Zwanger - leerkracht: moet je met 34 weken met verlof?

Dat hangt er vanaf of je werkgever je ziek meldt bij het UWV om aanspraak te maken op een ziektewetuitkering. UWV is namelijk degene die je dan verplicht om met 34 weken met verlof te gaan. Uit bovenstaande link begrijp ik dat er een andere regeling is in het onderwijs en je dus waarschijnlijk niet aangemeld wordt bij het UWV. Je hebt dan nog steeds de keuze om met 34 of 36 weken met verlof te gaan (tenzij er in de voorwaarden van het vervangingsfonds iets anders staat). 

Dit is alleen verplicht als je door ziekte niet meer kunt werken. Lijkt mij behoorlijk sterk dat jij de dupe wordt van de richtlijnen van het rivm om aangepast werk te doen. 

Maar als je bv niet meer kunt werken vanaf 28 weken door zwangerschapscomplicaties gaat wel automatisch je verlof 6 weken van tevoren in. 

Bij mij is dat niet zo. Ik ga ook met 28 weken de klas uit en kan gewoon 4 weken van te voren met verlof mits ik me niet ziek meld na week 28. Er is wettelijk niets over vastgelegd en je hebt er gewoon recht op.

Weet iemand hoe dit geldt als je 50% ziekgemeld staat? Dit wel vanwege lichamelijke klachten, maar de andere helft van mijn werkzaamheden kan ik nog wel tot het einde doen.

[quote quote=10513427]Weet iemand hoe dit geldt als je 50% ziekgemeld staat? Dit wel vanwege lichamelijke klachten, maar de andere helft van mijn werkzaamheden kan ik nog wel tot het einde doen.[/quote]
Ook als je maar gedeeltelijk ziek gemeld bent moet je met 34 weken met verlof. 
Hier lees je er meer over: https://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-met-werkgever/ik-ben-zwanger-en-heb-een-werkgever/detail/ziek-voor-mijn-aanvraag/ziek-door-zwangerschap/ziek-door-zwangerschap-in-de-6-tot-4-weken-voor-de-dag-na-de-uitgerekende-datum

Terug
Bovenaan