Zwanger na moderna vaccins

<p>Hi dames,</p><p>Ik vroeg mij af of hier vrouwen zijn die zwanger zijn geworden na eerste / tweede prik van Moderna. Ik lees wel eea over andere vaccins maar niet over Moderna. <br /><br /></p><p>Ik moet nog voor een tweede, maar soms komt de twijfel.. </p>

Wat maakt dat je dat je twijfelt? Waar maak je je zorgen over? 

Moderna is qua techniek en werkingsmechanisme grotendeels vergelijkbaar met Pfizer. Met Pfizer en moderna is (in het buitenland) al veel ervaring opgedaan bij zwangeren. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze schadelijk zijn in de zwangerschap. Ernstig verloop van het coronavirus kan ook risico's geven, dat weten we nog niet goed. Maar reken maar dat als je op de IC terecht komt dat niet goed is voor je zwangerschap. 

Ik heb zelf Pfizer gehad; eerste vaccinatie toen ik 8 weken zwanger was en de 2e toen in 13 weken zwanger was. 

Er is volgens mij vooral veel onderzoek gedaan naar effecten op de zwangerschap zelf, niet op vruchtbaarheid. Of heb je mogelijk artikelen die anders aangeven? Dan zou ik die graag lezen. Ik lees vooral veel over Pfizer, niet over Moderna. 

Ik vind het erg lastig een opinie te vormen met zoveel verschillende informatie die daarnaast vaak lijkt te veranderen. Het maakt me erg onzeker... 

Geen ervaring met moderna, maar zwanger geworden na de eerste vaccinatie met Pfizer. Ze zijn zo goed als hetzelfde toch?

Het schijnt in de basis hetzelfde te zijn maar er zijn wel verschillen. Zo geeft het Moderna vaccin bijvoorbeeld meer bijwerkingen en moet het anders worden bewaard. Ik zou daarom toch liefst ervaringen willen lezen van vrouwen die met Moderna vaccin zijn gevaccineerd.. dat zou me wel geruststellen denk ik. 

Hier vind je betrouwbare informatie: https://www.thuisarts.nl/corona/ik-wil-zwanger-worden-mag-ik-prik-tegen-corona
Het is ook spannend, heel veel mensen die van alles roepen. Wat mij helpt is om te bedenken wat het belang is; waarom zouden heel veel artsen verkeerde informatie verspreiden over zwanger worden na coronavaccinatie? Daar hebben ze geen enkel belang bij. En er is maar een kleine groep die zegt dat er wel risico's zijn, maar die hebben nooit goed onderzoek daarnaar om dat te onderbouwen. 

Is er trouwens een reden dat je specifiek informatie over moderna wilt? De meeste mensen krijgen Pfizer, de voorraad moderna is beperkt. Maar op een klein aantal vaccinatie locaties wordt moderna gegeven, je zou er dan ook voor kunnen kiezen om op een andere locatie te laten vaccineren als je je veiliger voelt bij Pfizer. 

Terug
Bovenaan