Zwanger tijdens provera-kuur. Wie heeft ervaring? helphelp

Hee hoi,

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties. Nou, donderdag was het dan zover. Naar de gyn. Na even kort mijn verhaaltje te hebben gedaan, mocht ik direct op "de stoel" plaatsnemen en werd de inwendige echo gemaakt....

Daar was een vruchtzakje te zien met onderin een lichtgekleurd stipje. De gyn. zei direct:" Kijk, dat zit daar mooi op de plek". Pfffff gelukkig maar. Hij meette het vruchtzakje op en zoomde in op het vruchtje. 2 bolletjes op elkaar geplakt leek het wel. Toen hij nog verder inzoomde leek er zelfs een hartaciviteit zichtbaar te zijn, maar e gyn. zei dat dat heel wazig was. Misschien was het ook mijn hartslag, of de golven van het echo-apparaat. Met zekerheid kon hij het niet zeggen. Na alles opgemeten te hebben, dacht hij dat ik zo ongeveer 6 weken heen ben. Aangezien alles nog heel klein was, wil hij me volgende week woensdag terug zien. Dan doet hij nogmaals een echo en dat zou het hartje moeten kloppen...

De gyn. stelde me gedeeltelijk gerust over het gebruik van Provera. Hij zei dat er medicijnen zijn die je rustig mag gebruiken tijdens de zwangerschap (zoals vitaminen en bijv. Paracetamol), maar dat er ook een groep medicijnen bestaat met een minder goede (bij)werking op het kindje. Als je sommige (hele zware)  medicijnen hebt geslikt tijdens de eerste weken van je zwangerschap, dan raden ze zelfs aan de zwangerschap te beëindigen....  Maar dat zijn wel hele heftige medicijnen hoor, zoals Chemo-therapie enzo...

Er is ook een grote groep medicijnen waarvan ze niet met duidelijkheid kunnen zeggen of het een negatieve invloed heeft op de vrucht. Er zijn dan gevallen bekend waarbij het mis is gegaan, maar bij het overgrote deel gaat het wel goed. Ze kunnen dan (bij wijze van spreken) geen handtekeing zetten op een goed verloop van de zwangerschap. Provera valt hieronder....
Dus geen negatief advies, maar ook niet geheel zonder risico.

We blijven dus nog even onder controle. Over anderhalve week een termijn- en hartslag-echo en dan met de standaard 12 weekse echo weer. Als dan alles goed is, dan laten ze het erbij, maar bij de 20-week-echo zal er wel even heeeeel goed gekeken worden naar hersen-, hart- of andere orgaanafwijkingen.

De bezorgdheid blijft wel iets, maar is voor een groot deel weggenomen gelukkig. Ik voel me momenteel lekker zwanger. Beetje misselijk, ontzettend moe, pijnlijke borsten en een beetje "ongesteldheidsbuikpijn". Ben wel blij met die kwaaltjes... zo weet ik dat ik ècht niet droom hahahahaha...

Veel liefs M. mv T.

Fijn dat de gyn je iets heeft kunnen geruststellen.
Bij deze van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Terug
Bovenaan