Zwanger maar niet getrouwd/rechten

<p>Hoi,</p><p>Zoals de titel al zegt ben ik zwanger nu 6 weken.</p><p>Mijn vriend en ik wonen apart en het is de bedoeling om samen te gaan wonen.</p><p>Nu lees ik echt van alles op het internet over samenlevingscontracten, kind herkennen, ouderlijk gezag, geregistreerd partnerschap.. en zie door de bomen het bos niet meer..</p><p>Hoe hebben jullie dit geregeld? </p><p>Alvast dank ?</p>

Mijn man heeft het kind erkent(geregeld in gemeentehuis) en wij hebben een geregistreerd partnerschap. Wanneer je vriend het kind niet erkent heeft hij geen ouderlijk gezag, hoeft hij geen kinderallementatie te betalen(bij scheiding) en is er geen plicht tot omgang met de vader. Best belangrijk dus om op zn minst het kind te erkennen

Wij hebben geregistreerd partnerschap gedaan anders moet je vriend het ongeboren  vrucht erkennen gezag en voogd aanvragen want alleen vrucht erkennen ben je er ook nog niet. 

Wij zijn ook niet getrouwd en ook niet van plan :p wel gelukkig samen. Dus wij moesten ook het één en ander regelen. Maar is echt een eitje. 
Met 24 weken zwangerschap hebben wij erkenning geregeld bij de gemeente. Klusje van niks. Kwestie van afspraak maken, handtekening zetten en bepalen welke achternaam het krijgt. Wij hebben het met 24 weken gedaan omdat het kindje dan levensvatbaar is als het geboren wordt en stel dat er wat met mij zou gebeuren dan is mijn partner wel erkent als vader.
Straks als de baby geboren is moet je het ouderlijk gezag regelen. Dat kan vanaf het moment dat je kindje is ingeschreven bij de gemeente. Dan krijgt het een BSN nummer en die heb je nodig voor het gezag aanvragen. Het is verder een kwestie van digitaal aanvragen. Beide vanuit je eigen DigiD. 
Het valt mee hoe ingewikkeld het is. Alleen als je geregistreerd partnerschap hebt of getrouwd bent is dit dus allemaal automatisch geregeld. 

We hebben samen de erkenning van de ongeboren vrucht gedaan (via de gemeente, we wonen samen maar verder niets wettelijk geregeld).
Nu hebben we last minute ook geregeld dat we voor de geboorte ook geregistreerd partners worden. Op die manier valt de zorg van ons kind automatisch onder mijn vriend mocht er iets met mij gebeuren. Anders is ook dat niet wettelijk geregeld. Wil je geen geregistreerd partnerschap aangaan kun je dit ook bij een notaris vast laten leggen. 

Wij hebben ook geregistreerd partnerschap gedaan..zodat mijn partner automatisch erkend zou worden als vader... afgelopen december..en in maart bevallen van ons eerste zoontje...

Terug
Bovenaan