Zwanger en corona-vaccin vanwege risicoberoep

<p>Vanwege mijn werk heb ik een oproep gekregen om me te laten vaccineren. Gezien het aantal patienten dat ik per dag (absoluut niet op afstand) zie val ik in een risicoberoep, en ik neigde meer naar ja dan naar nee.  Heb er veel over gelezen en me laten informeren en had er eigenlijk alle vertrouwen in. </p><p>Nu brachten de geluiden over Astra Zeneca me wel weer wat aan het twijfelen, en nu is het vaccineren onder de 60 natuurlijk stop gezet vandaag.</p><p>Nu rammelt mijn aanmelding dus al een beetje,  want wie weet wordt er wel geprikt met A Z volgende week, wie weet wordt het wat anders, wie weet wordt het uitgesteld, maar ik kan niet zomaar aanmelden en dan weer afzeggen.</p><p>Mensen in de zorg met ervaring of hetzelfde dilemma? Ik ben nu +-25 weken zwanger, de tweede prik is dan met 37 weken maar hier zag de vk niet echt een probleem in.</p><p> </p><p> </p><p> </p>
 
Is het momenteel niet zo dat je met 28 weken zwangerschap aangepast werk moet krijgen als je met een risicogroep werkt? Zover ik weet wordt het in de zwangerschap ontraden om te vaccineren.

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vaccins/zwangerschap
 
Dat klopt, tenzij je risicofactoren in je eigen gezondheid hebt of een risicoberoep. Dan wordt wel aangeraden het te doen. Maar het blijft natuurlijk je eigen vrije keuze en niemand kan precies zeggen wat het verstandigst is.
Ik heb me in alle adviezen al erg goed verdiept. 
Mijn werk biedt niet echt andere mogelijkheden...
 
Hoi hoi!

Same here.. Alleen ik was net bevallen toen ik de oproep kreeg. Mijn antwoord was toen gelijk al: niemand weet wat het met het ongeboren kind gaat doen. Want daar kunnen ze in een korte tijd geen onderzoek naar doen. Ik zou fijn wachten tot je bevallen bent. Dat heb ik ook gedaan.

Ik heb zelfs mijn afspraak afgezegd omdat ik geen vertrouwen heb ik het AZ vaccin, omdat er zoveel verschillende stops in diverse landen zijn.

Overigens staat er bij het RIVM duidelijk vermeld op de site boven de 28 weken zwangerschap word afgeraden als je een contact beroep hebt waarbij je cliënten besmet kunnen zijn met corona je beter niet meer aan 'het bed' kunt gaan staan. Ik zal in dat geval echt voor jezelf kiezen. Je moet ook nog een bevalling doen, wat veel van je lichaam gaat vragen. Ik werk op een open PG groep in het verpleeghuis, en heb toen destijds afgesproken dat als er een uitbraak komt, ik gelijk stop op de afdeling en aangepast werk ga doen (vanuit huis, roosteren, dossiers nakijken enz). Ik zou daar ook gewoon over in gesprek gaan.
Nou heb ik ook het geluk gehad dat mijn teamleider hier precies het zelfde in stond.
Maar wat betreft vaccineren.. Het is je eigen keus en doe vooral waarbij jij je goed bij voelt. Maar persoonlijk zou ik gewoon wachten!

Succes met je zwangerschap en de hele corona toestanden eromheen.. Het is allemaal wat. Haha?

Liefs!
 
Hoi hoi,

Ik werk in de gehandicaptenzorg en ik neem de vaccinatie voorlopig niet, puur omdat ik niet weet hoe het loopt en omdat ik vind dat er nog niet al te veel over bekend is. Mijn cliënten zitten ook in de risico groep maar zijn zelf allemaal al gevaccineerd. Ik wacht wel tot de kleine er is. Ik snap je dilemma heel goed. Succes met de lastige keuze!
 
[quote quote=10429338]Hoi hoi! Same here.. Alleen ik was net bevallen toen ik de oproep kreeg. Mijn antwoord was toen gelijk al: niemand weet wat het met het ongeboren kind gaat doen. Want daar kunnen ze in een korte tijd geen onderzoek naar doen. Ik zou fijn wachten tot je bevallen bent. Dat heb ik ook gedaan. Ik heb zelfs mijn afspraak afgezegd omdat ik geen vertrouwen heb ik het AZ vaccin, omdat er zoveel verschillende stops in diverse landen zijn. Overigens staat er bij het RIVM duidelijk vermeld op de site boven de 28 weken zwangerschap word afgeraden als je een contact beroep hebt waarbij je cliënten besmet kunnen zijn met corona je beter niet meer aan ‘het bed’ kunt gaan staan. Ik zal in dat geval echt voor jezelf kiezen. Je moet ook nog een bevalling doen, wat veel van je lichaam gaat vragen. Ik werk op een open PG groep in het verpleeghuis, en heb toen destijds afgesproken dat als er een uitbraak komt, ik gelijk stop op de afdeling en aangepast werk ga doen (vanuit huis, roosteren, dossiers nakijken enz). Ik zou daar ook gewoon over in gesprek gaan.Nou heb ik ook het geluk gehad dat mijn teamleider hier precies het zelfde in stond.Maar wat betreft vaccineren.. Het is je eigen keus en doe vooral waarbij jij je goed bij voelt. Maar persoonlijk zou ik gewoon wachten! Succes met je zwangerschap en de hele corona toestanden eromheen.. Het is allemaal wat. Haha? Liefs![/quote]
Uiteindelijk dus na je bevalling nu ook nog niet gevaccineerd? 
Ik kom niet bij bewezen positieve patienten, maar ja al die andere mensen die hun mondkapje onder hun neus hebben hangen en waar er ook nogal eens iemand zijn snotneus verzwijgt denk ik zijn er ook nog.  En hoe veilig zijn die :p
Het is een lastige toestand ja
 
Klopt. Ik ben nog steeds niet gevaccineerd. Ik begin a.s dinsdag weer met werken en laat me ook niet eerder vaccineren dan dat er een vaccin beschikbaar komt wat geen AZ is. Maar dat is mijn gevoel erbij..
 
Hoi,


Ik werk ook in de zorg als wijkverpleegkundige en laat mij niet vaccineren tijdens de zwangerschap. Het word niet voor niets afgeraden door het rivm. Ook is de richtlijn als je in thuiszorg oid is dat je vanaf 28 weken 1,5 meter afstand moet kunnen houden. Mocht dit niet kunnen dan moet je werk aangepast werk regelen. Ik ben nu 19 weken.

Voor mij geld dus dat ik met 28 weken stop in de wijk en voor een groot gedeelte de ziektewet in ga omdat ik niet al mijn uren in aangepast werk kan doen.

Ik zou even goed de richtlijnen van het rivm nalezen en volg vooral je gevoel. Heel veel succes!
 
Terug
Bovenaan