zwanger en werken in zorgsector?

Hallo zijn hier ook meiden die in de zorg werken en dus zwanger zijn?
zo ja hoe bevalt dit jullie en hoe doen jullie dit met zwaar tillen en medicatie delen enz?

liefs Rosalien
 
hoihai,
werk ook in de zorgsector, maar ben pas 6 weken zwanger, dus doe nu gewoon alles..
ik moet even zien hoe ik het verder in de zwangerschap ga doen..
ik werk met gedragsproblematiek.... dus cveel agressief gedrag... denk dat het slaan en schoppen voor mij gevraarlijker is dan tillen en pillen delen..
groetjes fem
 
Hoi Rosalien,
Ik ben verpleegkundige en 17 weken zwanger. Ik werk in de psyhiatrie en het gaat prima. Zware dingen tillen deed ik tot ik last kreeg van mijn rug(14weken) verder doe ik alles nog. Ik help alleen niet meer mee met separeren en loop niet op noodbellen. Dat is voor mij en mijn collegas niet veilig en mag ook niet volgens COA en Protocol. Medicatie geef ik en spuiten zet ik ook. Je kan natuurlijk altijd met je leidinggevende bespreken wat je nog wel en wat je niet meer wilt doen. Je hebt bijvoorbeeld als zwangere vrouw recht op regelmatige diensten en je mag het zware werk laten staan.
Bespreek het gewoon met je baas. Meestal doen ze niet moeilijk.
Groetjes Naima
 
Hai Rosalien!

Ik werk in de revalidatie en kom daar in de zorg dus ook van alles tegen. Momenteel ben ik goed 13 weken zwanger van de 3e. En ik heb de eerste 2 zwangerschappen alles kunnen doen. Met een grote nadruk op kunnen!! Ik heb iedereen kunnen tillen, helpen, draaien, alles wat nodig was, ook alle onregelmatige diensten inclusief de nachtdiensten... ik hoop dat ik dat nu weer kan volhouden! Tips? Natuurlijk! 1tje maar: Let op je lichaam, en luister naar je lichaam!!! Als je maar even twijfelt of je het wel moet doen: Niet doen dan!! (Er zijn zat alternatieven, je moet ze alleen durven en willen gebruiken...) Met medicijnen idem. Wij hebben momenteel een revalidant die Imuran gebruikt. Ik let er dus echt wel op dat ik handschoenen gebruik nu, ikke risico alla, maar mijn kindje? NEE! Spuiten e.d geef ik ook zonder problemen, omdat revalidanten daar gewoon in mee gaan. Als ik ook maar enigzins zou twijfelen of er een kans bestaat dat ik door ( bv agressie) de naald zou kunnen raken: no way!
Kortom, je hebt een heleboel zelf voor het zeggen nu hoor! Collega's zijn vaak erg lief en behulpzaam voor de zwangere collega's, accepteer dus gerust soms iets als ze iets aanbieden om over te nemen. Lees je CAO eens na, en ga niet over je gestelde grenzen heen.
Veel werkplezier nog!

Liefs, Marieke
 
Hallo,

Ik heb dus in de zorgsector gewerkt, en wel in een verpleeghuis met dementerende bewoners.
Ik moet zeggen dat het superzwaar was.
Het is normaal al erg zwaar, weinig personeel, veel zieken, en steeds zwaardere bewoners. Maar als je zwanger bent is het helemaal haast niet om te doen.
Met z'n tweetjes moesten we in ee avonddienst 33 mensen op bed leggen,en dan veel mensen die dus zelf niks meer mee konden werken.
Ik kreeg al heel snel last van bekkenklachten, en ben op een gegevan moment andere karwijtjes gaan doen, keukendienst, huiskamerdienst, enz. Maar zelfs dat was te zwaar voor me. Ik moest toen helemaal stoppen van onze huisarts.

Ik neem mijn petje af voor meiden die zwanger zijn en in de zorg werken. Het is echt zwaar. Pas op je lichaam, en luister naar signalen!
 
Hallo,
Ook ik werk in de zorg, als vpk op een IC.
Dit is mijn 4e zwangerschap en zolang het gaat blijf ik alles doen. Ik kies bij de patientenverdeling niet de zwaarste ( in gewicht) mensen. En als ik extra hulp nodig heb bij bijvoorbeeld tillen of draaien, vraag en krijg ik dat.
Mijn collega's zijn erg begripvol en vragen voor het tillen/draaien van zware mensen eerst een andere collega alvorens ze bij mij aankomen.
Rontgenfoto's worden gewoon op zaal gemaakt en net als mijn niet zwangere collega's neem ik hiervan afstand. Medicijnen klaarmaken is geen punt. Bij sommige medicatie trek ik gewoon een paar handschoenen aan.
En soms is er een dienst dat het net even te zwaar was allemaal, dan neem ik daarna wat extra rust.
Mijn ervaring is wel dat het in de laatste weken wel erg pittig wordt. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik de laatste 2 weken halve dagen gewerkt en ik heb sowieso niet langer dan tot 6 weken voor de uitgerekende datum doorgewerkt.
Gewoon zien hoe het loopt, niet al teveel hooi op je vork nemen, het thuis rustig aan doen en luisteren naar je lijf. Ieder zwangerschap is anders.

Groetjes!
 
Hoi!

Hier nog een IC-pleeg...............
Ik heb het tot 22 weken volgehouden...............toen kreeg ik slaaptekort, bekken instabiliteit en duizeligheid............toen halve dagen gaan werken en vanaf week 30 ofzo ben ik er uit gegaan, het was gewoon te zwaar, het vele lopen, tillen enzo...........

Luister alsjeblieft naar je lichaam want als je te lang gaat doorlopen met klachten is dat niet goed voor jou en zeker niet voor je kindje!

Succes ermee!!

Gr. Rimke
Mama van Maudy, 8-9-2008.
 
Hallo,

Ik werk als neuro vp in het ziekenhuis en ben nu bijna 6 weken zwanger van de 2e. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik tot week 32 doorgewerkt en ben daarna halve dagen gaan werken. Ook ik trek handschoenen aan bij medicatie delen en help vaak niet de zwaarste patienten. Wel wil ik je adviseren om uit te kijken wanneer je werkt met tilliften en andere apparaten waar je een zware patient in kan vervoeren. Ik heb altijd waarschuwingen gehad van  mijn verloskundige en gynaecoloog dat het draaien van het   bovenlichaam t.o.v het onderlichaam en vervolgens het duwen van zo'n zwaar apparaat slecht kan zijn tijdens de zwangerschap.
Maar zoals de anderen al aangeven; Luister naar je lichaam!

Bianca
 
Terug
Bovenaan