zwanger en een schildklierziekte...jij ook???

Hoi,

Zijn er toevallig meer meiden die zwanger zijn en een schildklierziekte hebben?
Ik ben nu ruim 20 weken zwanger en heb de ziekte van Graves, een te snelle schildklier die ik met medicijnen in toom moet houden.
Ik was wel benieuwd of er meer mensen zijn die hier last van hebben en of zij ook onder "strenge" controle staan.

Groeten Gea

Ik heb gelukkig geen schildklier ziekte, maar tijdens deze zwangerschap kwam wel naar voren dat hij niet helemaal goed werkt en ik medicijnen moet slikken. Maar dit schijnt regelmatig voor te komen tijdens de zwangerschap en is niks ernstigs. Ik slik er dus wel medicijnen voor maar merk dus echt totaal geen verschil, mijn waarde was wel gestegen naar een goed niveau dus het zal wel goed zitten.

Jane (sept forum)

oja, ik zat dus bij de VK maar mijn huisarts zei gisteren dat ie o.a. vanwege die schildkliermedicijnen (ik slik ook nog andere medicijnen dus ook daarvoor) wil dat ik naar de gyn ga.

Hoi Gea,

Ik ben Suus nu bijna 7 1/2 week zwanger van onze tweede en heb een te traag werkende schildklier waarvoor ik medicijnen slik.
In mijn eerste zwangerschap is er overleg geweest met de gynaecoloog of ik bij hem onder controle kwam maar omdat het heel goed ging ook tijdens mijn zwangerschap ben ik gewoon bij de verloskundige geweest.

Het is uiteindelijk ook helemaal geen probleem geweest die schildklierziekte. Als ik netjes mijn medicijnen inneem gaat het prima met me.

Maar heb jij hem gekregen tijdens de zwangerschap of had je hem al daarvoor.
Je hoort namelijk ook weleens dat een schildklierafwijking tijdens de zwangerschap kan ontstaan.

Groetjes,
Suus

Hoi Suus,

Bij mij is de ziekte vorig jaar ontdekt, dus voordat ik zwanger werd.
Mijn t4 waarde (zo heet dat geloof ik) was 96!! Super snel dus.
Nu heb ik hem aardig onder controle en zit ik op een waarde van 20-22, daar voel ik mij lekker bij.
Ik ben trouwens bij de gyn en de verloskundige. Bij de gyn omdat dat moet en bij de verloskundige voor mijzelf omdat die even wat persoonlijker is (in mijn geval)

Gr. Gea

Hey meiden,

Ik wil eventjes iets verduidelijken. er is een heel groot verschil tussen een te traag werkende en te snel werkende (Graves) schildklier. Als je een te traagwerkende hebt, krijg je T3 of T4(levothyroxine) en die kunnen absoluut geen kwaad voor je baby, omdat die niet door de placenta gaan. Maar bij Graves krijg je schildklierremmers en die gaan wel door de placenta. Het is goed dat je onder strenge controle bij de gyn staat, want er zijn risico's aan verbonden. Ik probeer van november 2005 zwanger te geraken, maar toen ze in augustus 2006 te weten kwamen dat ik Graves had, moest ik onmiddelijk stoppen met zwanger te geraken. Intussen is heel mijn schildklier verwijdert, en krijg ik T4 Levothyroxine. En ik ben zwanger. Maar heb pas groen licht gekregen nadat de schildklier verwijdert was. Gelukkig ben jij niet de enige in je situatie, want er zijn veel mensen die Graves krijgen terwijl ze zwanger zijn. En zolang je onder strenge controle staat, en een zo laag mogelijke dosis krijgt, is er maar een klein risico.
Maar je bent nu 20 weken en alles lijkt goed te gaan, dus ik denk dat het allemaal wel prima in orde zal komen
Ik duim alvast voor je
knuffels Sita

Aangenaam!

Ik heb ook de ziekte van Graves

Eerst werkte mijn schildklier veel te snel, heb daar jaren mee gezeten, strumazol en Thyrax geslikt maar niets hielp het bleef niet goed gaan.

Toen ben ik bestraald met Radio actief jodium en heb ik een aantal prednison kuren gehad.

Toen mocht ik een jaar niet zwanger raken, dus de kinderwens die we toen al hadden hebben we toen op een laag pitje gezet.

Mijn schildklier is daarna te langzaam gaan werken (te veel jodium gekregen)
En slik dus nu al weer tijden thyrax om het hormoon wat ik mis aan te vullen
Gelukkig wel al tijden dat ik stabiel ben ingesteld!

Toen het allemaal wel weer was toegestaan hebben we de pil de deur uitgegooid maar zwanger werd ik niet, nu na 5 bijna 6 jaar zijn we zwanger via een ICSI behandeling.

Momenteel ben ik 37,4 weken zwanger dus al bijna op het einde.

Ik heb een rot zwangerschap gehad mede ook door mijn schildklier/ hormoonhuishouding, ben 20 kilo afgevallen in deze zwangerschap b.v. niet alleen daardoor ook door overstimulatie en overgeven maar toch ...mijn hele lichaam is veranderd en heeft dat ook zeker met mijn schildklier te maken.
Maar op zich ben ik toch nog aardig stabiel gebleven. (qua dosering)
Ik ben van 150 mg naar 200 gegaan en ik moet als ik bevallen ben gelijk weer naar 150 mg terug. Hoop dat ik er niet al te veel last van heb, maar dat moeten we even afwachten

Ik moet nu volledig plat omdat mijn kindje te klein is, lig al drie weken op bed of op de bank nu en ik mag niets meer doen qua huishouding ofzo...rusten betekend groeien zegggen ze!

Wil je meer weten, kijk dan eens op mijn site

www.cynthia1975.punt.nl

En wil je kletsen, mijn mail kan je daar ook ergens vinden!

Succes

Ik loop trouwens vanwege mijn schildklier wel bij de gynaecoloog en ook word ik streng in de gaten gehouden bij de internist!

Elke maand controle van mijn Vrij T4 en TSH en er moet ook een keer zeker onderzoek gedaan worden of je niet iets anders hebt, weet ff niet precies hoe het heet op het moment...maar dan kan je het zeg maar overdragen aan de baby!

Terug
Bovenaan