Zwanger en werk

<p>Heey lieve mensen,</p><p>Ik ben 16,5 week zwanger en ik werk als masseur bij een Wellness voor 28 uur. Ik werkte 4 dagen maar dat was best pittig dus nu werk ik 5 dagen en worden die uren verdeeld. </p><p>Nu merk ik dat ik last krijg van mijn bekken en ik vraag me af of dit normaal is zo vroeg in de zwangerschap. Soms heb ik de tranen in mijn ogen staan en kan ik mijn werk niet uitvoeren zoals ik altijd met veel plezier doe. </p><p>Wat zijn mijn rechten? En heeft er iemand ervaring met zwaar werk. Dit is mijn eerste zwangerschap en moet echt per week aankijken wat ik aan kan.</p><p>Mijn leidinggevende heeft het liefste dat ik het tot mijn verlof volhoud maar ik heb geen idee of ik dat trek.</p><p>Moet ik naar de dokter, bekkenfysio of moet ik gewoon met mijn leidinggevende praten?</p><p>Ik wil geen aansteller zijn en gewoon lekker mijn werk uitvoeren. Het is echt heel lastig, want merk dat als ik thuis ben geen energie meer over heb.</p>
 
Je moet goed luisteren naar je lichaam hoor! Anders kan je na je zwangerschap ook nog last houden van je bekken.. ik werk zelf in een slagerij en sta ook 10 uur op een dag. Bij mijn eerste zwangerschap ging ik rond de 20 weken halve dagen werken ook door die pijn.. ik ben nu 29 weken zwanger en maar nog mijn 40 uur maar denk niet dat ik dat ook nog lang ga vol houden wordt gewoon echt zwaarder. Ik zou sowieso even met je verloskundige gaan praten en wat je kan doen idd miss me fysio. Maar snap je je leidinggevende dat wel zou willen welke baas niet.. maar toch je heb maar 1 lichaam en nu wil in verwachting van een wondertje daar moet je zuinig op zijn! Als je Zo door blijft gaan kan ik je vertellen dat je straks niets mee kan en plat ligt.. succes en luister naar je lichaam! Liefs Daniëlle
 
Als je je werk niet kunt doen door zwangerschap, krijgt je werkgever de loonkosten uitgekeerd door UWV. Hiervoor moet het wel onderbouwd zijn door bedrijfsarts. Ga het gesprek aan met je leidinggevende en bespreek het ook met je verloskundige.
Goed voor jezelf en je kleine zorgen! Succes!
 
Als je je werk niet kunt door fysieke klachten moet je een stapje terug doen. Normaal gesproken helpen werkgevers daarbij omdat ze volledige uitval willen voorkomen. Als er geen andere optie is, dan meld je je ziek. Je werkgever meldt jou dan bij het UWV waardoor je loon gecompenseerd wordt. 
Op dit moment zou ik denk ik de verloskundige bellen voor adviezen. Die zal je hoogstwaarschijnlijk wat leefregels en het telefoonnummer van een bekkenfysio meegeven. Die leefregels zijn ook belangrijk op het werk. Want door er niet naar te luisteren worden bekkenklachten erger, en kunnen ze blijvend worden. 
Belangrijkste is denk ik dat je voldoende kan afwisselen. Dus ook regelmatig even zitten tussendoor. Als zwangere heb je ook recht op een uur langer pauze (geen idee of dit minder is als je niet fulltime werkt in elk geval, maar dat weet google wel). Deze pauze is uit je eigen tijd natuurlijk, je bent dan later klaar. Maar dat geeft ruimte om tussendoor regelmatiger even te kunnen zitten. Misschien dat je kan overleggen dat je dagen niet meer van massage naar massage gaan, maar dat je steeds tussendoor even zittijd hebt? 
Of minder uren werken, gedeeltelijk ander zittend werk. Zijn allemaal opties voor je aan volledige ziekmelding denkt. Maargoed als je werkgever niet meewerkt, probeer een gesprek met de arbo te vragen. Die kan bemiddelen voor je.
Je kan je tot die stappen gezet zijn (gedeeltelijk) ziekmelden om te voorkomen dat het erger wordt. 
 
Oh en ik ben net zo ver en heb ook al een maand bekkenklachten. Is wel mn tweede kindje. Maar hoeft niks te zeggen. Sommigen hebben het al bij de eerste.
 
Je kunt een buikband proberen en bekken fysio.
Maar als het dan nog niet gaat zou ik inderdaad ook andere werkzaamheden gaan doen zoals achter de balie bijvoorbeeld of eventueel minderen / stoppen.
Succes!
 
[quote quote=10499218]Je moet goed luisteren naar je lichaam hoor! Anders kan je na je zwangerschap ook nog last houden van je bekken.. ik werk zelf in een slagerij en sta ook 10 uur op een dag. Bij mijn eerste zwangerschap ging ik rond de 20 weken halve dagen werken ook door die pijn.. ik ben nu 29 weken zwanger en maar nog mijn 40 uur maar denk niet dat ik dat ook nog lang ga vol houden wordt gewoon echt zwaarder. Ik zou sowieso even met je verloskundige gaan praten en wat je kan doen idd miss me fysio. Maar snap je je leidinggevende dat wel zou willen welke baas niet.. maar toch je heb maar 1 lichaam en nu wil in verwachting van een wondertje daar moet je zuinig op zijn! Als je Zo door blijft gaan kan ik je vertellen dat je straks niets mee kan en plat ligt.. succes en luister naar je lichaam! Liefs Daniëlle[/quote]Toevallig Daniëlle!
Ik werk ook in een slagerij. Mijn langste werkdag is van 6.00 uur tot 18.30 uur dus best wel pittig. Ben erg benieuwd hoe dat gaat als ik verder ben. Nu pas 5+5 weken. Dus het is nog een geheimpje nu.

Hoeveel uur werk jij op een dag dan?

Ik werk 37 uur in 3,5 dag. Lange dagen, maar wel ook 3,5 dag vrij zodat ik zou kunnen uitrusten.

Liefs, Ilona.
 
Hoi Ilona,
Wat leuk!! Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik werk 4 hele dagen van 08.00 tm 18.00 uur. En ik mag echt niet klagen hoor want heb een hele goede zwangerschap alleen hoopte ik dat ik het wel ging redden tot 36 weken, maar weet nu al dat dat hem niet gaat worden. Gaat nu echt zwaarder worden en wij zitten ook een beetje met personeel dus vaak zit ik niet eens een half uur op een dag, is ook mijn eigen schuld maar toch je gaat dan toch door. Vervolgens doe en kan ik in het weekend amper meer wat.. dus wil gaan kijken om miss wat minder uur te gaan maken op een dag tot ik over 5 weken met verlof ga. Jammer genoeg is het voor de zwaardere beroepen niet anders geregeld want als ik bv een kantoor baan zou hebben had ik denk met gemak 36 weken gered.. maar in ons vak is dat niet te doen. Groetjes Daniëlle
 
Terug
Bovenaan