Zwanger in België

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal

Vanmorgen om 8u had ik een positieve zwangerschapstest in handen!!!!!!
Ik ben er nog steeds een beetje hyper van, en vind het ook nog heel onwerkelijk....
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat te doen nu.... deze week de huisarts bellen denk ik?
(dit is ons 1e kindje, dus alles is nog helemaal niew)

Ook ben ik benieuwd of er meiden zijn die, net als ik, in België wonen.
Gewoon om eens wat ervaringen uit te wisselen.
Gaat dat er anders aan toe mbt zwanger zijn als in Nl?
(niet dat ik weet hoe het in Nl gaat hoor, ook geen ervaring)
Maar ik heb bijvoorbeeld al gehoord dat in België het standaard is om inhet ziekenhuis te bevallen en ik heb ook iets over een kraamhotel gehoord....
Ben gewoon benieuwd!!

Groetjes, Mickje

hoi,

tja in Belgie gaat het er  wel wat  anders aan toe.
Ik heb 7,5 jaar in Belgie gewoond (Antwerpen en Gent) en daar had ik nog geen kinderen, maar ik heb er wel veel belgische vrienden aan over gehouden en 1 daarvan is kinderarts.
In België bestaan geen verloskundigen. Je komt er gelijk bij een arts terecht en ze verklaren nederlanders voor gek als ze thuis bevallen. Hoe kun je dat risico nemen zeggen ze!
Ik denk maar dat is mijn mening misschien  dat doordat je authomatisch in Belgie bij een gynecoloog bevalt je eerder een gemedicaliseerde bevalling krijgt. Bv als het gaat om pijnbestrijding of sneller overgaan tot een kunstverlossing. Je bent immers al bij een arts. Dat heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Bedenk daarom van te voren al een beetje wat je wilt. Want uiteindelijk beslis je zelf (spoedgevallen daargelaten natuurlijk).

Wat wel lekker is is dat je vaak een paar dagen blijft in het ziekenhuis en daar dus verzorgd wordt. In Nederland wordt je er vaak nog dezelfde dag uitgeschopt. Maar dan heb je thuis kraamzorg en dat is er in Belgie weer niet.
Nog   iets raars: in Beligië wordt je vaak op het moment dat je in het ziekenhuis belandt gelaxeerd. Je krijgt dan iets toegediend waardoor je darmen leeg zijn voordat je gaat persen. Maar dat betekent dat je dus wel effe op de wc zit......
In Nederland wordt dat niet gedaan. Misschien dat er daardoor wat vaker ontlasting te zien is tijdens het persen, maar daar kijkt hier geen enkele verloskundige van op.
Maar ik neem aan dat je ook hier zelf in kunt beslissen.

In Belgie wordt ook wat stricter omgegaan met hygiene. Het is ondenkbaar dat je kraanwater gebruikt voor flesvoeding bijvoorbeeld. Of dat je oogjes schoonmaakt met kraanwater. Maar dat is soms in Nederland ook wel.

Nou tot zo ver de dingen die ik me kan herinneren.

groetjes Elke
ps waar woon je in Belgie?

Hoi,

Ik woon sinds een jaar in belgie en ik heb een 6mnd geleden een zoontje gekregen in het ziekenhuis in eupen, thuisbevallingen kennen ze niet nee!
Ik moet zeggen dat het heel anders is dan in nederland en over het algemeen was ik in belgie veel beter af!
Om te beginnen met de controles, je word bv 4x gecontroleerd op toxoplasmose, dat kun je krijgen van rauw vlees ed, ook krijg je 3x een echo en voor elke keer dat ik er 1 extra wilde betaalde ik 20 euro.
Ook krijg je vanaf ik geloof week 30 elke keer 20min het hartje van je baby te horen( ik weet even niet hoe het apparaat heet! ) dan word ook de weeenactiviteit gecontroleerd.. geen angst is gewoon een band om je buik en ik vond het echt heerlijk 20min het hartje van je baby horen en allleen met je kindje zijn!!
Het is in Belgie ook gebruikelijk om een triple test ed aangeboden te krijgen, ik heb deze niet gedaan omdat ik daar niet zo achter sta maar sommige zijn daar heel blij mee!
Wat ook fijn is is dat ik elke keer de zelfde gyneacoloog had, en de dag dat ik moest bevallen had hij een conferentie in luik, toen heb ik de opdracht gekregen het ziekenhuis te laten bellen als het bijna zover was en is hij meteen gekomen, om mijn bevalling te doen dat vond ik zo ongeloffelijk fijn, in nederland voel je je toch meer een nummer en moet je het doen met de dienstdoende gyneacoloog of verloskundige!
Maar ik weet niet zeker of ze dat allemaal doen, hoewel ik dat idee wel heb gekregen!
Het enige nadeel vond ik de kraamdagen in het ziekenhuis, in nederland doen ze alles voor je en moet je het vragen als je het zelf wil doen! In belgie is het net andersom, ze doen alles voor je je hoef het alleen maar te vragen, en daar heb ik een beetje moeite mee! ik geef normaal niet veel uit handen!
Ik ben daarom na 2 dagen gegaan terwijl je hier 5 dagen in het ziekenhuis mag blijven! Dus geen kraamverzorster thuis maar je kunt dus wel 5 dagen daarblijven.

Dan het consutatiebureau, die komen de eerste twee maanden bij je op huisbezoek, dat vond ik echt heel erg luxe!
Ook krijg je hier bij het consultatie bureau echt hele goede informatie,, per onderwerp hebben ze een boek met duidelijke info( had ik dat bij de eerste maar gehad)
En ze zijn niet zo uit de hoogte als in nederland, daar krijg je soms echt het gevoel alsof je zelf een kind bent en van niks weet ( mijn ervaring :niet beledigend bedoelt)
Als ik jou was zou ik daar echt een keer binnenlopen in je zwangerschap, hoef je al geen boeken te kopen over borst-of flesvoeding, die hebben zij voor je!

