Ik heb het een aantal keer verschillend aangepakt, maar als je zwangerschap gewoon gepland is en je er blij mee bent, zou ik gewoon naar de verloskundige gaan. Ik ben ooit ongepland zwanger geweest terwijl mijn spiraal uitgezakt was, en die zwangerschap ben ik meteen op de dag van de positieve test doorverwezen naar de gynaecoloog, in eerste instantie om te onderzoeken waar mijn spiraaltje gebleven was (het was toen nog niet duidelijk of die uitgezakt was of juist verder mijn buik ingegaan was) en toen zagen ze vrij snel een vochtophoping in de eileider en bleef ik onder controle tot ik een goede echo had. Die kreeg ik nooit, want het bleek een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te zijn, dus ik heb toen nooit een verloskundige gezien.
Maar daarna ben ik telkens gewoon naar de verloskundige gestapt. Wel ook telkens de huisarts meteen geïnformeerd, zodat er een aantekening in het systeem staat dat je zwanger bent. Ook als je nog geen uitgerekende datum weet, bij mijn apotheek hebben ze toen gewoon een maand extra opgeteld bij de geschatte uitgerekende datum, zodat ze in die periode erop geattendeerd worden dat je mogelijk nog zwanger bent. Al zou je de uitgerekende datum exact weten, dan nog kan je twee weken later natuurlijk nog steeds zwanger zijn. Ook voor je eerste echo kan je ineens zorg nodig hebben, en dan wil je ook niet dat je per ongeluk medicatie krijgt die schadelijk is voor je kindje.