Zwanger + Heel wat kilootjes meer....

<p>Lieve mama's (to be),</p><p>Na 5 helse lange jaren proberen, verschillende diagnoses, ups en vooral downs, zijn mijn lieve vriend en ik éindelijk in verwachting van ons eerste wondertje. Momenteel ben ik 10 weken zwanger, en mogen we niet vergeten; deze zwangerschap kwam geheel spontaan en onverwachts via de natuurlijke weg. Wij zitten momenteel op 'cloud nine'. Nu mijn vraag. De buitenwereld mag van mij straks weten dat ik zwanger ben. Echter, ben ik behoorlijk zwaar voor mijn lengte. Om precies te zijn; 96 kg op een lengte van 1.68m. Ik ben dan ook benieuwd.. Zal dat buikje ooit zichtbaar zijn bij mij? </p><p>Naast deze brandende vraag, ben ik ook benieuwd of er mama's zijn met ongeveer mijn gewicht en lengte die complicaties hebben ervaren. Waar moet ik rekening mee houden? </p><p>Help a momma to be out! </p>

Hoi hoi, eerst natuurlijk van harte gefeliciteerd!
Ik heb ongeveer dezelfde getallen en ben momenteel 35 weken zwanger. Vanaf 19 weken begon ik een ontzettend mooie buik te krijgen en deze is alleen maar gegroeid. In de eerste 3 maanden ben ik 5 kilo afgevallen en nu zit ik 1.5kg boven mijn start gewicht  dus zeg maar 6 kilo aangekomen. Iedereen zegt dat ik mooi zwanger; buik mooi naar voren en niet echt rondom zeg maar.
Complicaties heb ik hier niet, het enige wat ik wel heb is een flinke plons vruchtwater. Dit kan komen door problemen (slechte slikfunctie, blaasvulling, etc.) maar in mijn geval lijkt dit niet aan de orde.
Ik heb de glucosetolerantie test moeten doen vanwege overgewicht, maar alle controles zijn verder uitstekend. Ikzelf heb ook nergens last van.
Iedereen is anders zwanger en er is mogelijk sprake van een hoger risico op complicaties of minder zichtbare buik, maar ook iemand die 60kg weegt hoeft niet zwanger te lijken. 

Hi ?
Ik ben zelf ook zwanger met een te hoog BMI. Nu met 25 weken is er echt al een buik zichtbaar voor wie me kent. Echter valt er over buikjes niks te zeggen. Ik heb slanke dames gezien met hele grote buiken en helemaal geen buiken. Hetzelfde geldt voor dames die zwaarder zijn. Dit heeft meer te maken met de ligging van je baarmoeder en de baby.
Met een te hoog gewicht zal je extra groei echo's krijgen (waarschijnlijk), een suikertest omdat er een hoger risico is op zwangerschapsdiabetes en zal je hoogstwaarschijnlijk in het ziekenhuis moeten bevallen ivm mogelijke complicaties tijdens de bevalling.
Toch geldt bij zwaardere dames hetzelfde. Geen zwangerschap is hetzelfde. Je kan geen klachten tot heel veel klachten hebben. Het is gewoon niet te voorspellen

Hallo! 
Met mijn zwangerschap woog ik 108 kilo met 1m65. Behalve mm bekken, nergens last van gehad. Ik was naar binnen dragend dus m'n buikje kwam pas met 25 weken. Nu een gezond kindje (na 39 weken geboren ) van 8 maanden oud. 
Stel dat je last krijgt van je bekken, ga naar de fysiotherapeut. Ik was het na de bevalling kwijt maar als ik er niet naartoe was gegaan, was het waarschijnlijk blijvend gebleven. 
Je zult ook wel een lekkere suikertest moeten doen in het ziekenhuis. Niet prettig, wel noodzakelijk. 
Maar het allerbelangrijkste is, geniet van je zwangerschap! Wat alle professionals ook zeggen ( je bent te dik, etc ,etc..) laat je niet gek maken! Jij kunt dit!

Gefeliciteerd. Geen zorgen maken. Ik heb altijd te hoog BMI gehad. Heb 4 gezonde meiden. Buik werd zichtbaar tussen 20 en 25 weken 

Mijn bmi is ook te hoog (40). In het begin maakte ik mij enorm druk, vooral naar de buitenwereld toe maar dat is echt nergens voor nodig. Op dit moment ben ik 22w zwanger en begon het goed zichtbaar te worden bij 18 weken. Het enige minpunt is dat ik een hoge bloeddruk heb gekregen, maar hier tabletten voor heb. Verder gewoon lekker genieten van alles en vooral niet te druk maken om nummertjes en niet jezelf vergelijken, want elke zwangerschap is anders of je nu te zwaar bent of niet. ? Fijne zwangerschap!

Hier vergelijkbaar lengte/ gewicht bij start zwangerschap. Geen kwaaltjes, heb moeten testen op diabetes maar ook dat was niks. Mocht ook gewoon thuis bevallen al had dat wel op de benedenverdieping gemoeten vanwege gewicht (zodat je niet de trap afgedragen moet worden bij complicaties). Overigens zelf voor ziekenhuis gekozen maar ook bevalling verliep prima. De extra groeiecho's vanwege mijn BMI zag ik maar als kadootjes om extra naar mn kindje te mogen kijken! Nu kerngezonde dochter van bijna 9 maanden. Zelf amper aangekomen tijdens zwangerschap en na bevalling bleek ik zelfs flink afgevallen in vergelijking met 'startgewicht' (min 15 kg). Gevolg van bewuster/gezonder eten vanwege baby, geen alcohol meer en toch ook wat minder eetlust.
Vond het zelf lastig wanneer buik echt zwanger leek ipv gewoon dik (zoals ik zelf zei haha). Maar in mijn hoofd duurde dat langer dan werkelijkheid als ik mijn omgeving moet geloven. Vanaf een week of 18 begonnen mensen het te zien. Zelf verstopte ik het wat langer zoals ik altijd al gewend ben met mijn buik te doen maar vanaf een week of 24 liep ik er trots mee rond en durfde ik voor het eerst sinds jaren strakke shirts te dragen.
Geniet er van!

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik woog zelf toen ik zwanger werd 92 kg en ik ben 1.71m. Uiteindelijk ben ik een kilo of 15 aangekomen. Die was er 2 weken na de bevalling (toen ik voor het eerst weer woog in het ziekenhuis) weer af. Ik was bang om veel aan te komen (ik vond 15 kilo ook best veel,.. dat moment dat ik 3 getallen op de weegschaal zag vond ik niet grappig) maar het was blijkbaar allemaal baby (4300 gr), vruchtwater en veeeel vocht. Ik heb geen complicaties ervaren die met mijn gewicht te maken hadden. Mijn buikje werd zichtbaar met een week of 18/20. Uiteindelijk was mijn buik echt enorm, maar er zat dan ook een flink knulletje en een aardige sloot vruchtwater in. Ik werd heel bang gemaakt over die glucosetest maar het viel mij ontzettend mee. De groeiecho's waren alleen maar leuk. Een extra keertje gluren kan nooit kwaad. Al wilde ik niet geloven dat het zo'n groot kindje was. Wel dus ? Mijn verloskundigen stelden mij echt gerust over mijn gewicht in relatie tot de zwangerschap,.. ik hoop die van jou ook. Geniet van jullie wondertje!

Terug
Bovenaan