Hai Rosalien!
Ik werk in de revalidatie en kom daar in de zorg dus ook van alles tegen. Momenteel ben ik goed 13 weken zwanger van de 3e. En ik heb de eerste 2 zwangerschappen alles kunnen doen. Met een grote nadruk op kunnen!! Ik heb iedereen kunnen tillen, helpen, draaien, alles wat nodig was, ook alle onregelmatige diensten inclusief de nachtdiensten... ik hoop dat ik dat nu weer kan volhouden! Tips? Natuurlijk! 1tje maar: Let op je lichaam, en luister naar je lichaam!!! Als je maar even twijfelt of je het wel moet doen: Niet doen dan!! (Er zijn zat alternatieven, je moet ze alleen durven en willen gebruiken...) Met medicijnen idem. Wij hebben momenteel een revalidant die Imuran gebruikt. Ik let er dus echt wel op dat ik handschoenen gebruik nu, ikke risico alla, maar mijn kindje? NEE! Spuiten e.d geef ik ook zonder problemen, omdat revalidanten daar gewoon in mee gaan. Als ik ook maar enigzins zou twijfelen of er een kans bestaat dat ik door ( bv agressie) de naald zou kunnen raken: no way!
Kortom, je hebt een heleboel zelf voor het zeggen nu hoor! Collega's zijn vaak erg lief en behulpzaam voor de zwangere collega's, accepteer dus gerust soms iets als ze iets aanbieden om over te nemen. Lees je CAO eens na, en ga niet over je gestelde grenzen heen.
Veel werkplezier nog!
Liefs, Marieke