Zwanger op 'latere' leeftijd

Hoi iedereen,
 
Ga me eerst even voorstellen. Ben Silke, 38 jaar en zwanger van mijn derde. De derde zwangerschap  is een beetje onverwacht maar niet minder gewild ! Er zijn wel een paar dingen waar ik me een beetje zorgen om maak. Toen ik dinsdag bij mijn gyn. was, vertelde ze me dat op mijn leeftijd 1 vrouw op 100 kans heeft op een kindje met het down-syndroom. Tss 12 en 15 weken kun je daarom een vruchtwaterpunctie laten doen. Het maakt me toch wat onzeker.
Wat me ook nog zorgen baart is dat ik voor ik wist dat ik zwanger was, anti-depressiva heb  ingenomen. Deze slikte ik al jaren (jeugdtrauma's)en ik ben dan ook meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. Dit gaat helaas niet zonder verschrikkelijke afkickverschijnselen. Ik ben inmiddels wel de zwaarste periode door maar heb nog steeds last van duizeligheid en paniekaanvallen. Normaal bouw je zoiets heel langzaam af en dit is bij mij heel abrupt gegaan omdat seroxat niet goed is tijdens de zwangerschap.
Mijn vraag is of er hier nog mensen zijn die ervaring hebben met anti-depressiva of zwangerschap op "latere" leeftijd. Ben ook heel bang dat ik terug in een zwart gat ga vallen na mijn bevalling. Mijn trauma's zijn wel voor een groot deel verwerkt maar ik merk dat ik nu al heel neerslachtig kan zijn. (Is ook niet iets wat je volledig uit je leven kan verbannen). Ben wel nog steeds in behandeling bij mijn therapeut en hoop dat ik sterk genoeg ben om hier dan ook weer uit te raken.

Silke
 
Hoi Silke,

Wat een verhaal. wat ellendig om zo door de afkickperiode van seroxat
heen te komen. zelf heb ik een aantal jaren geleden ook seroxat
geslikt. op een gegeven moment was ik dat spul zo zat, dat ik in een
opstandige bui ook van de een op de andere dag ben gestopt. twee weken
lang voelde ik me ellendig, duizelig misselijk. ik weet dus ongeveer
wat je doormaakt. ik kan me niet meer zo goed herinneren hoelang deze
periode geduurt heeft, maar na een week of wat is het over gegaan. ook
de neerslagtigheid werd minder.

laatst las of hoorde ik ergens dat er testen waren gedaan onder honderd
mensen die anti depressiva voorgeschreven kregen. de helft daarvan
kregen placebo's en de andere helft anti depressiva;s zoals seroxat en
remeron. en wat bleek? dat de placebo's net zo goed werkten als de anti
depressiva's. vaak denken wij dat we een pil kunnen slikken om ons weer
beter te voelen. en geloof me, dat heb ik ook gedacht. ik heb ongeveer
eenjaar na die afkickperiode remeron geslikt. als ik goed terugkijk
voel ik mij nu niet meer of minder neerslagtig als in die periode. soms
helpt een goed gesprek beter dan die medicijnen. acceptatie van de
neerslagtige buien helpt ook heel goed. ik zal nooit zonder die buien
zijn en ik denk nu dat dat bij mijn leven hoort.

ik zeg niet dat hetzelfde bij jou ook zo zou moeten zijn, want ieder
mens is weer anders en reageert verschillend, zo ook op medicijnen. wat
zegt je huisarts van het accuut stoppen met seroxat? (de mijne vloog
finaal uit zijn dak, dat mocht ik echt niet doen)

ik zit nu in de zevende week van mijn tweede zwangerschap (heb een
dochter van 15) en ben 37. ook ik maak me zorgen om het welzijn van
mijn kindje. ik wil graag volgende week de verloskundige bellen en
vragen naar die testen.

hoever ben je zelf met je zwangerschap?

hopelijk gaat alles goed en geloof in jezelf! je bent sterker dan je vaak denkt!

groetjes

marretje

 
Hoi,

Ik ben Jeanette,38jaar en op 6 april bevallen van een kerngezonde jongen.
Ik had al een dochter van 13 en een zoon van 11jaar.
Bij ons was de zwangerschap geen verassing,sterker nog ik heb een hersteloperatie ondergaan om een sterrilisatie ongedaan te laten maken.

Tijdens de zwangerschap allerlei onderzoeken gehad om te kijken of het een gezond kindje zou worden.

eerst een bloedonderzoek, toen een nekplooimeting, door die twee onderzoeken met elkaar te vergelijken komt men tot een kans berekening, in ons geval was de kans zeer gering dat het om een kindje met een chromosoonafwijking ging, dat we niet verder zijn gegaan met bijv.vruchtwaterpunctie of vlokkentest.Het risico dat er bij dat onderzoek wat mis zou gaan was vele malen hoger.

in de 21e week kreeg ik nog een uitgebreide screening(echo) toen werden de orgaantjes bekeken en alles zag er prima uit.

De zwangerschap verliep voorspoedig op een hoge bloeddruk na en bekkenklachten,maar dat wist ik van te voren(dat had ik eerder ook gehad)

De bevalling verliep ook heel makkelijk en Rico kwam 11 dagen eerder dan de uitgerekende datum.

