Zwanger en sporten

<p>Hallo dames! </p><p>Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap. Mijn vriend en ik zijn net begonnen met het zwanger worden en zitten nu in de eerste ronde. </p><p>Maar wat ik me afvraag: hoe vaak sporten jullie? Ik sport nu een aantal keer per week en loop dan hard en doe aan wielrennen. Ik vroeg me af of ik dat gewoon kan blijven doen of toch een tandje terug moet doen zodra ik zwanger ben.  </p>

Beste BeautifullFlower,
Wat spannend dat jullie gaan klussen :p alle geluk gewenst.
Ik zat met dezelfde vragen als jij nu stelt. Ik sportte twee a drie keer per week (cardio en gewichten) en wilde dit graag zo lang mogelijk volhouden tijdens mijn zwangerschap. Inmiddels ben ik (pas)10 weken zwanger, maar doe dit nog steeds. De tips die ik je kan meegeven zijn:
- Luister goed naar je lijf. Zodra je buik wat trekkerig voelt of je krijgt last van je banden dan is het een teken dat je een tandje terug moet doen. Pas hierbij vooral op 'springen' en buikspieren. Als je deze te veel belast krijgt je hier last van.
- Vraag eventueel advies aan de verloskundge of aan een sportinstructeur. Ik sport in groepslessen en mijn sportjuf geeft tussendoor tips over welke oefeningen ik wel of beter niet kan doen. Dat is erg prettig.
Ik neem aan dat jij beide aportactiviteiten alleen doet? Dan is het helemaal belangrijk goed op jezelf te letten. Als je dit al een tijd doet is je lichaam aardig gewend, maar ga geen gekke nieuwe dingen proberen als je zwanger bent. Je lichaam moet al hard genoeg werken voor de baby dus houd je lekker aan je routine. Als je dat doet kun je nog tot ver in ke zwangerschap blijven sporten. Dit is niet alleen bevordelijk voor het herstel  naderhand, maar ze zeggen ook dat je de bevalling beter aan kunt als je een goede conditie hebt!

Banaanemaan: bedankt voor je uitgebreide berichtje!
Fijn om te horen dat jij nog lekker aan het sporten bent :)
Ik sport soms alleen maar ook wel samen met mijn vriend. 
Fijn om te lezen dat sporten ook bevorderlijk is voor het herstel naderhand en tijdens de bevalling. Ik dacht sowieso al: ik kan een halve marathon hardlopen, daar is doorzettingsvermogen voor nodig en ik weet hoe het is om af te moeten zien. Ik heb  natuurlijk nog nooit een bevalling mee gemaakt maar misschien dat het juist daardoor iets "makkelijker" is als je weet hoe het is om af te zien :)

Hoi!
Succes met klussen! Hopelijk is het snel raak! ;)
Ik deed 3x per week handballen op competitie niveau en wandel elke dag 2 uur met de hond. Ik heb tot de 12 weken 2x in de week 1,5 uurgetraind en 1x per week wedstrijd gespeeld. Vanaf de 12 weken ben ik gestopt met wedstrijden en ben ik 2x per week blijven trainen. Ben nu inmiddels 21 weken en sport al een aantal weken nog maar 1x per week een uur maar wandel nog wel elke dag 2 uur met de hond.
Ik merk dat ik heel graag wil sporten maar dat mijn lichaam slecht hersteld na een intensieve (voor mij intensief op dit moment) training. Ik ben de dag erna bek af! Maar zo lang ik geen lichamelijke klachten krijg wil ik dit wel blijven doen! Trouwens.. wel aangepast! Gooien is lastig omdat ik daar mijn buikspieren mee inspan maar voornamelijk rennen gaat me nog goed af, hoewel de conditie al snel minder wordt Hihi 

Proficiat allemaal en beautyfull flower veel succes. 
Ik ben nu 7 weken zwanger en volleybal 2xweek ook competitie, hardloop 2xweek en wielren ook af en toe. Dit heb ik voor en nu tijdens de zwangerschap gedaan. Ik denk vooral dat jezelf en je lijf fit en gezond houden een zwangerschap goed doet. Omdat het mijn eerste zwangerschap is, weet ik nog niet hoe lang ik het volhoudt. Maar hoop zo lang mogelijk en dan geleidelijk afbouwen tot wat wel kan. Als volleyballen niet meer gaat wil ik graag wandelen, zwemmen en wat lichte kracht/cardio/yoga oefeningen doen. Maar we zien wel hoe het verloopt. 
Heel veel succes met zwanger raken. 

Terug
Bovenaan