Zwanger en stoppen met roken

<p class="p1" style="margin: 0px 0px 3px; font-stretch: normal; font-size: 28px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody; font-weight: bold;">Ik ben een vrouw van 39 jaar. Ik ben sinds 4 jaar gescheiden en heb toen mijn lieve vriend ontmoet. Hij heeft echt aandacht voor mij en we kunnen bij elkaar echt onszelf zijn! Hij heeft wel een pittig karakter, zit vaak met zichzelf overhoop, zeker nu hij niet kan werken vanwege Corona (chef kok). Hij heeft strakke regels betreft kinderen, huishouden. Ook met roken tijdens zwangerschap. Ik heb 2 kinderen en hij heeft er 3. Dat gaat goed samen! Ik rookte tijdens mijn zwangerschappen af en toe een hijsje mee van mijn toenmalige man of een halve sigaret. Beide kinderen zijn gezond. Zijn ex vrouw stopte direct toen ze zwanger was, dit vind hij ook niet meer dan normaal. Is t ook... onze grootste wens was om samen een kindje te krijgen ... ik had het al opgegeven toen ineens vorige week de testen positief waren!! Nu ben ik aan het minderen om uiteindelijk te stoppen met roken. Ik durf alleen niet aan mijn vriend te vertellen dat we in verwachting zijn omdat ik bang ben dat hij dan verwacht dat ik direct helemaal stop! Ik kan het echt niet gelijk... ik heb tijd nodig om te stoppen. Maar ik ga hem zooo blij maken dat onze wens is uitgekomen! En het is mijn laatste kans gezien mijn leeftijd. We willen dit zo graag... waarom kan ik niet gewoon stoppen i.p.v. minderen en waarom ben ik er zo bang voor? En zal hij me begrijpen als ik aangeef dat ik het lastig vind? Of zal hij eisen dat ik gelijk stop, wat me erg veel stress oplevert... natuurlijk is roken not done!!! Maar ik kan zo niet genieten ...</span></p>
 
Maak je geen zorgen mij lichaam gaf aan dat ik niet meer wilde roken overgeven enzovoort toen ik zwanger was had ik echt die 1 ne sigaret nodig in ochtend waarom kon ik die niet laten was al zo ver. Maar ik dacht ik hoop dat mij hormonen zelf aangeven net zoals je misselijk wordt van koffie dag ik ik hier nier goed van wordt .
En ja hoor na 3 weken toenbik los liet stopte ik met roken door dat mij lichaam en niet meer wilde
 
Lastig! Ik zou het wel eerlijk zeggen..
Ik ben nu zwanger van ons 2e kindje en het valt mij ook ontzettend zwaar om niet meer te roken, maar ik probeer continu aan mijn kindje te denken, wat als er wat gebeurd, wat als ik een miskraam krijg? Dat geeft mij een soort angst en dat helpt wel..
 
Je moet zelf echt direct willen stoppen. Ik weet dat het nu niet zo voelt maar uiteindelijk levert dat veel minder ‘stress’ op dan het steeds toeleven naar die volgende sigaret. Ik heb beide ervaren maar het volledig stoppen, gaf uiteindelijk zo veel meer rust (behalve uiteraard al alle gezondsheidsvoordelen voor je ongeboren kindje, maar die zijn bekend). Met als nog extra heel groot voordeel nu na de zwangerschap nog steeds gestopt te zijn. Hoe lekker is dat! Geen ‘stress’ meer over het willen roken terwijl er een kind huilend in de box ligt (voor niet-rokers niet te beseffen dat dat je stress kan opleveren), niet meer met je nicotine handen (en nee wassen helpt niet genoeg) aan je kindje zitten, en zo zijn er tal van voorbeelden te noemen waardoor jouw stresslevel zo veel minder wordt door gestopt te zijn. Stop per direct en ga een boek over stoppen met roken lezen (I know, klinkt suf maar het helpt echt), als je de verslaving begrijpt dan kun je veel makkelijker stoppen. Succes!!

PS, dit was geen antwoord op je eigenlijke vraag maar ik hoop dat je er iets aan hebt ;)
 
Mijn oma, moeder en ikzelf zijn alle drie rokers! Alle drie hebben we te horen gekregen van de verloskundige dat we max 5 sigaretten per dag mogen roken, maar alleen als we stress ervaren. De stress is namelijk schadelijker voor de baby dan een sigaret. Maar alle drie ook helemaal geen trek in een sigaret rond de 5 weken zwangerschap!
 
