Zwanger: misselijk, moe en slap; en werk dan?!

Ik kan mij hier van alles bij voorstellen. Vandaag ruim 4 weken en zit hier de tijd behoorlijk weg te kijken. Last van darmen, maag en baarmoeder, kortom mijn hele buik is van slag. Daarnaast ben ik extreem moe. Ogen vallen bijna dicht en de hoofdpijn komt al door. Dus ben ik heel benieuwd hoe dit de komende weken /dagen zal gaan. 
 
Voel me er overigens wel goed bij; dat betekent dat HSG aanwezig is en zijn werk doet. 
 
Hoi,
Zelf ben ik nu 8+1 weken zwanger en sinds 1,5 week ook erg moe. 
Nu had ik vorig week vrij (was al gepland, dus heerlijk), maar nu moet ik as. woensdag weer aan het werk. Ik werk onregelmatig, dus ik ben erg benieuwd. 
Wat bij mij wel helpt tegen moeheid is als ik de moeheid weer op voel komen juist even wat doen of een eindje lopen. Als ik lang op de bank hang word ik soms alleen nog maar meer moe. 
En vroeg naar bed, wanneer dat kan.
Gelukkig ben ik niet misselijk, maar door de moeheid geniet ik op dit moment ook niet echt van het zwanger zijn. Maar dat komt hopelijk vast nog, als het moe zijn afneemt!
Succes en sterkte!
 
Ik ging idd wel gewoon werken. Er waren dagen bij dat ik zo 15x spuugde (op mn werk)... Tja, ik heb tot 4,5 maand gespuugd en beroerd gevoeld. Kon moeilijk zo lang thuis gaan zitten. Het was zeker heel zwaar maar ik heb het gered. Ik ben gewoon niet van het ziek melden. Collega's zeggen nu wel, je zag er toen echt niet uit! ??
Dus of het heel goed voor je is om zo door te gaan, weet ik niet. 
 
Hoi loekie, 
 
Ik ben ook enorm misselijk geweest in de eerste 13 weken (ben nu 38 weken) en heb de dokter hiervoor gebeld. Ik heb aangegeven dat ik zwanger ben en de hele dag moet overgeven waardoor werken nogal moeilijk werd. Ik heb toen tabletjes gekregen om de scherpe randjes erad te halen, dat hielp voor mij zo goed dat werken best wel prima ging. Wel al met 7 weken op mijn werk aan het managementteam verteld dat ik zwanger ben, zodat als ik me niet goed voelde en naar de wc moest rennen, ze snapten waarom ik ineens weg was.. ze waren heel lief en vroegen regelmatig hoe het met me ging. Ook mocht ik wat vaker gaan zitten en kon wat vaker kleine hapjes eten. 
Ik heb dus dokterstabletjes gehad en ben later overgestapt op gember capsules. Die vond ik echt heel vies maar hielpen wel tegen het overgeven. De gembercapsules hadden wel een dag of 2 nodig m te gaan werken.. 
 
Ik wist vanaf de 6e week al dat ik zwanger was toen ik het wist nam alle kwalen toe , zelfs zo erg dat ik uitgedrood was. nu ben ik bijna 13 weken zwanger met ups en downs maar mijn energie is zo laag dat ik niet eens meer kan werken , mezelf opfrissen met moeite , ik voel mij echt ellendig en weet gewoon niet meer wat ik er tegen kan doen, ben het echt zat, buiten dit om weet ik waarvoor ik het doe en ben ik blij met de kleine die hard groeit . ik ben radeloos voor mijn energie, slaap het liefst de hele dag door.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ik ben ook enorm misselijk geweest in de eerste weken (week 5-18), en zo ontzettend moe. Wandelen, afleiding of kleine beetjes eten, niets hielp. Ik sliep zo'n 16 uur per dag en kon amper 2-3 uur achter elkaar wakker blijven zonder in slaap te vallen, en van die wakkere paar uur spendeerde ik meestal een groot deel knuffelend met een teiltje of de wc pot zegmaar, en een ander deel van de tijd aan het proberen toch maar iets te eten omdat je toch ergens energie vandaan moet halen en mezelf weer opfrissen na het overgeven. Werken zat er bij mij ook gewoon een groot deel van de tijd echt niet in, en daar heb ik me best wel een tijdje schuldig over gevoeld terwijl ik er ook niets aan kon doen (en dat heus gedaan zou hebben als ik dat wel kon, het is niet alsof het leuk is om je zo beroerd te voelen). Maargoed, we hebben er een fantastisch kindje voor teruggekregen, dus uiteindelijk was het het dubbel en dwars waard.

