Zwanger op 'latere' leeftijd

Hoi Jeanette,

Ben ondertussen naar de gyn. geweest en alles is inderdaad nog ok. Ze weet ook niet precies waar het bloed vandaan komt maar er is niks abnormaals te zien. Het hartje klopt ook al goed dus wat dat betreft ben ik weer een beetje gerust gesteld. Sorry dat ik zo laat reageer maar ik ben vandaag de eerste keer weer uit mijn bed na 3 dagen griep uitzweten. Bedankt voor je lieve geruststellende woorden.

Liefs, Silke
 
Hoi Silke,

Ook ik val ik de groep zwanger op latere leeftijd. Ik ben 43 en hoop, als alles goed blijft gaan, begin januari nr. 7 op de wereld te zetten. Ik ga binnenkort voor een vlokkentest. En als de uitslag niet goed is, laat ik deze zwangerschap afbreken. Klinkt hard, maar geloof me, het is een moeilijke besissing.    Ratio versus emotie hé?

Uiteraard hopen we dat de uitslag goed is. Maar eerlijk is eerlijk, als de mogelijkheid om vooraf te kijken of er sprake is van down-syndroom of andere chromosomen- afwijking er niet zou zijn,  was ik hier niet aan begonnen.  En als je je dan afvraagt: Waarom begint iemand er op die leeftijd nog bewust aan? Tja, ook daar had ik zelf vroeger nooit bij stil gestaan. Maar ook niet bij een echtscheiding, een nieuwe liefde met een man die 10 jaar jonger is en zelf geen kinderen heeft. Dus, we zijn er voor gegaan. 2 niet goed  verlopen zwangerschappen verder hebben we nu een pracht van een dochter en gaan we voor de 2e    (en laatste!!) Ik zeg wel eens voor de gein: Ik kom nooit van sinterklaas af! Ach, we blijven er maar om lachen. Alles loopt toch gewoon  zoals lopen moet!

Anita
 
Hoi Silke en Anita,

Ik ben 37 en in verwachting van onze tweede (bijna 17 weken). Wij hebben in de 11e week een vlokkentest laten doen. Ondanks de kans op miskraam wilden we toch graag weten of het kindje geen chromosoom afwijking had en dan helemaal zeker, dus een test die dat ook met zekerheid kon zegggen, geen bloed, triple of nekplooimeting. De kans dat het mis zou gaan vonden wij vrij klein (0,5 % dacht ik). Ook wilden we het zo snel mogelijk weten omdat we ook gekozen zouden hebben voor afbreking van de zwangerschap en dat dan maar liever eerder dan later na een vruchtwaterpunctie. Onderzoek zelf was best pijnlijk en de middag daarop volgend ook, veel kramp, maar dat hoorde erbij volgens de gynacoloog. Een paar dagen rust houden (op bed of bank liggen) en een week niet sporten, tillen. De uitslag was gelukkig positief en indien je wilt, kun je ook al weten of het een jongen of een meisje wordt!
Van het zwanger zijn op latere leeftijd heb ik weinig last, bij de vorige was ik 34 en ik voel me niet anders dan toen, maar dat was misschien ook al laat? Zoals Anita zegt, je hebt het niet altijd voor het uitzoeken, ik heb mijn man ook pas later ontmoet. We voelen ons jong en daar gaat het om.

Succes met jullie keuzes en eventuele onderzoeken, groetjes Rossannah
 
Terug
Bovenaan