Zwanger maar niet getrouwd/rechten

Geregistreerd partnerschap. Dan hoef je verder geen erkenning te doen of gezag aan te vragen, zelfde regels als bij huwelijk. We zijn naar de notaris geweest om financiele zaken en een voogd vast te stellen.

Ook wellicht handig om naar te kijken (ook niet het aller leukste maar wel belangrijk): opstellen van een testament en laten vast leggen naar wie de kleine gaat/voogdij krijgt mochten jullie beide komen te overlijden. Mocht er helaas iets gebeuren dan hoeven jullie nabestaande zich hier tenminste niet druk over te maken ? 

Wij hebben ook gekozen voor GP. Woonden ook nog niet samen toen ik zwanger bleek te zijn (wel gepland, maar was eerder nooit ‘nodig’ vonden we). Eerst hadden we iets van laten we een samenlevingscontract doen, en verder veel los regelen, maar na nog wat verder onderzoek vonden we beiden dit wat rustgevender. Met name idd voor het geval er iets met één van ons gebeurt - met mij bijvoorbeeld met de bevalling, dan moet je alles qua gezag nog ‘los’ regelen, of met mijn vriend. We wonen bijv in zijn huis en dat soort dingen zou je dan allemaal moeten regelen bij een notaris, wat al snel 500 euro kost minstens. Dus wij hebben het simpel gehouden en een etentje gedaan erna met onze ouders & paar vrienden. Geeft toch wat meer rust!

Toen ik zwanger raakte, hadden we samen een huis gekocht. We hebben toen gelijk een samenlevingscontract(omdat wij willen ooit nog trouwen) en een testament geregeld, waarin de voogd van onze dochter vermeld staat. Mijn vriend heeft onze dochter voordat ze geboren werd erkent zodat hij haar kon aangeven bij de gemeente. Na de geboorte hadden wij gelijk gezamenlijk ouderlijk gezag aangevraagd.
Succes!

Terug
Bovenaan