zwanger en sporten

Hey,

Een vriendinnetje dat pas bevallen is beweerd dat je niet te veel mag sporten, en vooral geen buikspieroefeningen. Nu zei mijn verloskundige dat sporten geen probleem is, en dat je lichaam vanzelf wel aangeeft of het wel of niet gaat.
Ik doe al een half jaar aan zumba, maar deze week ben ik halverwege gestopt. Ik werd kostmisselijk van het draaien van rondjes...
Ik hoop dat het eenmalig was. Iemand ervaringen, tips?
En je mag toch best buikspieroefeningen doen??

Hai,

Ik heb nooit gehoord dat je geen buikspier oefeningen mag doen. Maar goed, ik ben geen expert. De vraag is of buikspier oefeningen doen op dit moment veel zin heeft, misschien kun je die beter bewaren voor ná de bevalling :)

Ik zou vooral naar de verloskundige luisteren, die zou het moeten weten.. toch?!

Buikspieroefeningen mag niet zomaar! Ik weet niet of het de rechte of schuine buikspieren is, maar bij de zwangerschap worden 1 van de 2 slapper en mag je daarom die buikspieren niet trainen. Als je verder bent in de zwangerschap zie je als je vanuit lig overeind komt een soort "dakje" op je buik ontstaan. Vandaar dat ook wordt aangeraden om als je omhoog wilt komen eerst op je zij te draaien en dan met je arm je lichaam omhoog te duwen. In de sportschool kunnen ze je er waarschijnlijk wel meer over vertellen.
Je kunt in principe wel blijven sporten, je lichaam geeft het inderdaad vanzelf aan. Wel wordt afgeraden om ineens flink te gaan sporten als je dat daarvoor niet deed. En als sporten problemen gaat geven kun je natuurlijk ook proberen iets minder fanatiek te sporten. Misschien dat het dan wel goed gaat.

Ook ik was een fanatieke sporter. Ging 2 x in de week de fitneszaal in en volgde 1x in de week een les. Zumba viel bij mij vorige week ook niet goed. Werd erg duizelig en misselijk. Yoga gaat wel prima en steps gaat goed. Nu ga ik nog maar 1x in de week omdat het trainen in de zaal me ook niet zo lekker meer afgaat.
Luister goed naar je lichaam dat vind ik het belangrijkste.
Liefs

Hoi ik ben eigenlijk een oktobermama, maar die is er nog niet dus kijk af en toe lekker bij jullie mee.
Zelf ben ik nu bijna 5 weken zwanger en doe ook 1x per week aan Zumba, van de week ging het ook niet goed, moesten steeds sneller stappen en draaien waardoor ik zowat groen aanliep. Nou dan maar uitlopen op de plaats. Geef het aankomende di wel aan de leidinggevende aan. Voordat ze denkt heb je er weer 1 die op sport wilt maar geen conditie heeft.
Ik luister wel goed naar mijn lichaam. Vind ik het te zwaar dan doe ik het gewoon een tandje lichter.

Liefs

Hey,

Ik doe zumba al sinds september, en nooit problemen gehad. Doe ook twee keer per week oefeningen in het water. Dat gaat nog wel, dus denk dat ik zumba voorlopig maar moet gaan missen :(
Wel jammer, want ik vind het zoooooooooooo leuk :p Maar het is voor een goed doel zullen we maar zeggen. Wel vervelend van die buikspieroefeningen. Want eigenlijk wil ik het op de sportschool nog niet vertellen... Maar dan moet het dus toch, anders kan ik niet aan de instructrice vragen wat ik wel en niet kan doen. Haha... Ik wist dat er veel kwam kijken bij zwanger zijn, maar ik geloof dat ik toch nog niet helemaal door had hoeveel. Ik dacht dat ik nu nog niet hoefde te stoppen/minderen met sporten... Verkeerd gedacht ;)

Ik ben heel toevallig net terug van het sporten.

Ik heb vanmiddag mijn verloskundige gebelt en die zei dat je alles kan doen (in hoeverre je het zelf aankan) maar dat als de buikspieren aan bod komen je het beste alleen de schuine buikspieren mee kan doen. De rechte buikspieren moeten deze komende maanden juist losser komen en met het sporten van deze spieren, maak je ze juist strakker... wat dus niet de bedoeling is.

De rechte buikspieren mág je nog trainen, maar alleen zolang het nog goed voelt en zéker NIET meer na de 3e maand.
De schuine buikspieroefeningen mag je wel blijven trainen, maar je kan bij jezelf nagaan of je dat nog wel moet willen. Mijn body balance en yoga lerares vertelde (en dat klonk heel logisch) dat de buikspieren en je banden slapper moeten worden. Dit natuurlijk omdat het kindje straks steeds groter word.
Ik ben zelf afgelopen week (met 9 weken) gestopt met de buikspieroefeningen, ook doe ik geen schuine buikspieroefeningen.
Op het werk had ik teveel gedaan en toen voelde ik mijn banden heel erg trekken. Dat deed best pijn. Vandaar dat ik ben gestopt, de ene dag doe je bij wijze van spreke buikspieroefeningen en de volgende dag heb je banden pijn omdat deze opgerekt worden...

Maar het beste advies is volgens mij gewoon:
Doe waar je je goed bij voelt! Voelt het niet goed, dan zou ik stoppen.

Terug
Bovenaan