Zwanger en een angststoornis.

<p>Hallo allemaal,</p><p>Afgelopen dinsdag ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben en daar zijn mijn vriend en ik super blij mee! Het probleem is alleen dat ik last heb van een angststoornis. Dingen zoals afspraken of alleen naar de winkel gaan zijn nog erg lastig voor mij. Ik maak mij nu al onwijs veel zorgen over het eerste bezoek aan de verloskundige en ook vind ik het erg eng om aan mijn omgeving te moeten vertellen dat ik zwanger ben. Ik volg nu een aantal weken een cursus voor een angststoornis maar dit werkt nog niet super goed.</p><p>Zijn er meer dames die zwanger zijn en last hebben van een angststoornis of heeft iemand goeie tips? </p><p>Liefs J</p>
 
Beste J,
Je kan het beste tijdens je eerste afspraak bij de verloskundige aangeven dat je last hebt van een angststoornis. Begrijp dat dit misschien spannend is maar dat is nergens voor nodig want je bent lang niet de enige! Zo kunnen ze je extra begeleiding/handvaten geven zodat jij vol zelfvertrouwen de gehele periode tegemoet gaat. Ik weet niet of je daarnaast ook gesprekken met een psycholoog al hebt? Dit kan je altijd overwegen als je merkt dat het toch niet helemaal lukt om over bepaalde angsten heen te stappen. Daarnaast heeft het mijzelf geholpen om open en eerlijk te zijn tegen mijn dierbare die dichtbij mij staan over welke angsten er door me hoofd heen gingen. Dit zorgde ervoor dat ik er niet alleen mee bleef rondlopen en kreeg hierdoor rust in mijn hoofd.

Ik wens je het allerbeste en geniet vooral van deze bijzondere mooie tijd!!

 
Ik heb ook last van een angststoornis (en nu 13 weken zwanger).
M’n man gaat altijd mee naar afspraken (en als dat echt niet lukt, mn moeder) en bij de eerste afspraak met de verloskundige heb ik meteen een verwijzing voor de pop-poli gekregen. Hier kan ik als het goed is komende week terecht.

Het belangrijkste is: vertel waar je mee zit, dan kunnen ze er rekening mee houden!
 
Pop-poli heb ik nog niet eerder van gehoord. Op internet vind ik dat het psychische hulp is voor zwanger vrouwen, klopt dat? Moet je voor zoiets een afspraak maken bij de huisarts of gaat dit via de verloskundige?
 
Klopt! Je wordt dan begeleid door een psycholoog/psychiater, een gynaecoloog en een kinderarts.

Als het goed is kan je verloskundige je doorverwijzen.
 
Hey J,
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik snap je heel goed. Ik heb ook een angst-en paniekstoornis. De ene dag is de andere niet en ik heb ook dinsdag gezien dat ik zwanger ben.
Ook bij mij sloeg meteen de angst toe. Wel moet ik zeggen dat ik sinds jaren aan de medicatie zit , die het allemaal wat afzwakken en dat helpt ontzettend goed.
Ik heb nog geen afspraak gemaakt bij VK maar als , dan geef ik ook eerlijk aan dat ik ermee worstel, dat ik medicatie gebruik em dat ik het fijn zou vinden om meer begeleiding te krijgen, aangezien mijn man kapitein is en vaak van huis. Ik weet dat ik de helf van de zwangerschap alleen moet doorstaan en hierdoor ben ik toch vaak onrustig.
Had gezien dat er al een advies was met de pop-poli ...hoop dat dit iets voor je is.?
 
Ik voelde tijdens mijn zwangerschap juist bijna geen angst meer, daarvoor was ik altijd bang. Een zwangerschap kan geestelijke problemen verergeren of verminderen. In het geval het erger wordt, zeker hulp zoeken!
Vraag eventueel je partner het voor je aan te kaarten.
Van harte gefeliciteerd met de zwangerschap!
 
Terug
Bovenaan