Zwanger en solliciteren

<p>Hallo dames,</p><p>ben nu 16 weken zwanger en druk aan het solliciteren. Wanneer zouden jullie vertellen dat je zwanger bent tijdens een procedure? Brief en 1e gesprek lijken me sowieso een slecht plan, maar het helemaal niet vertellen zou ik ook gek vinden omdat je dan niet op goede voet met elkaar begint. Wat denken jullie? <br /><br /></p><p>Groetjes! </p>

Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou het vertellen aan het einde van de sollicitatieprocedure of zelfs pas als je bent aangenomen. Dan heeft het ook geen invloed in het sollicitatieproces. 

Nooit met het bijltje gehakt.. Maar ik zou het denk ik doen als ze je een aanbod doen?.. Ik bedoel, ze mogen je er toch niet op discrimineren. Ik zou wel graag een oprecht aanbod zien op basis van je kwaliteiten..
Als je dat niet wilt zou ik het doen bij het laatste gesprek. (weet niet hoeveel ze er doen?) 

Wat moeilijk! Ik zou ook niet weten wanneer je het het beste kan vertellen. Het ligt er ook een beetje aan wanneer je je sollicitatiegesprekken hebt? Als je inmiddels al wat verder in je zwangerschap bent kan je het moeilijk verbergen ben ik bang. Wel zou je kunnen solliciteren en desnoods de afspraak maken dat je na je zwangerschapsverlof past begint met werken. Zo ben je meteen eerlijk tegenover de werkgever en heb je ook gedoe dat als je proefperiode voorbij is ze je toch proberen eruit te werken (ik weet dat het niet mag, maar het gebeurt helaas wel heel vaak). 

Hoi! 

Ik was in januari 14 weken zwanger toen ik op gesprek mocht. Ik heb het direct in het eerste gesprek verteld. Ik wilde juist dat dit meegenome zou worden in de keuze voor mij. Als ze voor mij kiezen krijgen ze dat er namelijk bij. Uiteindelijk ben ik het ook geworden en ben ik vandaag met verlof gegaan. Ik wilde juist niet later pas met het nieuws komen, omdat ik dat niet eerlijk vind tegenover een werkgever. 

Als je al zo ver bent in de zwangerschap zou ik het denk ik ook aan het begin zeggen. En inderdaad: misschien kun je de afspraak maken dat je na je verlof begint. Dan heb je meteen een frisse start. Het is ook niet ideaal als je net een paar weken met je nieuwe baan bezig bent en daarna al weer met verlof moet. Maar doe vooral wat goed voelt! Je bent niet verplicht om het te vertellen (dat is pas verplicht 3 weken voordat je met verlof gaat). 

Als je al 16 weken bent zou ik het zeker ook zeggen. Waarschijnlijk zullen ze het zelf ook wel zien.. en anders zien ze het straks bij een 2e gesprek wel en het lijkt me heel ongemakkelijk als ze vragen: ben je zwanger? En dan moet je vertellen dat je 'al' 16 weken of meer zwanger bent. 
En het pas vertellen als je aangenomen bent vind ik niet helemaal eerlijk naar de werkgever toe, zeker niet als je al zo ver bent!

Ik zou het wel in mijn brief schrijven. Ik weet niet wat voor werk je doet maar het is vaak echt geen reden om niet met iemand in zee te gaan. Zeker met jonge vrouwen, weet je toch dat het vroeg of laat waarschijnlijk gaat komen. Bij jou weten ze dan in ieder geval gelijk waar ze aan toe zijn. 
Het schept ook vertrouwen als je gewoon eerlijk bent. Ik zou het persoonlijk echt niet oké vinden als iemand het pas tijdens de onderhandelingen zou zeggen. Dat geldt overigens voor allerlei persoonlijke dingen die een grote invloed op je werk hebben. 

Terug
Bovenaan