zwanger na curretage?

Hallo,

2 weken geleden ben ik gecurreteerd na een zwangerschap van 11 weken.
Het vruchtje bleek in week 7 gestopt te zijn met groeien en dat terwijl ik me zo ontzettend zwanger voelde. Ik heb bijna 3 jaar moeten wachten op deze zwangerschap en ben heel verdrietig dat het zo is gelopen.
Volgende week moet ik naar de gyn voor controle. Ik heb van de gyn gehoord dat we vanaf 2 weken na de curretage weer mogen proberen zwanger te worden, ook al is het moeilijk de eisprong te bepalen. Heeft iemand ervaring met zwanger worden na een curretage? en weet iemand of de kans om zwanger te raken groter is na een miskraam?

groetjes,
Jes

Hoi!

Helaas heb ik een identiek verhaal, behalve dat wij niet zo lang hebben hoeven wachten. Bij ons was het na drie maanden 'raak', alleen bleek bij 10 weken zwschap de vruchtzak bij 7 weken gestopt te zijn met groeien, omdat hij leeg was.

Wat vervelend voor je dat je na zo'n lange tijd vol spanning en eindelijk met de blijdschap van de zwangerschap weer opnieuw een teleurstelling moest verwerken.

Wat betreft een nieuwe zwangerschap heb ik eigenlijk dezelfde vragen als jij hebt.. wilde vanavond ook een nieuw onderwerp beginnen. Onze gyn raadde aan te wachten tot de eerstvolgende menstruatie, omdat je dan makkelijker de termijn kunt bepalen. Hij kon echter niet duidelijk zeggen wanneer die menstruatie ongeveer zou komen en wanneer er weer een eisprong zou zijn.
Nu ben ik heel benieuwd naar ervaringen van anderen..

Ik heb wel gehoord en gelezen dat de kans dat je meteen na een miskraam zwanger kunt raken groter is, omdat alles er 'nog helemaal klaar voor is'. Het baarmoederslijmvlies is nog zacht en een nieuw bevrucht eitje  kan zich zonder problemen nestelen.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ben nu toch wel heel nieuwsgierig.

Hoi Jess,

Wat erg dat je dit moest meemaken! Zeker als je al zo lang hebt moeten wachten op een kindje. Helaas weten we hier allemaal hoe het voelt na een miskraam. Maar gelukkig kunnen we daardoor anderen ook helpen. Ik heb nu 2 keer een mk gehad, en ook beide keren een curetage. De eerste keer was ik na 4 maanden alweer zwanger, en heb inmiddels een prachtzoon van 2,5. De tweede keer was afgelopen april, en helaas is het nog niet gelukt. Het schijnt dat je de eerste maand na een mk nog behoorlijk vruchtbaar bent. (door al die hormonen die toch nog niet helemaal uit je lijf zijn.)  Daarna schijn je net zoveel kans te hebben als daarvoor. Of dat ook echt zo is weet ik natuurlijk niet zeker. Misschien kan je gyn daar meer over vertellen. Maar ik hoop voor jullie dat het gauw weer raak is! Heel veel sterkte voor nu.

Groetjes, Kat

Hi Meiden,

Ik ben hier al een tijdje niet geweest omdat ik na 5 miskramen niet echt heel veel antwoorden hier meer kan vinden en we nu een heel ander traject ingaan maar het is natuurlijk wel fijn om je ervaring met anderen te kunnen delen.
Ik heb dus 4 natuurlijke miskramen gehad en 1 maal een miskraam met curretage.
Ik ben na een van mijn natuurlijke miskramen gelijk weer zwanger geworden en dat is misgegaan omdat er toch nog een stukje weefsel zat van mijn vorige zwangerschap. Na mijn  curretage is mij ook verteld dat we gewoon weer konden beginnen alleen is het natuurlijk niet echt duidelijk wanneer je een eisprong hebt. Ik ben normaal heel regelmatig ongesteld (ook na de miskramen) alleen na de curretage was mijn cyclus toch 1,5 week van slag. Toen ik ongesteld werd was dit ook veel heftiger dan normaal en mijn gyneacoloog vertelde dat het inderdaad kan komen omdat er toch een lichte beschadiging van je baarmoeder onstaat en deze vaak bij de 1e menstruatie wat meer bloed. Het is dus zo dat je ook je baarmoeder best even tijd mag geven om te herstellen en dat een maandje wachten dan niet zo onverstandig is. Er zijn ook voldoende verhalen van meiden die gelijk zwanger zijn geworden waarbij alles gewoon goed verlopen is. Ik denk dat je gewoon heel goed naar jezelf moet luisteren. Als je lichaam en geest het weer aankunnen dan kun je er rustig weer voor gaan.

