Zwanger en toch naar een Zika-gebied

Ik zou niet gaan. De kans is wellicht klein maar de gevolgen zijn enorm groot!!! Je gaat je dan je hele zwangerschap af vragen of het allemaal wel goed zit met je kleine spruit. Maar je moet het zelf weten natuurlijk. 

Heb in mijn eerste zwangerschap mijn reis omgeboekt toen ik zwanger bleek en een reis naar zika gebied gepland had staan. Wij hadden ook geen annulering verzekering maar er was een coulance regeling bij de vliegtuigmaatschappij waardoor ik een groot deel vergoed kreeg. Moest wel zwangerschap verklaringen ed overleggen. 
Bij ons is het wel al 2,5 jaar geleden, in de echte piek van het zika nieuws ed. Geen idee hoe dat nu geregeld is. 

Zou me laten informeren door de verloskundige en evt arts vd GGD. 

Succes

Ik wilde twee jaar geleden ook naar een Zika gebied. Geboekt toen ik net zwanger was, maar niet over nagedacht. Ik had geen annuleringsverzekering maar mocht van de luchtvaartmaatschappij de vlucht wel omboeken. Toch maar niet gegaan dus, maar lekker naar een zika vrij land!

Wij zijn vorig jaar december/januari op vakantie geweest in Thailand. Een week voordat we gingen kwam ik er ook achter dat ik zwanger was. Wij hebben 4 weken rondgereisd. Toen we thuis waren, was ik 9-10 weken zwanger.
De reisarts had ons afgeraden om te gaan of om onze reis zo om te boeken dat we net om de zika gebieden heen reisden. Wij hebben toen 4 dagen in zika gebied gezeten en de rest daar net buiten . Ik heb me goed ingesmeerd met deet en een klamboe aangeschaft en heb echt geen 1 mug in mijn buurt gezien. 

Er is nog een topic actief zika en zwanger
deze dame is ook in die buurt geweest en is wel positief getest op zika. Wellicht kan je daar ens mee lezen en contact met haar leggen

Ik zou toch ook niet gaan.
Een  gezond kindje is mij veel meer waard dan zn reis waar je het zika kan oplopen.  Denk dat je dat je zelf nooit vergeeft.
Maar iedereen  staat hier vrij in natuurlijk. 
Fijne zwangerschap  gewenst

Je moet je bedenken; kun je leven met jezelf als je kindje door deze reis ziek zou worden? Is dat het waard? Als het antwoord daarop ja is; dan moet je gaan. Ik zou het risico niet nemen. Zo’n reisje maak ik dan later wel een keer. Ik heb zelf geïnformeerd een paar maanden terug en alle instanties raadden het mij af. Van verloskundige tot RIVM. Kans is misschien niet heel groot maar wat als het wel gebeurd, wil je dat risico lopen? 

Als je de consequenties van het zika virus weet en je het prima vind  om daarmee te dealen als je het wel krijgt moet je gaan.

Terug
Bovenaan