Zwanger en overgewicht

<p>Hallo dames,</p><p>Zijn er hier ook zwangere met overgewicht?<br />Ik ben net zwanger (31 augustus eerste dag laatste ongesteldheid) en heb overgewicht..<br />Ik voel me hier erg onzeker over ?.</p><p>Hoe ervaren jullie het? En bij de verloskundige?</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Ik heb 3 kinderen gekregen terwijl ik overgewicht heb. Nooit heeft iemand er wat van gezegd. Alleen bij de laatste had ik zwangerschaps diabetes. Ik vond het voordeel dat ik in het ziekenhuis moest bevallen, omdat ik dat toch al wilde. Door mijn gewicht nam de gynaecoloog het over aan het einde van de zwangerschap, waardoor je het niet zelf hoeft te betalen. 

Bij mij hebben ze niet verteld dat ik in het ziekenhuis moest bevallen vanwege mijn gewicht. Ik las dit zelf op het forum en heb dit toen ik 38 weken zwanger was besproken met de verloskundige, op mijn initiatief. Ik heb 38 weken gedacht dat ik thuis zou bevallen, tot dit gesprek. 
Ik heb ze terug gegeven dat in het ziekenhuis bevallen geen ramp is, maar dat het fijn is als dit vanaf het begin van de zwangerschap al gecommuniceerd wordt zodat je je hier op kan voorbereiden. Ondanks dat het bevalplan meerdere keren besproken is, had geen enkele verloskundige van het team gezegd dat thuis bevallen geen optie was. 

Ik heb nooit op de weegschaal gehoeven en vertelde mijn gewicht altijd in kilo's die in aangekomen was. Begingewicht heb ik verteld terwijl mijn man even op de gang wachtte. 
Daarnaast inderdaad een Suikertest maar had geen zwangerschapssuiker.

Ik krijg extra groeiecho's. Moest de suikertest doen en heb bij de intake aangeven dat ik niet elke keer op de weegschaal wil. Ik hou thuis bij wat ik aan kom en geef het door.
In overleg met de verloskundige mag ik wel lekker thuis bevallen omdat ik dit graag wil. Daarnaast kan ik alleen maar op de begane grond bevallen (daar hebben we de meeste ruimte voor het bad). De reden van een ziekenhuis bevalling bij overgewicht is, dat ambulancebroeders geen personen van 100 kilo of meer van de trap af mogen sjouwen. 
Ondanks dat ik ondertussen ruim over die 100 kilo heen ben, mag ik dus wel gewoon thuis bevallen van de verloskundige omdat ik dit heeeeel graag wil.

Ik zou zeggen, bespreek je onzekerheid en je wensen met de verloskundige. Daar zijn ze voor ?

Heb 5 kinderen gekregen en had overgewicht. Nooit een probleem geweest. Zwanger van de 6e nu en nog steeds overgewicht. Moet sowieso in het zh bevallen. 2e was een ks. En woon nu in Duitsland.

Hoi!
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik ben momenteel 30 weken zwanger van ons tweede kindje. Heb ook heel veel overgewicht. Tijdens de zwangerschap van m'n dochter liep ik eerst bij de verloskundige, vanwege een chromosoomafwijking uiteindelijk bij de gynaecoloog terecht gekomen. Ook heb ik toen 'groepssessies' gehad in het ziekenhuis met andere vrouwen met overgewicht. Dit vond ik zelf geen succes, ik voelde me er niet prettig bij. Er kwamen daar vrouwen om 11 uur 's ochtends met broodjes kroket aanzetten etc.. toen ik dit aangaf was dit prima en hoefde ik daar niet meer heen.
Aan het eind van m'n eerste zwangerschap kreeg ik zwangerschapsdiabetes en nu heb ik dat ook weer.. 
Ik heb deze zwangerschap geen 1 keer op de weegschaal gestaan, thuis niet en in het ziekenhuis niet. Ze vragen er ook niet naar. De baby doet het goed, dus gewicht is dan denk ik niet belangrijk. 
Wel krijg je standaard extra aandacht groeiecho's.. Dat vind ik alleen maar extra luxe.. Nog een keer baby kijken!
Wel moest en moet ik in het ziekenhuis bevallen.. Maar ik was toch al niet van plan om thuis te bevallen :) 
Probeer vooral te genieten en zorg goed voor jezelf!

Terug
Bovenaan