Beste BeautifullFlower,
Wat spannend dat jullie gaan klussen 😛 alle geluk gewenst.
Ik zat met dezelfde vragen als jij nu stelt. Ik sportte twee a drie keer per week (cardio en gewichten) en wilde dit graag zo lang mogelijk volhouden tijdens mijn zwangerschap. Inmiddels ben ik (pas)10 weken zwanger, maar doe dit nog steeds. De tips die ik je kan meegeven zijn:
- Luister goed naar je lijf. Zodra je buik wat trekkerig voelt of je krijgt last van je banden dan is het een teken dat je een tandje terug moet doen. Pas hierbij vooral op 'springen' en buikspieren. Als je deze te veel belast krijgt je hier last van.
- Vraag eventueel advies aan de verloskundge of aan een sportinstructeur. Ik sport in groepslessen en mijn sportjuf geeft tussendoor tips over welke oefeningen ik wel of beter niet kan doen. Dat is erg prettig.
Ik neem aan dat jij beide aportactiviteiten alleen doet? Dan is het helemaal belangrijk goed op jezelf te letten. Als je dit al een tijd doet is je lichaam aardig gewend, maar ga geen gekke nieuwe dingen proberen als je zwanger bent. Je lichaam moet al hard genoeg werken voor de baby dus houd je lekker aan je routine. Als je dat doet kun je nog tot ver in ke zwangerschap blijven sporten. Dit is niet alleen bevordelijk voor het herstel naderhand, maar ze zeggen ook dat je de bevalling beter aan kunt als je een goede conditie hebt!