Sterkte,

Corina

hoi meid

jeetje wat vervelend voor je en vooral omdat je al zo lang heb moeten wachten.....ik leef met je mee.

ik heb zelf 22 juli een miskraam gehad en ben gecuretteerd... de gyn zei dat het verstandig was om een menstruatie cyclus af te wachte.. makkelijker om termijn te bepalen en met de eerste menstruatie kan nog eventueel de laaste resten mee naar buiten komen...
toch hoor ik veel tegenstrijdigheden over wel of niet wachten........

ik heb het wel gedaan omdat ik me daar prettiger bij voelde..

mijn eerste menstruatie kwam naar vijf weken weer op gang( vaak tussen de vier en zes weken)

en was ook wel wat heftiger dan normaal......

meid is wens je veel sterkte toe.

heel veel liefs tobi

Hoi,

Ik ben er zo een die niet kon wachten totdat ik weer ongesteld werd. Mijn dokter had ook gezegd, als je lichaam er weer aan toe is, komt er een eitje vrij en dat gebeurde ook. Ik voelde mijn eisprong en dwong mijn vriend tot seks. 3 weken later gaf de test zwanger aan. Maar mijn miskraam is spontaan tot stand gekomen en misschien zit daar wel verschil in. Ik ben nu 14 weken zwanger en alles gaat goed. Ik denk dat je het beste zelf naar je lichaam kunt luisteren en bepalen wat het beste is voor jou.

Stekte met verwerken en suc6 met je weet wel.

Jouw lichaam bepaalt of het alweer toe is aan een zwangerschap. Drie weken na mijn bevalling (ben bevallen na bijna 18 weken zwangerschap). had ik al weer een eisprong. Ik was mijn temp gaan bijhouden omdat ik wilde weten wanneer ik ongeveer weer ongesteld zou worden. En als ik het niet zou worden, dan wist ik dat ik zou kunnen testen. Ik werd gewoon ongesteld. Misschien was het eitje wel bevrucht, maar was mijn baarmoeder nog niet klaar om het te laten innestelen. Zo ook de maand er na.

Zwanger worden is nooit een probleem geweest, ik kan dus echt zeggen mijn lichaam was er nog niet klaar voor. De cyclus erna was het wel raak. Bij mij moest mijn baarmoeder natuurlijk wel genezen, want hoe later het mis gaat in de zwangerschap hoe langer het duurt voordat de wond waar de placenta zat is genezen.

Bij vroege miskramen, dus miskramen waarbij er nog geen placenta was aangemaakt zal de baarmoeder zich gemiddeld genomen sneller herstellen.

Ga gewoon lekker vrijen en zie wat er van komt. Ga er vanuit dat je niet direct weer zwanger wordt, na een miskraam ben je toch wat labieler, en uitgaan van snel weer zwanger worden, kan er voor zorgen dat je nog meer uit evenwicht wordt gebracht, als het dan niet direct weer lukt.

Hou je taai en geniet lekker van elkaar, wie weet wat het naarjaar van 2005 je nog voor moois brengt.

Sterkte
Miep

Hoi Jes, (en andere meiden),

Na mijn zwangerschap van 12 weken kreeg ik november vorig jaar bij de verloskundige te horen dat de zwangerschap was afgebroken rond de 11e week. Na de curretage (3 weken later) ben ik direct weer in verwachting geraakt, maar helaas is ook deze zwangerschap na 7 weken mislukt en volgde (na maanden af en toe buikpijn en bloedverlies) een 2e curretage in mei omdat de miskraam niet volledig was geweest.
De gyneacoloog heeft me beide keren aangeraden om echt even een menstruatie af te wachten omdat ook je emotionele toestand (verdriet, moe) ook een negatief effect kan hebben op een zwangerschap.
Hoewel ik nu, 4 maanden verder, nog steeds verdriet heb, heb ik toch het gevoel dat het goed is geweest om deze  "pauze" in te lassen na de  "9 maanden zwangerschap".....

Liefs, Paulien

Terug
Bovenaan