Jeanette
 
Hallo Silke, vervelend dat je nu door die ontwenning heen moet, kan me voorstellen dat je het dan dubbel moeilijk hebt.
Succes en hou vol, je weet wel waar je het voor doet!

Ik ben 37 en 25+6 zwanger van ons 2e kindje.
1e kind is een meid van nu 2 jaar en 3 maanden. Ik heb beide keren geen onderzoek naar Down of andere zaken willen doen, heb wel, ivm erfelijke ongemakken binnen de familie, beide keren een uitgebreide echo gehad rond de 20 weken.
verder dus bewust gekozen om geen vruchtwaterpuncties en vlokkentest te doen.
Ik zou het persoonlijk een onmogelijke keuze vinden als zou blijken dat het kindje ziek zou zijn.
Daarom hebben wij, mijn man staat er voor 100 % achter, ook besloten dat niet te doen.
Voor ons is ieder kindje welkom, ongeacht, en we hopen natuurlijk gezond.
het enige waar ik wel last van heb is hoge bloeddruk, maar ik weet niet of dat met mijn leeftijd te maken heeft.
De risico's worden inderdaad groter naarmate de leeftijd vordert, maar ik heb er gelukkig nog niet veel van gemerkt (afkloppen!!!).
Ik wens je een fijne zwangerschap toe!
 


Marretje ik zit nu net in mijn zevende week. Mijn huisarts heeft me aangeraden om langzaamaan af te bouwen maar dat zag ik totaal niet zitten. Wil geen risico's nemen en ben meteen gestopt. Het gaat moeilijk, maar ik heb het ervoor over. Heb ook sterk getwijfeld aan de werking van seroxat maar merk wel nu ik gestopt ben dat ik veel vlugger ga wenen (zullen ook wel een beetje de hormonen zijn) en ook dat ik heel vlug op de toppen van mijn tenen loop, tot grote ergernis van mijn vriend en mijn twee pubers.  Ga nog eenmaal  per maand naar mijn  therapeut en hoop hier ook een heel eind mee  te komen. Idd. soms kan een goed gesprek wonderen doen! alleen ben ik niet zo'n goeie prater.

 Jeanette, fijn te horen dat alles zo goed is verlopen tijdens je zwangerschap en dat je nu een wolk van een zoontje hebt. Ik hoorde ook dat er een verhoogde kans is op een miskraam tijdens een vruchtwaterpunctie of vlokkentest, vandaar dat ik er ook niet echt achter sta. Denk dat ik ook voor een heel uitgebreide echo ga en als daarop alles in orde blijkt te zijn, komen er geen verder testen.

Claudia, ik kijk net hetzelfde aan tegen een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Ik zou ook niet de keuze kunnen/willen maken om deze zwangerschap te beeindigen. Ik weet dat er iets meer risico's zijn maar ik blijf hierin geloven.


Ik wil jullie echt bedanken voor de lieve ondersteunende reacties. wens jullie ook nog een heel fijne zwangerschap toe!

Liefs Silke
 
Hoi

nog effies....
Wist je dat B-vitamines en dan met name B12 en B6 een hele goede ondersteuning zijn bij het 'afkicken'.
Deze kun je gewoon in je zwangerschap gebruiken.
Ikzelf heb altijd heel veel baat bij Bach-remedies, de Resque(dat is een samengestelde)  kun je overal krijgen(drogisten) maar er zijn ook remedies los te verkrijgen.
Jij zou kunnen denken aan,
*Walnut(voor het verder gaan zonder medicijnen en voor de komende veranderingen in je leven)
*Cherry Plum (bij plotselinge angsten en het gevoel van controle verlies)
Zo zijn er nog veel meer(in totaal 38stuks die bij allerlei gemoedstoestanden kunnen worden ingezet)

Mijn oudste (dochter van 13) was ineens heel jaloers op haar kleine broertje, ze vond hem heel lief maar het was meer omdat ie zoveel aandacht van iedereen krijgt.
Zij heeft ook heel veel baat bij Bach en nu ook(ik gaf haar ook Walnut,voor de verandering en Vine,voor de jaloezie)
Het is nu weer veel gezelliger in huis.

Jeanette
 
Hoi Jeanette,

Bedankt voor de tips. De afkickverschijnselen zijn ondertussen wel al een beetje bedaard. Alleen die vervelende driftbuien en de duizeligheid spelen me nog parten. Ga morgen wel eens langs bij de drogist om meer informatie. Wil ook zo graag weer die rust in huis en in mezelf. Had gisteren ook licht bloedverlies en heb nu weer wat om me druk over te maken. Ik merk dat ik hierdoor weer in mezelf ben getrokken en niemand meer kan toelaten. Denk dat in dit opzicht mijn seroxat toch effectief gewerkt heeft.  
 
Nogmaals bedankt voor de tips, ik laat je zeker weten hoe het verder gaat.

Liefs, Silke
 
Hoi Silke,

Nog effies dan...
Bloedverlies hoeft niets te betekenen, tijdens de zwangerschap heb ik in de 6e en de 8e en de 12e en de 16e week bloedverlies gehad, soms alleen bruinverlies maar ook een paar keer rood.
Alles is uiteindelijk goed gegaan, maar ik was er wel heel ongerust om.

Jeanette
 
Terug
Bovenaan