Zwanger en school

<p>Hai dames,  morgen ben ik 7 weken zwanger en hebben we de eerste echo. Ik ben zelf 21 en studeer nog en m’n vriend 28. Hij werkt. Omdat m’n opleiding “te laag” was voor mij, begin ik in september met m’n nieuwe opleiding tot verpleegkundige. Echter is het zo dat ik dus in oktober ons baby’tje verwacht. Hebben jullie hier ervaring mee?  Ik ben in m’n 2e jaar MBO-V gestopt en begin in november op HBO-V. Ik heb er bewust voor gekozen dan weer in het eerste jaar te beginnen, omdat toen ik me aangemeld had in december ik zwanger bleek. Dit was een miskraam geworden. Mijn idee was dan:    in augustus zou de baby komen, eind september/halverwege november beginnen. Dit was voor mij nog een “optie”. Echter komt de “nieuwe” baby nu een stukje later en zit ik toch wel in de stress over hoe dit moet met m’n nieuwe opleiding! Ik ben nog niet officieel aangenomen op de opleiding, dus ik zou het ontzettend jammer vinden als ik door m’n zwangerschap niet aangenomen wordt of dus pas in september 2021 mag beginnen.  iemand hier ervaring mee? </p><p>dus voor het gemak even een tijdlijn. Ik moest dit bericht nogal snel typen waardoor het dus misschien een beetje onduidelijk kan zijn ?</p><p>26 december 2019: miskraam </p><p>07-01-2020: groen licht van gynaecoloog </p><p>11-02-2020: positieve test </p><p>29-02-2020: uitgeschreven bij MBO </p><p>07-03-2020: intake HBO </p><p>03-09-2020: start nieuw schooljaar</p><p>??-10-2010: uitgerekend (mocht alles goed gaan)</p><p>groetjesss</p>

Ik snap dat je graag je nieuwe opleiding wil gaan doen, maar denk je dat het haalbaar zal zijn zo snel na de bevalling? Ik zou er niet aan moeten denken eerlijk gezegd. Je hele leven veranderd door de komst van een baby. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik denk wel dat het erg zwaar zal worden. Zou dan eerder de opleiding pas in 2021 beginnen. 

Normaal gesproken als werkende heb je 10 of 12 weken zwangerschapsverlof na je bevalling. En geloof me die heb je ook echt wel nodig. Als je dus in october bevalt ga je dus pas na een week of 10/12 naar school. Misschien denk je nu van dat kan wel eerder maar geloof me, eerder wil je je babietje straks echt niet missen en je hebt die tijd ook gewoon nodig om weer een beetje in ritme te komen. Mijn advies is dus lekker een jaartje uitstellen. Dan zijn je slapeloze nachten ook weer voorbij en kun je fris aan een nieuwe opleiding beginnen.

Ik doe ook de HBO-V. Ik moet nog een half jaar stage lopen en dan ben ik klaar. Zelf ben ik 9 april uitgerekend. Normaal gesproken zou ik stage lopen van Feb tot Jul. Maar dat is voor mij natuurlijk niet haalbaar nu. Dus ik pak het in september weer op. Als ik jou was zou ik kijken of je in februari kan beginnen. 

Onderschat de impact van een baby niet en begin gewoon later met die opleiding. Die opleiding is er in februari ook nog. De kans op uitval is een stuk groter onder zwangere studenten/moeders en dat heeft altijd met de combi en te veel willen te maken. Ik begeleid o.a. zulke studenten. Gun jezelf en je kind wat rust 

Gefeliciteerd met je zwangerschap. Lastige keuze lijkt me. Ik ben in september 2018 begonnen met mbo-V en kwam er in november 2018 achter dat ik zwanger was nu waren dit om een aantal redenen prima te doen
Het was m'n tweede kindje (bij mijn eerste had ik veel meer last van 'ik wil gewoon de hele dag bij m'n kind zijn' 
Ik had een makkelijke zwangerschap waarbij ik in de zomervakantie was uitgerekend waardoor ik geen lesdag gemist heb. Ik heb daarbij ervoor gekozen om na de geboorte tijdens m'n verlof een paar uurtjes op school te maken zodat ik niet teveel zou missen
En als laatste lukt mbo-V mij met gemak waardoor ik het goed kan combineren met mijn gezin. 
Heel veel succes en een fijne zwangerschap gewenst 

Hmm... nee, voor februari is er geen startmoment voor de opleiding. Al het bovenstaande is me bekend, maar ik ben straks 22 en heb dan geen enkel diploma en dus bijna geen baangarantie... wanneer ik een jaar later begin hebben we maar 1 inkomen en ik vind het lastig om nu te moeten bedenken hoe we dan rond moeten komen...

Terug
Bovenaan