Zwanger en tijdelijk contract

<p>Hi allemaal,</p><p>Ik ben over een paar weken 12 weken zwanger en dan ga ik het ook op mijn werk vertellen. Ik heb een tijdelijk contract t/'m eind december dan ben ik ongeveer 6/7 maanden zwanger. Nu is de vraag of ik überhaupt contractverlenging krijg natuurlijk. Ik zit al te kijken of ik überhaupt voor ww in aanmerking kom mocht het noodzakelijk zijn  Liever niet natuurlijk. Nu zit ik met het volgende ik wil van 5 dagen naar 3 dagen werken na mijn bevalling ik wil ook tijd hebben voor mijn kind en financiël is dat goed haalbaar. Nu ben ik bang dat ik geen 3 dagen mag werken maar minimaal 4 dagen moet werken  (niemand werkt minder hier) ik ga hier niet mee akkoord omdat ik dit teveel vindt en mijn kind dan vaak naar de opvang moet. Indien we hier dus niet uitkomen is mijn vraag kom ik dan nog wel in aanmerking voor de ww of is dit contract weigering? Ik heb hier geen verstand van namelijk. Ik hoor graag van jullie.</p><p> </p><p>Liefs</p>

Kan je partner ook niet 1 dag minder gaan werken? Heb je toch dezelfde aantal dagen opvang.. 
En hoeveel jaar arbeidsverleden heb je? Dit is ook afhankelijk voor je uitkering.

Mijn partner gaat ook 1 dag minder werken om op te passen. Maar dan wil ik alsnog geen 4 dagen werken, betekent dan dat een kind merendeel op de opvang is, dit wil ik gewoon niet. Volgens de ww zou ik 8 maanden uitkering krijgen. Mooie overbrugging voor wellicht een nieuwe baan te vinden. Maar de vraag blijft of ik dat krijg als mijn werkgever en ik er niet uitkomen. Iemand hier ervaring mee? Of ook zoiets meegemaakt? 

Hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap.
Het is altijd de vraag of je contractverlenging krijgt of niet. En ik denk dat je werkgever dat het beste met jou kan bespreken. Nu snap ik niet helemaal met wat je bedoelt met: als jij en je werkgever er niet uitkomen... Bedoel je met onrent de ww? Die krijgt je hoe dan ook, daar staat je werkgever buiten. Je moet wel rekening houden dat het minder is dan je nu verdient. 
Het is mij vrij simpel, je werkgever kan besluiten je contract niet te verlengen. Dat komt vaker voor dan je denkt. Hou daar wel rekening mee. Zwangerschapdiscriminatie komt vaker voor dan je denkt. Het was natuurlijk gewoon beter als je gewoon een vast contract had gehad, maar daar ben je al te laat mee. Dat is nu het risico die je neemt. Maar als je goed met je werkgever overweg kan, waarom zou je niet gewoon met hem/haar kunnnen praten over de toekomst? Er is vast wel wat te regelen, toch? 

Succes! Ik hoop dat je er wat aan hebt. 

Stel dat je inderdaad verlening krijgt zou je de 4 dagen kunnen aangeven. En dan 8 uur ouderschapsverlof per week opnemen waar je gewoon recht op hebt. Kan je verder niet helpen over de vraag over je ww. Zou het juridisch loket misschien opheldering kunnen geven voor je? Weet het niet.. 

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik zou gewoon het UWV bellen met je vragen, mijn contract is niet verlengd tijdens mijn zwangerschap en krijg gewoon uitkering en straks zwangerschaps- en bevallingsverlof. Ik ben door het UWV heel prettig voorgelicht. 
Succes ermee!

Terug
Bovenaan