgerekend en als ik verzekerd wilde zijn voor alle kosten rondom de zwangerschap & bevalling was ik in totaal in een jaar meer kwijt dan wanneer ik geen verzekering afsloot en alles zelf betaal (we zetten het gewoon zelf opzij). Dus het klinkt aantrekkelijk, dat het via de verzekering betaald wordt, maar het scheelt niet per se geld of je betaald soms zelfs meer. Verzekeringen blijven marketing hé ;-) Je betaalt voor het kraampakket en eigen bijdrage kraamzorg zo'n 250 euro maximaal. Als je thuis bevalt of in het ziekenhuis op medische grond komt er niets bij en als je sowieso in ziekenhuis wil bevallen betaal je eigen bijdrage van zo'n 320 euro (peanuts bij wat het werkelijk kost, dus dekt je verzekering alsnog een deel). Ik hoop dat je er wat aan hebt
Hey,
Door dit te lezen ging ik toch weer ff kijken waarvoor ik allemaal verzekerd ben.
Toen ik erachter kwam dat ik zwanger ben, ben ik meteen gaan kijken watvoor pakket ik et beste kan nemen qua vergoeding. Ik was al lid van zilveren kruis dus keek daar als eerst. Om et kraampakket te ontvangen moest je een aanvullende met 2 sterren nemen, dat dus gedaan en verder niet echt gekeken naar de vergoedingen.
Kom er nu dus achter dat de gehele bevalling (ook in het ziekenhuis) wordt vergoed met 2sterren aanvullend, basis deed alleen tot 211 euro en de rest dus zelf. Kraamzorg wordt ook in zen geheel vergoed (dus ook de eigen bijdrage van 4.30 per uur) met 2 sterren aanvullend. Ben dan toch wel blij dat ik nu 17.50 extra betaal voor de 2sterren aanvullend.
Oke, als ik het zo lees valt het nog wel mee. Ik ben gaan googlen en zag dat de verloskamer uit eigen zak betaald moet worden, daarnaast de kosten voor de bevalling ook nog eens apart en een eigen bijdrage voor kraamzorg. Waardoor ik uit kwam op ongeveer €1.000,- Dat vond ik best veel.
Maar wat ik hier zo lees valt reuze mee, gelukkig. Bedankt voor de reacties. ?
Ik was ook alleen basis verzekerd. Wou graag thuis bevallen en dat is gelukt. Kraampakket ook zelf gekocht, maar wel met korting via de verzekeraar. Als je het kraampakket niet kunt betalen dan heeft de verloskundige soms pakketten van andere vrouwen die m niet gebruikten.
Eigen bijdrage kraamzorg moesten we wel zelf betalen, maar dat wisten en kon qua financien ook prima.
Ook ik ben niet extra verzekerd en heb dit bewust gedaan. Vorige zwangerschap meer geld gekost door maandelijks de extra pakket kosten te betalen als dat de kosten uiteindelijk waren. Vanuit mijn basisverzekering moet ik €4.30 eigen bijdrage betalen voor kraamzorg. Ziekenhuisbevalling kost ongeveer €340 maar krijg €211 vergoed van verzekering vanuit basisverzekering. Als het medisch wordt is het gratis en dit is ook al het geval als je bijvoorbeeld kiest voor pijnbestrijding. En een kraampakket kan ik via de verzekeraar met korting bestellen. Mocht je langer moeten blijven in het ziekhuis zal dit vrijwel altijd gaan om medische redenen, dit wordt dan ook weer vergoed. In het ergste geval zal ik dus rond de €370 zelf moeten gaan betalen (dan heb ik kraamzorg, ziekenhuisbevalling en kraampakket). Zal het gewoon even goed gaan uitzoeken maar vaak valt het echt onwijs mee...