Die laatste reactie: max 5 sigaretten per dag en stress is schadelijker dan blijven roken, serieus? Sorry, maar wat ontzettend slechte verloskundigen hadden jullie dan. Dat is echt gewoon niet waar. Ja, 5 sigaretten is beter dan een heel pakje, en stoppen veroorzaakt stress, maar dat maakt blijven doorgaan niet beter of goed. 1 fles wijn is beter dan 2, en ja als je drank nodig hebt om je relaxed te voelen, wil niet zeggen dat 1 fles prima of oké is. Vroeger wisten ze niet wat het deed, nu gelukkig wel.

Het is een verslaving, en bij elke verslaving is het ontzettend lastig om te stoppen. Maar uiteindelijk, welke verslaving je ook hebt, is het wel aan jezelf en je eigen keuze om ermee door te gaan of ermee te stoppen. Mensen die het wel is gelukt ermee te stoppen, hebben daarvoor gekozen en zijn ernaar gaan leven. Roken is een van de meest schadelijkste dingen die je kunt doen tijdens een zwangerschap. Super dat je in ieder geval al aan het minderen bent(!), dat is echt goed, maar iedere sigaret kan schade toebrengen en een of meerdere sigaretten elke dag is gewoon echt heel slecht. Hoe moeilijk het voor jou ook is, ik snap je vriend wel als hij zo zou reageren (en jij snapt het op zich dus ook wel). Misschien helpt veel lezen over de schadelijke effecten? En bij elke keer drang idd zoals iemand anders al zegt, nadenken over de gevolgen die het roken kan hebben. Waarvan de meest erge: je kindje verliezen. En dat kan gewoon een reëel gevolg ervan zijn (helaas), volgens mij zeker in het eerste trimester. Hoe zou dat je laten voelen? Er is ook hulp beschikbaar voor stoppen met roken, misschien is dat nog een optie om in te verdiepen? ? Hopelijk lukt het om ermee te stoppen, je bent al wel goed op weg in ieder geval!
 
Persoonlijk vind ik het wat vreemd dat je je partner niet vertelt dat je zwanger bent. Dan is de verslaving blijkbaar zo groot (of het gewoon zelf graag wilt?) dat je dit geweldige nieuws niet met je partner wilt delen.

Je hebt de verantwoordelijkheid voor een klein leventje. Zeker in het begin is het iniemienie mensenleventje nog zo kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Dat is erbij gebaat dat je zo snel mogelijk stopt.

En er zijn vast tal van verhalen van mensen (rokers) die zeggen dat hun kinderen echt niets hebben. Maar wat vast staat is dat roken echt bijzonder slecht is voor jou en ook voor de baby. En dat hoeven geen direct duidelijk aanwijsbare gevolgen te zijn die je aan de buitenkant ziet. Er zijn tal van zichtbare en onzichtbare mogelijke gevolgen. Uit studies blijkt dat het heel zinvol is om in het eerste trimester te stoppen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dat bijzonder lastig is. Ik ben ooit cold turkey gestopt omdat ik een partner kreeg die niet rookte. Ik rookte 20-30 sigaretten per dag. Ik dacht de eerste maand denk ik elke dag wel minimaal 30 keer aan het opsteken van een sigaret. Mij hielp het om een film te zien van Alan Carr over stoppen met roken. Wie weet is er iets wat jou ook kan helpen. Want het is vast heel lastig. Je hebt nu als het goed is wel een motivatie: je hebt zwanger en een partner die je erin kan steunen. De vraag is alleen of je het zelf ook echt wilt. Dat lees ik nog niet terug in je bericht? Je eindigt met dat je wel wilt genieten. Er zijn ook tal van dingen die ik nu moet laten waar ik erg van geniet. Dat hoort bij zwanger zijn. Ik vraag me daarom af wat je van ons nodig hebt :)

Dit berichtje is niet veroordelend bedoeld. Want ik begrijp echt wel hoe lastig het is om te stoppen. Misschien geeft het je net dat zetje om hulp te zoeken bij het stoppen. En als je dat niet doet; ieder heeft het recht z’n eigen keuzes en afwegingen te maken.
 
Tsja het komt hier op neer: vind je genieten belangrijker? Of de gezondheid van je kind? 
Ik heb ook wel zin in een wijntje nu 37 weken zwanger, want een wijntje is echt genieten.... betekend niet dat ik m neem. 
Doe iets aan je verslaving, het is super slecht voor je kind (en jezelf overigens) 
 
Terug
Bovenaan