Zwanger tijdens provera-kuur. Wie heeft ervaring? helphelp

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Sinds maart zijn wij weer rustig aan begonnen voor een brusje voor onze zoon te maken. Ik had Implanon als anti-conceptie en deze is begin maart verwijdert.

Na het verwijderen werd ik niet ongesteld. Lange tijd niet. Meerdere testen gedaan, allemaal negatief.
Ik was bekend met dit probleem, want voor de zwangerschap van mijn zoontje had ik hetzelfde probleem. Toen kreeg ik van de huisarts na een maand of 3 een kuur Provera die "mijn klok weer aan moest slingeren". Deze hielp en al snel werd ik ongesteld. Na een maand weer, na nog een maand weer en de maand erop niet meer. Ik was zwanger.

Nu... zo'n 3 ½ maand na het verwijderen van de Implanon nog steeds geen menstruatie gehad. Dus 3 weken geleden maar weer naar de huisarts en die heeft me wederom Provera voorgeschreven. Netjes een zw.test vooraf gedaan die negatief was. Dus begonnen met de 10-daagse kuur. Na het stoppen van de kuur zou je tussen de derde en de zevende dag zo'n beetje je ongesteldheid kunnen verwachten. Het is nu 10 dagen verder. Wel buikpijn, pijnlijke borsten en chagrijnigheid, maar geen ongesteldheid. Testje gehaald vanmiddag bij de drogist en wat blijkt??? Hartstikke zwanger.... Ook niet een beetje onduidelijk... nee de streep was bijna zwart in plaats van roze hahahaha.

Eerst een gevoel van geluk en blijdschap, maar al snel de angst en twijfels. In de bijsluiter van de Provera (en in mijn medische boek (ik heb een stuk medicijnstudie achter de rug)) staat toch heel duidelijk dat het medicijn NIET gebruikt mag worden in geval van zwangerschap. Er bestaat een grote kans op miskraam en de vrucht kan flink worden aangetast.....

Direct maar een afspraak gemaakt bij de (invallende) huisarts. Mijn eigen is op vakantie, dus dat was erg jammer. Hij kon mij niet veel vertellen hierover, maar was gelukkig bereid om direct de gyn. even te bellen. Met deze man heb ik morgenmiddag een afspraak voor termijnbepaling (handig, als de eerste eicel bevrucht wordt na anti-conceptie... dan weet je dus totaal NIKS) en voor een gesprek over de risico's van de Provera in combinatie met deze (waarschijnlijk zeer prille) zwangerschap.

Mwww.... erg dubbel gevoel nu dus.

Mijn vraag aan jullie is (nog even voor mijn afspraak van morgen).... heeft iemand hier ervaring mee? En kent iemand de risico's? Op internet kwam ik in een ander forum (uit 2004), niet van Jongegezinnen.nl) een verhaal tegen van iemand bij wie de gyn. had gezegd dat ze zich geen zorgen hoefde te maken, omdat de risico's erg klein zijn. Op een andere medische pagina lees ik dat er in zeldzame gevallen wel degelijk afwijkingen zijn aangetroffen bij de kindjes... (Er staat niet wàt voor afwijkingen)....

Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken...

Veel liefs van M. mv T.

Hoi M,

Ik heb geen ervaring met datgene wat je beschrijft. Wilde je eigenlijk alleen even veel succes wensen voor vanmiddag. Hopenlijk kan de gyn uitsluitsel geven over de termijn.

Groetjes Marieke

NB. Weet je dat  "het f-kompas" ook online te raadplegen is? Gezien je medische achtergrond weet je waarschijnlijk wel waar ik over praat. Erg handig!

Hallo,

Ik ben vorig jaar ook zwanger geraakt na een Provera-kuur. Ik had deze gekregen omdat mijn menstruatie erg onregelmatig was. Na/ Tijdens de kuur zwanger was voor mij en voor de huisarts een enorme verrassing. Maar de huisarts zei inderdaad dat de risico's erg klein zijn.
Ik wil je niet ongerust maken, maar bij mij is het toch fout gegaan, maar "pas" na 12 weken. Waarschijnlijk had dit te maken met het niet goed doorstromen/ werken van de placenta. Want bij het kindje hebben ze niets afwijkends gevonden.

Al met al zou ik me niet te veel zorgen proberen te maken, ondanks dat ik weet dat je je nu al schuldig kunt voelen.

Shanaz

Ik heb dit middel voor mijn vorige zwangerschap ook gebruikt. Ik had jarenlang de pil geslikt en daardoor kwam mijn menstruatie niet op gang nadat ik stopte. Of beter gezegd: Ik werd ongesteld en dit stopte niet meer. Dus na 3 maanden vloeien ben ik naar de gyn. gegaan die mij deze kuur voorschreef.
Het vloeien stopte onmiddelijk, dus ja wij doken meteen het bed in....
Ik ben naderhand niet meer ongesteld geworden en 9 maanden later is onze dochter geboren. Ze is helemaal gezond gelukkig.
Tegen mij is trouwens niet gezegd dat ik in de periode van die kuur niet zwanger mocht raken. Maar ja, wie denkt er nu dat het meteen raak is?

Hee meiden,

Bedankt voor jullie reacties. Het stelt me gerust. Toch ben ik hartstikke zenuwachtig voor vanmiddag, maar dat is ook helemaal niet raar. Ik heb ook geen idee hoe lang ik zwanger ben, dat zal ik waarschijnlijk ook wel horen.

Om 14:50 heb ik de afspraak bij de gyn.

O ja... en het Farma.compas is mij bekend, ik wist niet dat er online ook een "helpdesk" was hiervan.
Ik zal zeker even kijken.

Groetjes en nogmaals bedankt. Als er nòg iemand iets weet over deze situatie, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Veel liefs M. mv T.

Hoi M.,

Ben wel bekend met provera maar niet met het verhaal van het zwanger worden tijdens de kuur (bij mij deed de kuur helemaal niets, maar dan ook echt niets.........),
maar wil je wel eventjes succes wensen zo en hoop de de gyn. jou goed kan informeren, zodat je weet waar je staat,

Groetjes Rimke
29+6 dagen zwanger.

Ik heb 5 jaar geleden een proverakuur gekregen van mijn gyn, omdat ik na een fertiliteitsbehandeling niet ongesteld werd en de zwangerschapstest negatief was.
Na die kuur nog geen menstruatie en hartstikke zwanger!!!
Ik heb hier een prachtwonder van 4 1/2 jaar rondlopen....

Ook tijdens de afgelopen behandelperiode heeft de gyn mij regelmatig provera voorgeschreven met de mededeling dat het bij een evt. zwangerschap niet echt schadelijk zou zijn voor de baby...

Groetjes en veel succes!
mama Peet

Terug
Bovenaan