Achteraf gezien bleek ik trouwens flinke bloedarmoede te hebben bij mijn zoontje, dus misschien verklaart dat iets van waarom ik zo moe was. Bij de volgende zwangerschap (veel minder klachten, maar ook een miskraam geworden) gingen mijn bloedwaardes weer meteen vanaf het begin enorm hard omlaag, maar toen heb ik meteen gevraagd om staalpillen, waarmee de vermoeidheid gelukkig grotendeels buiten de deur bleef (9-10 uur slapen per dag ipv 16). 

Mijn contract was trouwens met 3 weken opgezegd (net voordat ik erachter kwam dat ik zwanger was dus) en met 6-7 weken kon ik stoppen met werken (en dan nog wat resterende vakantiedagen opgebruiken). Daarna ben ik gaan solliciteren, wat ook echt een drama was omdat ik telkens gesprekken af moest zeggen omdat ik gewoon te beroerd was om erheen te gaan, maar het is wel gelukt om iets nieuws te vinden (al hebben ze me tijdens de zwangerschap bijna niet gezien dus en zat ik grotendeels in de ziektewet).

Succes met de zwangerschap, hopelijk mag je er binnenkort wel echt van gaan genieten!
 
Helemaal niet raar! Hier nog iemand die ontzettend moe was tijdens het eerste trimester. Het was zelfs de reden dat ik er van overtuigd was dat ik zwanger was ondanks de negatieve test. En dat bleek te kloppen. Ik werkte gelukkig fulltime thuis en lag regelmatig tussen de middag of in de middag een uurtje in bed. Ik sluit me ook aan bij de dames die zeiden toch wel weer wat energie te halen uit stukjes wandelen of tóch even op de tanden bijten. Afleiding helpt wel.  Geef het gewoon aan en bespreek met je werkgever wat mogelijk is. Wat hierbij kan en mag is heel makkelijk online te vinden bijvoorbeeld op de website van de Rijksoverheid. Zo mag je bijvoorbeeld 1/8 van je werkdag extra pauze nemen om te rusten, is je werkgever verplicht een rustruimte hiervoor aan te bieden, en als je zwaar werk verricht of ploegendiensten draait moet de werkgever hiervoor aanpassingen doen zodat jij je werk veilig kan doen. Ook ziekte is goed geregeld en hier krijgt de werkgever onder bepaalde voorwaarden gewoon een uitkering voor van het UWV. Ook het feit dat die regelingen er allemaal zijn zegt al genoeg over hoe normaal het is om je zo te voelen. Rottig dat je er niet bent natuurlijk maar als je werkgever dit intern kan opvangen is er niks aan de hand.  Kleine oppepper: met een beetje geluk, trekt het vanzelf weer weg. Met 12 weken voelde ik me persoonlijk weer zo fit als een hoentje. Met het derde trimester komt de vermoeidheid waarschijnlijk weer (deels of in een andere vorm) terug maar je hebt dan in ieder geval een moment van respijt. Succes! 
 
Hey,

Ik werk in een vakgebied met veel vrouwen en doorbijtertjes en ik kan zeggen dat ook in de praktijk iedere zwangerschap echt anders is. Als jij aanvoelt dat je het maximale eruit haalt wat erin zit en niet meer kan dan dit, dan is dat gewoon zo.
De een gaat er fluitend doorheen, de ander doet de kamikaze en loopt door totdat ze erbij neervallen en heel eerlijk dan is iedereen verder van huis. Rustig aan dingen proberen op te pakken is geheel oke, maar ga jezelf niet gek maken door je te vergelijken met wat anderen wel konden tijdens hun zwangerschap.
Wat wel een mooie graadmeter zou kunnen zijn is als je ook op je zieke dagen een dagritme aanhoudt met wat taakjes die je zo groot en zo klein kan maken als dat je op dat moment aan kan.
Maar eigenlijk is het misschien iets om even met je VK te overleggen, die kunnen ook even kijken naar je waardes en zij zullen vaker vrouwen tegenkomen die hier tegenaan lopen.
En over je werkgever; als jij wel gaat werken terwijl je het niet trekt, daar heeft het bedrijf ook echt geen donder aan. Een gezonde werknemer lijkt mij het belangrijkste.
 
Terug
Bovenaan