Zwanger en solliciteren

Er vindt echt veel meer discriminatie plaats dan je zou denken op dit vlak. Ik zou het zeker pas zeggen bij het aanbod. Het is voor heel veel werkgevers wél een reden om je af te wijzen. Heb het zelf 2 keer meegemaakt. Ik was het niet geworden, want een meer ervaren kandidaat had de baan geaccepteerd. Bleek bij navraag bij een bekende niet waar te zijn: er was zelfs niemand anders geweest.
Wat er niet eerlijk is aan niet vertellen? Geen idee. Je hebt alle recht om het voor je te houden en je werkgever krijgt 100% van jouw salaris om iemand anders aan te nemen. Het is pas niet eerlijk als jij geweigerd wordt door zoiets als een zwangerschap.  

Ik heb het bij mijn tweede gesprekken verteld. Ik wil je niet ontmoedigen, maar bij mij was er zeker sprake van zwangerschapsdiscriminatie. En ergens vind ik het ook logisch dat een werkgever liever niet gaat voor iemand die hij/zij moet inwerken en daarna vervolgens een poos met verlof moet. Ik weet gelukkig ook verhalen waar zwangere vrouwen wel aangenomen zijn. 

Ik snap wel wat de dames hier zeggen over de discriminatie, maar wie wil er werken voor een bedrijf welke zich hier schuldig aan maakt? Ik heb het dus bewust wel verteld, als het een probleem voor ze is, wil ik niet eens aangenomen worden ;) 

Ik heb dir vorig jaar ook gehad! Ik heb toen voor mezelf de keus gemaakt om het niet te vertellen en dat pas te doen als ik aangenomen was. 100% zeker ( en ook heel erg begrijpelijk vind ik) dat als ze wel weten dat je zwanger bent het meenemen in je wel of niet aannemen. 
Wat je natuurlijk wel moet doen is het eerlijk vertellen als ze het zien.
Niet als ze er naar vragen van "ben je van plan in de nabije toekomst zwanger te worden" daar hebben ze niets mee te maken. 

Succes Mama

Dankje voor alle reacties! Verdeelde meningen, vind het dus ook lastig. Voordeel is nu dat gesprekken online zijn dus zien kunnen ze sowieso niet en zoveel zie je überhaupt nog niet bij mij. Maar in principe mogen ze er inderdaad niks over vragen, over kinderwens ed. Voor nu heb ik besloten het of in het tweede gesprek te zeggen of bij het arbeidsvoorwaardengesprek. Vind dat ze in eerste instantie naar mij en mijn kwaliteiten moeten kijken. Zeker voor meerderjarig contract heeft een paar maanden verlof nou ook weer niet zo veel invloed lijkt mij. 

Terug
Bovenaan