Zwanger en obstipatie, gouden tips gezocht

Ik had het na de bevalling (dat schijnt ook wel vaker voor te komen) en toen heeft de kraamhulp m'n man op pad gestuurd om metamucil oid te halen bij de drogist. Ik heb er sowieso wel vaker last van en die zakjes Metamucil werken eigenlijk best goed. Macrogol overigens ook. Ik weet niet of dat vrij verkrijgbaar is maar werkte bij mij in het verleden ook goed. 
 
Vezels (havermout, muesli, teff, chiazaad, groenten, fruit en volkorenproducten). Maar dan wel voldoende drinken!!!! Anders kan het alleen maar harder worden want vezels absorberen vocht (zo’n 30-35 ml per kg lichaamsgewicht als richtlijn).

Daarnaast proberen voldoende te bewegen (zoals wandelen) en gehurkt op het toilet zitten. Bijvoorbeeld met een krukje onder je voeten.
 
Ik kreeg als tip van de vk:
- elke ochtend een kiwi op nuchtere maag plus een glas lauw water
- icm met extra magnesium supplement.

Drink verder overdag voldoende water / rooibosthee. 2-4 stuks fruit eet ik en eet grof volkoren brood.
Ik had 2 weken geleden nog heel erg last van obstipatie, ga inmiddels elke 2-3 dagen weer normaal naar het toilet :)
 
Herkenbaar, hier naast idd de granen, vezels, fruit, groente, veel water etc. 2 koppen cafeïnevrije koffie (word nu heel misselijk van gewone koffie en thee met cafeïne) werkt bij mij als een tierelier. Verder laat ik zo veel mogelijk varkensvlees staan, daar reageerde ik altijd al sterk op maar nu is zelfs een broodje grillworst al geen doen meer!
 
Terug
Bovenaan