Zwanger en werk

Op dit moment ben ik 19 weken zwanger en zit nu twee weken thuis. Ik werk fulltime en het wordt allemaal een beetje teveel. Na een dag werken kan ik alleen nog maar op de bank liggen, heb nog amper puf om te gaan douchen. Het huishouden doe ik al weken niet meer en ik ga ook het huis niet meer uit. De eerste 17 weken zijn zonder al te veel klachten verlopen, behalve die moeheid dan. Maar nu ben ik opeens misselijk, duizelig, ik zie soms dubbel en kan niet eens de trap meer oplopen zonder even uit te puffen.

De dokter heeft me geadviseerd minder te gaan werken om erger te voorkomen. Op het werk hebben ze gevraagd aanstaande maandag weer terug te komen, dat was sowieso al de bedoeling. Maar ze willen dat ik weer hele dagen kom werken, tot ik een gesprek met de bedrijfsarts heb gehad. En dat is volgende week donderdag. Maar ik weet niet zo goed wat ik met de eerste drie dagen aan moet. Als ik doorbijt (zoals ik altijd doe) haal ik het echt wel om een hele dag te werken. Maar geef ik ze dan niet de verkeerde indruk? Als ik weer twee weken fulltime werk zit ik er weer opnieuw doorheen en zit ik weer ziek thuis.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Hi Kiron,

IIk begrijp wat je voelt. Maar ik zou als ik jou was niet gaan werken. Ik weet, het is makkelijk praten, maar ik zit zelf ook met enorme vermoeidheidsklachten. Bij de eerste zwangerschap ben ik halve dagen gaan werken, op dit moment werk ik nog mijn volledige uren. Maar gecombineerd met de zorg voor mijn kleine ben ik wel dagelijks uitgeput. Gelukkig legt mijn baas geen druk op mij.

Als je baas echt wilt dat je komt werken, laat hem er dan voor zorgen dat je a.s. maandag bij de bedrijfsarts terecht kunt. Iedereen zegt wel dat zwangerschap geen ziekte is, en dat is ook wel zo, maar je kunt er goed beroerd van zijn. Ik zou zeker thuis blijven tot het gesprek met de bedrijfsarts. Kun je die zelf niet bellen om het gesprek eerder te krijgen? Blijkbaar heeft jouw baas geen begrip voor je situatie, dan moet het maar op de officiële manier. Je loopt jezelf voorbij en dat moet je echt niet doen hoor!

Heel veel sterkte,

Gr. Tamara.

hallo,

Kun je niet op het het advies van je eigen dokter halve dagen gaan werken?
Je moet toch aan jezelf en je baby denken.
Ik zou als ik jou was niet wachten tot volgende week. Als zwangeren vrouw/werknemer heb je ook rechten.

Groeten Miepje

Hai Kiron,

Deze klachten had ik ook rond mijn 21ste week, bleek zware bloedarmoede te zijn. Nu dat ik hiervoor speciale ijzertabletten heb gekregen is het elke week wat beter gegaan. Moest wel met Floradix elixer stoppen, die dronk ik voor ijzer vanaf begin zwangerschap nl. Nog wel moe, maar zwangerschapsmoeheid (maar daar moet je aan toegeven), de duizeligheidsklachten en het gevoel dat ik echt 'eng' werd zijn zo goed als verdwenen. Goed naar je lichaam luisteren, wanneer je moet liggen, ga dan liggen. Maar laat je even onderzoeken op ijzertekort. Wellicht gaat het dan beter met je.

Veel succes en sterkte!

Bedankt voor de reacties alvast. Ben blij dat ik er niet als enige zo over denk.

Er zijn al bloedtesten gedaan omdat ik zelf een chronisch vitamine b12 tekort heb. Daarom sta ik sowieso onder extra controle. Maar alle bloedtesten waren helemaal goed, dus daar ligt het niet aan. Langs de ene kant wel fijn om dat te weten. Langs de andere kant betekend het dan ook dat ik het niet 'simpel' kan oplossen.

hoi Kiron

Ik snap wat je bedoeld ,
Ben zelf nu 17 weekjes zwanger , en zit nu al 5 weekjes thuis , Omdat ik steeds duizelig ben en flauwval daar ik een te lage bloeddruk heb en te veel witte bloedlichaampjes ..
Gelukkig heb ik een fijne baas die gewoon zegt jij en de kleine gaan voor.. Ik zou persoonlijk als ik jou was een na de bedrijfsarts bellen en het hem al kort uitleggen en kijke wat hij dan zegt , zou persoonlijk niet eerder gaan werken, Je kindje en gezondheid staan op 1 he..
Succes !!!
Gr

Hoi Kiron,

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar tijdens m'n eerste zwangerschap was ik ook rond de 18 weken al uitgeschakeld. Ik had een erg lage bloeddruk en was ook erg moe. Laag ijzertekort en kon niet tegen de staalpillen dus wat anders gekregen dat weer minder snel wordt opgenomen blablabla.

Maar goed, omdat ik op dat moment werk had wat ik vrij makkelijk thuis kon doen heb ik met m'n baas afgesproken dat ik thuis mocht werken zodat ik zelf m'n rust kon nemen als dat nodig was. 's middags lekker even een dutje kon doen en dan weer verder werken. Op die manier heb ik tot 34 weken toch voor 75% kunnen werken. Ik ging 1x per week naar kantoor. Misschien dat dit voor jou ook een optie is?

En dan nog een tip voor bij de bedrijfsarts, die mensen willen altijd graag dat je weer aan het werk gaat en als je dan iemand treft die nooit zelf zwanger is geweest moet je gewoon je poot stijfhouden want zij weten niet wat jij voelt!

Succes ermee!

Groetjes,
Jo

Hoi,

Ik zou net zoals de andere dames hier zeggen eerst kiezen voor jezelf en de kleine. Het gaat hier wel om je toekomst. Jij als geen ander voelt aan wat je wel en niet kunt en een ander kan dat niet voor jou constateren. Ga vroegtijdig in gesprek met de bedrijfsarts die begrijpt het vast. Succes.

Jenny

Terug
Bovenaan