Maar ik draaf een beetje door geloof ik.

In ieder geval een fijne zwangerschap gewenst!

Groetjes MJ                                  

O nog 1 ding: je kunt hier zelf kiezen voor wel of geen ruggeprik, ik had bij de  andere niet gehad dus wilde nu ook niet, maar het is wel heel fijn dat gewoon mag als je erom vraagt!

Het is trouwens ook minder gebruikelijk om je moeder of een vriendin mee te nemen in de verloskamer, ik wilde per se mijn man en moeder mee, maar dat is dus wel vestandig om op tijd te bespreken!

Gr MJ

Hoi mickje_m

Ik woon al heel mijn leven in België.
En thuisbevallen wordt ook hier wel eens gedaan, maar niet zo vaak als ik Nederland, want daar hoor je dit regelmatig.
Voor mij is het allesinds geen optie om thuis te bevallen.
Ik merk dat het er in Nederland toch regelmatig anders aan toe gaat.

Zeker en vast zo snel mogelijk een afspraak maken bij de huisarts, zodat je zeker kan zijn en zo kan hij ook nagaan of je immuun bent voor verschillende zaken. En dan kan je indien je niet immuun bent voor bepaalde zaken hiermee rekening houden. Want dit is natuurlijk wel belangrijk. Ik ben zowel bij mijn eerste als nu immuun tegen alles, dus ik moet naar niets, of toch weinig kijken.
Ik wens je héél veel succes met je zwangerschap!!

Liefs,
van ons...

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties.

Elke, ik woon onder Eindhoven, alleen dan aan de andere kant van de grens 
Ik ben vorig jaar bij mijn vriend ingetrokken, die al sinds 2001 in België woont.
Ik werk (nog) wel in Nederland.
Mary Jane, wat is een triple test?
Febeke, wat bedoel je met immuun zijn voor bepaalde zaken? Bedoel je daar eten mee, of iets anders??? En hoe komen ze daarachter? Is dat door bloedprikken ofzo?
Ik ga deze week de huisarts eerst eens bellen.
Vind het wel erg spannend. Ook omdat ik eigenlijk nergens last van heb, ik voel me niet echt zwanger zeg maar.
Geen misselijkheid, geen zere borsten, geen…. Nouja… eigenlijk ook wel weer fijn!!!

Ik ben erg benieuwd!!

Groetjes, Mickje

Hallo,
Ik lees hier even mee want ik woon al heel mijn leven in België. En ik ga toch met enkele zaken NIET akkoord hoor! Blijkbaar zijn er enkele misverstanden omtrent bevallingen in België!
Zo schrijft iemand dat thuisbevallingen hier niet voorkomen en dat klopt niet. Een vriendin van mij heeft alle drie haar kinderen thuis gekregen! Ook kraamzorg bestaat hier in België wel degelijk! Je kan bijvoorbeeld ook immers zelf kiezen hoelang je zelf in het ziekenhuis blijft na je bevalling en dan heeft elke vrouw nog recht op kraamzorg ook! En over pijnbestrijding en kunstverlossing is het totaal niet waar dat dit in België vlug gedaan wordt. Ik heb mijn twee kindjes op de meest natuurlijke manier gekregen zonder pijnbestrijding en ja, daar ben ik toch wel trots op. Nu ben ik zwanger van mijn derde kindje en ik zou er niet aan denken om het op een andere manier te gaan doen. Ik ga gewoon lekker naar het ziekenhuis. Ik kan daar in het bubbelbad, ik kan er op de bal enzovoort. Daarna wordt mijn kindje direct gecontroleerd door de vroedvrouw, ik word lekker gewassen en verzorgd en dan kan ik met al mijn vragen direct terecht bij de vroedvrouwen. Dag en nacht, gewoon effe op het belletje drukken. En er wordt gekookt voor mij en mijn man dus da's voor ons gewoon lekker genieten van elkaar en ons ukje zonder de dagelijkse zorgen! Na enkele daagjes (de vorige keer na 3 nachtjes) keer ik naar huis en ga ik nog kraamzorg gebruiken want met drie kindjes mag dat best wel vind ik.
Dus in denk eerlijk gezegd dat het ook in België op een toffe manier kan. Veel hangt af van je eigen gynecoloog, van het ziekenhuis en natuurlijk van jezelf! Want als je zelf niets vraagt, krijg je ook niets! 't Is maar een kwestie van goed op de hoogte te zijn van alles!
groetjes,
Febe

Hoi Febe,

je kan idd in België ook thuis bevallen, maar geef toe, het komt VEEEL minder voor dan in Nederland. In Nederland bevallen ze meestal thuis en hier is het meestal in het ziekenhuis. En idd dit hangt ook af van gyn + ziekenhuis.
Ik wilde ook onder water bevallen van mijn eerste, maar dit kon pas als alles perfect verliep, dus het was niet zo evident dan dat ik gedacht had.
Ik was echter al snel van gedacht veranderd.
En idd zoals je zegt verdoving wordt hier zeker niet sneller gegeven dan in Nederland. Ik heb wel epidurale gehad, maar vrij laat, dus ze hebben me lang kunnen overtuigen om het toch zonder te proberen. Jammer genoeg is het mij niet gelukt, heb ik wel wat spijt van, want het duurde niet zooo lang niet meer achteraf gezien.
Ik ga deze keer wel proberen om het zonder te doen! knap dat jij dit al twee keer zo hebt gedaan... Daar heb ik bewondering voor, amai !!

Liefs,
van ons...

Terug
Bovenaan