zwanger en sporten

Hey,

Een vriendinnetje dat pas bevallen is beweerd dat je niet te veel mag sporten, en vooral geen buikspieroefeningen. Nu zei mijn verloskundige dat sporten geen probleem is, en dat je lichaam vanzelf wel aangeeft of het wel of niet gaat.
Ik doe al een half jaar aan zumba, maar deze week ben ik halverwege gestopt. Ik werd kostmisselijk van het draaien van rondjes...
Ik hoop dat het eenmalig was. Iemand ervaringen, tips?
En je mag toch best buikspieroefeningen doen??

Hai,

Ik heb nooit gehoord dat je geen buikspier oefeningen mag doen. Maar goed, ik ben geen expert. De vraag is of buikspier oefeningen doen op dit moment veel zin heeft, misschien kun je die beter bewaren voor ná de bevalling :)

Ik zou vooral naar de verloskundige luisteren, die zou het moeten weten.. toch?!

Buikspieroefeningen mag niet zomaar! Ik weet niet of het de rechte of schuine buikspieren is, maar bij de zwangerschap worden 1 van de 2 slapper en mag je daarom die buikspieren niet trainen. Als je verder bent in de zwangerschap zie je als je vanuit lig overeind komt een soort "dakje" op je buik ontstaan. Vandaar dat ook wordt aangeraden om als je omhoog wilt komen eerst op je zij te draaien en dan met je arm je lichaam omhoog te duwen. In de sportschool kunnen ze je er waarschijnlijk wel meer over vertellen.
Je kunt in principe wel blijven sporten, je lichaam geeft het inderdaad vanzelf aan. Wel wordt afgeraden om ineens flink te gaan sporten als je dat daarvoor niet deed. En als sporten problemen gaat geven kun je natuurlijk ook proberen iets minder fanatiek te sporten. Misschien dat het dan wel goed gaat.

Ook ik was een fanatieke sporter. Ging 2 x in de week de fitneszaal in en volgde 1x in de week een les. Zumba viel bij mij vorige week ook niet goed. Werd erg duizelig en misselijk. Yoga gaat wel prima en steps gaat goed. Nu ga ik nog maar 1x in de week omdat het trainen in de zaal me ook niet zo lekker meer afgaat.