Zwanger en corona vaccin

Moeilijk hè? Elke moeder wil het beste voor haar kind, dat staat als een paal boven water. Maar wat het beste is, daarover zijn verschillende meningen. Het moeilijke is dat je van beide kanten niet weet wat de lange termijn effecten kunnen zijn: zowel van besmetting als van vaccinatie. 

Ik ben inmiddels niet meer zwanger, maar zou de vaccinatie in die periode wel genomen hebben. Voor mijn gevoel was het risico van Corona groter dan het risico van de onderzochte vaccinatie. Maar laat ik nogmaals voorop stellen dat dat een heel persoonlijke keuze is. 

Wat misschien wel goed is om te lezen is onderstaand artikel, over schade aan de placenta door Corona. Dit is absoluut niet bedoeld om angst te zaaien, maar puur om te informeren - aangezien je om input vraagt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5250434/onderzoekers-corona-bij-zwangere-kan-leiden-tot-kapotte-placenta
Succes met je keuze, lieve mama! Goed dat je er zo bewust mee aan de slag gaat. 

Volgens mijn verloskundige waren de effecten van een serieuze conrona besmetting met slecht beloop zoveel slechter voor moeder en kind dan de bijwerkingen van de vaccinatie dat ik echt moest vaccineren.

Gedaan na het eerste trimester. Doodmoe was ik al voor de vaccinatie, daarna nog steeds. Eigenlijk eerste vaccinatie alleen een dag hoofdpijn gehad, tweede vaccinatie geen bijwerkingen.

De volgende 2 artikelen hebben mij meer vertrouwen gegeven in hoe het vaccin werk, hoe het ontwikkeld is en waarom het zo snel goed gekeurd is in vergelijking met andere vaccins.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/zeven-vragen-over-het-rna-vaccin/
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/zes-vragen-over-de-bijwerkingen-van-coronavaccins/

Als tip kan ik je meegeven om eens op de instagram van Vroedvrouw Margot te kijken.
Zij geeft geen advies over wel of niet nemen van de vaccinatie, maar geeft wel wetenschappelijke feiten wanneer er in het nieuws weer wilde verhalen komen over het gevaar van corona tijdens de zwangerschap.
Haar duidelijke verhalen gaven mij een stuk rust en duidelijkheid over de keuze die ik wilde maken! Succes, wat je ook kiest, het is JOUW keuze en die kan nooit verkeerd zijn!

Hey.
Ik werk ook in de winkel. Nu 34,5 week zwanger. Niet gevaccineerd ivm de onbeke de lange termijn risico's. 
Ik heb mij niet anders gedragen dan voor corona, en dus gewoon 1,5 jaar mijn leven geleefd. Natuurlijk wel wat alerter op hygiène zoals ook tijdens mijn vorige zwangerschap.
Of ik al covid heb gehad, geen idee. Maar ik pas voor dit vaccin. Juist ook door al dat gepush dat het moet. En echt niet elje zwangere met covid beland op de ic, net als niet iedereen met een vaccin bijwerkingen ervaart.
Het is en blijft een persoonlijke afweging, en het is diep triest dat er zoveel druk op mensen uitgeoefend wordt om maar te prikken. Ik ben van mening dat ieder zf de juiste overweging moet kunnen maken wat voor hem of haar de beste keuze is. 
Succes met dit dillema!

Ik herken het probleem zeker. Ik heb me na een hoop navraag doen en een halve nacht inlezen toch wel laten vaccineren. Ik zal hier een bericht neerzetten die ik van iemand heb gekregen die ook zwanger is, medische wetenschappen heeft gestudeerd, bij het rivm heeft gewerkt en ook wat onderzoek doet naar COVID. Dit bericht heeft mij uiteindelijk een hoop geholpen in mijn keuze;
Tsja ik heb ook lang nagedacht, dit waren wat overwegingen van mijn kant: 1) er is wetenschappelijk onderzoek in Amerika gedaan naar het vaccin onder zwangeren, ik heb het onderzoek gelezen en daaruit kwam naar voren dat er geen verschil was tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden op verschillende uitkomsten (miskraam, vroeggeboorte, stil geboren, etc). Dat laat zien dat het vaccin op dat gebied veilig is. 2) het is niet duidelijk wat het vaccin doet op lange termijn voor mij of de baby, maar dat weten we ook niet van (long) covid, dus dat was voor mij geen argument. 3) ik vertrouw in mijn zwangerschap op adviezen (op andere vlakken zoals voeding, leefstijl en medicatie) van de gynaecoloog en andere officiële instanties (gezondheidsraad, knov, etc), dat heb ik met de vaccinatie ook gedaan, ook al hebben zij ook niet altijd alle wijsheid in pacht. Met de kennis die er is adviseren zij om te vaccineren en zo te voorkomen dat ik in het ziekenhuis beland (al is dat een kleine kans), ik heb bedacht dat ik het mezelf niet kon “vergeven” als ik tegen dat advies inga en niet vaccineer en toch in het ziekenhuis zou belanden (met evt grote gevolgen voor mij of de baby)
En wat betreft lange termijn effecten, van heel veel dingen weten we niet de lange termijn effecten (vaccinatie, maar ook stress, voeding en omgevingsfactoren), je probeert met de kennis die er wel is de beste keuze te maken voor je baby, dus het is altijd goed wat je kiest want je kiest uit liefde voor je kind ?
Wat er in dit bericht ook al staat, er is geen verkeerde keuze en probeer je vooral niet te laten beïnvloeden door de buitenwereld. Je eigen gevoel hierin volgen lijkt mij gewoon het allerbelangrijkste om bij welke gevolgen het dan ook zou hebben, je altijd kan zeggen ik heb alles gedaan wat op dat moment in mijn macht lag en het is echt onze keuze en niet die van wie dan ook. Ik heb inmiddels beide vaccinaties gehad en ben met Pfizer gevaccineerd en ben bij de eerste wel ziek geweest, maar toen was ik al niet fit. Bij de 2e heb ik nergens last van gehad op een stijve arm na. Ik heb mijn eerste vaccinatie met 22 weken zwangerschap gehad en de 2e met 27 weken. Inmiddels 31 weken zwanger en de kleine en ik doen het allebei nog steeds goed?

Voor mij zou het geen moeilijke keuze zijn. Ik heb genoeg ellende gezien met gezonde zwangere vrouwen die heel ernstig ziek zijn geworden van corona, waarbij het kindje veel te vroeg gehaald moet worden omdat de moeder aan de beademing ligt. 
Liever een tijdje moe en harde buiken (vervelend maar kan geen kwaad), dan ernstig ziek en een te vroeg geboren baby die ik door mijn ernstige ziekte zelf niet goed zou kunnen verzorgen. 
Dat weegt voor mij veel zwaarder 

Terug
Bovenaan