zwanger op de boerderij

dag dames!

Wie van jullie is ook zwanger en woont, is veel op de boerderij en dan bedoel ik natuurlijk een boerderij met dieren. Ik ben nu bijna 17 week zwanger en mijn schoonouders hebben samen met mijn man en zijn broer een boerderij met varkens koeien en schapen. Al deze dieren krijgen bij ons op de boerderij kleintjes..  op dit moment is de lammertijd bij ons ook weer begonnen. Nu hielp ik andere jaren altijd mee met schapen verlossen. Vorige week hoorde ik van iemand dat ik dat nu niet meer mag doen omdat ik zwanger ben! wel heel erg jammer vind ik dat want ik vond het altijd erg leuk om te doen een lammetje op de wereld te brengen.
Wie van jullie loopt ook tegen die dingen aan op de boerderij en hoe ga je daar mee om??

Liefs Petra

Geen ervaring, maar even gegoogled

http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin
/bul1803/trans_zwanger_boerderij.html

even de link aan elkaar plakken.

Ik wilde binnenkort naar de kinderboerderij, maar daar lopen ook schapen rond. Dus toen ik jouw vraag zag werd ik er weer aan herinnerd dat ik daar dus niet heen kan.

groetjes Maris

hoi,

ik woon ook op een boerderij en ben 23 weken zwanger van onze 4de.
wij hebben melkkoeien en daarbij help ik ook wel met verlossen.
In het verleden hadden wij ook schapen, maar nu niet meer.

op advies van onze veearts help ik nu zo min mogelijk of als het echt niet anders kan met handschoenen aan.
de kans dat je iets op loopt is klein maar niet nul.
het zekere voor het onzekere kiezen.

groeten sajo

Hee hoi,

ben ook zwanger (19 weken ) en woon op een boerderij. Wij hebben alleen melkkoeien. Drink geen rauwe melk meer en dat is eigenlijk de grootste verandering. Afkalven had ik eigenlijk nog niet eens zo bij nagedacht maar is niet vaak nodig, zal de volgende keer mijn man roepen!

Nog even wat die schapen betreft op de kinderboerderij: daar kun je gerust heen hoor Mariska, blijf alleen een beetje uit de buurt als er toevallig eentje lammetjes krijgt op dat moment dat jij er bent. Maar je moet er volgens mij al echt met je handen in zitten wil je uberhaupt een besmetting oplopen.

Groetjes Alberdien

quote :"Maar je moet er volgens mij al echt met je handen in zitten wil je uberhaupt een besmetting oplopen."

dit klopt niet, je kunt ook via een ander besmet raken als die niet om de hygiene heeft gedacht.

Hoi,
Het idee van geen contact met schapen/geiten tijdens je zwangerschap heeft volgens mij te maken met de kans op besmetting met Q koorts. Dit wordt via schapen en geiten op mensen over gebracht. Niet van mens op mens. Geen idee of het al bewezen is of het kwaad kan voor de kleine of dat het preventief is. Je verloskundige is vast op de hoogte van het laatste nieuws.
Succes

HoiHoi,
Las toevallig dit berichtje van je.
Ik ben 31 weken zwanger van onze eerste, woon met mn man op een boerderij.
Wij hebben koeien en schapen en ik heb zelf nog mn 2 paarden.
Ik ben dus tegen hetzelfde aan gelopen.

Tijdens mn eerste gesprekken bij de huisarts/ verloskundige heb ik ze er op geattendeerd dat we schapen hebben. Was in eerste instantie geen probleem. Ff een paar bloedmonstertjes nemen, kijken op anti-stoffen en als het goed was mocht ik gewoon lammerijen gaan doen.
In 2e instantie bleek dit absoluut niet de oplossing. De stoffen die in het vruchtwater van de schapen zitten zijn zo schadelijk dat als je een wondje op je hand hebt bijvoorbeeld en dan in aanraking komt met of vruchtwater of natte lammetjes of nageboorte etc. dat dat de baby kan schaden. Antistoffen zijn niet te testen. Het blijkt net zoals griep te zijn. Nu antistoffen, morgen niet meer. Dus geen lammerij voor mij dit jaar.
Wel loop ik af en toe door de schapen heen om te controleren of er lammerij aan zit te komen hoor. Raak ze verder niet aan. Moet manlief dit jaar maar doen.
Heb mn eigen schaapje nog wel steeds bij me hoor. Zodra dat ie me ziet aai ik em toch altijd ff over zn bol en krijgt ie een handje paardenbrok tijdens het voeren van de paarden. Dat weet ze.

Ik ben straks nog wel van plan om te helpen met blikken van de lammetjes. Ze zijn dan droog en als mn man nou de lammetjes vast heeft druk ik de blikjes er gewoon in en noteer ik dat. Zie daar de ernst niet van in.

Met de koeien pak ik nog steeds wel de natte kalveren vast. Heb er nog nooit van gehoord dat dat ook schadelijk is en de huisarts heeft ook niets kunnen vinden. Wel doe ik het zo weinig mogelijk.
Melken ben ik al snel mee opgehouden. De koeien merken wel dat ik voorzichtiger ben geworden en daar maken ze met alle plezier misbruik van.

Nou zo gaat het dus hier op de boerderij. Rij dus ook nog steeds met mn dikke buik op de trekker en dat wil ik ook zolang mogelijk blijven doen. Naast dit werk heb ik ook nog 3 dagen werk op kantoor dus kan ik dan wel weer wat uitrusten.

De groetjes Mirjam

Terug
Bovenaan