Goed dat je dit opschrijft!
Ik had gedeeltelijk hetzelfde. Ik had wel een sterke kinderwens en het was dus ook wel gepland, maar ook ik moest echt slikken toen bleek dat ik zwanger was: het was heel snel en ik moest abrupt "afscheid nemen" van mijn leven zoals ik het kende. Althans zo ervaarde ik het.
Het is hier nooit aan de orde geweest het niet te houden om die reden, het was zeker gewenst. Maar onze intentie is van begin af aan geweest zoveel mogelijk kunnen blijven doen wat we altijd gewend waren. Dus ja, onze zoon gaat sowieso één keer per week logeren bij opa en oma. Hij slaapt er ook wel eens een heel weekend. En dit al vanaf dat hij 10-11 weken oud is (toen nog niet wekelijks, maar wel regelmatig). Wij houden nog steeds onze etentjes met vrienden, gaan naar een festival en gaan op vakantie of weekendjes weg met zijn tweeën als we dat willen (even afgezien van corona dus, want dat heeft toch wel iets veranderd uiteraard). We werken beiden, zoon gaat 3 dagen naar de opvang.
Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het niet af en toe pittig is (geweest). Met name het eerste (half)jaar vond ik enorm zoeken: je moet een balans vinden, in je relatie, werk en met je kindje. Maar wat wij wel altijd zijn blijven doen is praten over wat we belangrijk vinden, die "grenzen" blijven bewaken. Al tijdens de zwangerschap: hoe zien we het voor ons? Wat is ons vangnet qua opvang/logeren als hij eenmaal geboren is? Etc. Daarnaast hebben we vrij snel een klein netwerk aan oppassers om ons heen verzameld (nu door corona ook minder nodig).
Wat ik wél met heel mijn hart kan zeggen: mijn zoontje is zo'n enorme toevoeging aan mijn leven, ik had het me niet kunnen voorstellen hoe leuk het met hem is. Hij is echt meer dan alles wat ik me ooit van het hebben van een kind had voorgesteld. Ja, ons "oude" leven was heel leuk en vrij en ja, we bewaken nog steeds die grenzen - willen nog steeds regelmatig een avond "vrij" en ook echt tijd met zijn tweeën/met onze vrienden. Maar de behoefte wordt eerlijk gezegd ook minder - of in ieder geval anders. Waar vroeger langer uitslapen in het weekend de norm & fijn was, is het nu ook heel fijn met het kleine ventje op te staan en alsnog samen te ontbijten met een kopje koffie & croissantje - zij het ietsje eerder dan voor hij er was. En zo zijn er meer dingen. Het is prachtig de wereld door zijn ogen te zien, zijn verwondering over schapen bijvoorbeeld. Of een vliegtuig in de lucht. Dat hij alles wat je doet na doet, zelfs je aparte gewoontes neemt hij ovre. Het klinkt allemaal heel cliché en gezapig, alleen dat soort dingen realiseer je je niet meer echt als volwassene - maar met een kind zie je dat soort dingen ineens wel.
Drie maanden na de geboorte van mijn zoontje bleek ik weer zwanger. Onverwachts, ongepland en na lang dubben - hoe vervelend ik het ook vind om te zeggen - ongewenst. Dezelfde overwegingen die jij nu noemt speelden mee: de vrijheid die we met één kind nog wel voelen lijkt met twee heel ver weg. Ook mijn vriend stond er heel vrij in en liet de grote keuze aan mij. Die zwangerschap hebben we na 3 weken goed nadenken en alles afwegen besloten te beëindigen, omdat twee zo jonge kinderen "tegelijk" voor ons teveel vrijheid zou kosten. Ik weet dat er mensen zijn die hier ook over vallen, maar ja.. dat is wel de keuze die voor ons het beste was - en dus ook voor ons gezin.
Ik kan je geen gouden tip meegeven, behalve goed naar jezelf luisteren. Misschien helpt het om op te schrijven wat je bang bent te verliezen met de komst van een kindje en aan de andere kant ook wat je leuk lijkt aan het ouderschap. En ook: zie je jezelf uiteindelijk op oudere leeftijd voor je zonder kinderen of toch het liefste met? Voor mij was het beeld van nooit een gezin hebben - vooral op wat latere leeftijd - een doorslaggevende factor voor mijn kinderwens. Het enige dat ik kan zeggen is dat het op alle vlakken overtreft wat ik van tevoren verwacht had. Deze zin vond ik vroeger altijd heel cryptisch en cliché, maar ik zeg 'm toch: het is echt een extra dimensie in mijn leven & relatie.