Zwanger en contract werk

[quote quote=10183324]Nee, als jij zelf het contract beëindigd dan heb je geen recht op op de uitkering.[/quote]
Dit, als je werkgever het niet verlengd heb je er wel recht op. Maar niet als je zelf zegt dat je geen verlening wilt. Dus als je werkgever wil verlengen zou ik die baan maar gewoon aanhouden tot na je verlof en opzeggen als je wat anders hebt. Dit lijkt me sowieso prettig.

Ook als je werkloos bent heb je recht op zwangerschapsverlof. Zelf ontslag nemen of je contract niet laten verlengen heeft hier geen invloed op. Wat de dames hierboven zeggen heeft gaat over de werkloosheidsuitkering en dat is een ander verhaal (dus zelf opzeggen of niet verlengen ed). 
Als je het allemaal zwart op wit wil hebben, zou ik gewoon even contact opnemen met het UWV. Zij leggen alles helder voor je precies waar je aan toen bent. 

Tijdelijk contract
Als je tijdelijke contract afloopt tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof, dan hoeft je werkgever je contract niet te verlengen. Je krijgt wel doorbetaald tijdens je verlof (minstens 16 weken).
Wordt je contract niet verlengd, dan kun je een werkloosheidsuitkering (WW) aanvragen bij het UWV. Als je werkgever je eerder schriftelijk of mondeling een contractverlenging heeft beloofd, dan mag hij daar niet zomaar op terugkomen. Doet hij dat toch, dan kun je de FNV inschakelen voor juridisch advies.
Ontslag nemen
Je kunt altijd zelf ontslag nemen. Als je 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof wilt, let dan goed op je ontslagdatum.
Let op: Je hebt alleen recht op 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof, als je uitgerekende bevallingsdatum binnen 10 weken na je ontslagdatum valt. Het UWV betaalt jou dan door tijdens je verlof. Neem je ontslag eerder dan 10 weken voor je uitgerekende datum? Dan heb je geen recht meer op betaald verlof.
Reken goed uit wanneer je je ontslag laat ingaan en denk aan je opzegtermijn. Meld je ontslag zo snel mogelijk bij het UWV en vraag naar de voorwaarden.
Let op: Als je zelf ontslag neemt, dan heb je geen recht op een WW-uitkering!

https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger-ouderschap/ontslag-tijdens-zwangerschap

Lijkt me verstandig ook na te denken over wat je na de zwangerschap gaat doen. Na 12 weken moet je immers weer aan de slag, anders heb je geen inkomsten. Als je contract wordt verlengd, zou ik het zeker voor het onzekere nemen en daar ook na je bevalling weer aan de slag gaan, tot je een nieuwe band hebt gevonden. Als je nog vol hormonen zit en je leven op z’n kop staat, is solliciteren vast niet iets waar je hoofd naar staat.

Hi, 
jouw verlof wordt betaald door het UWV en niet je werkgever. Stel dat jouw contract niet wordt verlengd zal je na jouw verlof een ww uitkering ontvangen. Geef je zelf aan dat je geen verlenging wilt terwijl je m wel had kunnen krijgen, dan ben je verwijtbaar werkloos en ontvang je geen ww uitkering. Je verlof blijft hetzelfde. 

Succes. 

Terug
Bovenaan