Zwanger worden en antidepressiva

<p>Hi Ladies,</p><p>Zo'n 6 jaar geleden heb ik ruim een jaar zware antidepressiva geslikt. Toen we besloten zwanger te willen worden, was ik er al bijna een jaar vanaf. We hadden verwacht dat het lang zou duren(mede door de antidepressiva) maar het was in de tweede maand al raak..<br />Na de bevalling van mijn zoontje(trauma.. hartsaturatie en spoedkeizersnede) ben ik weer begonnen met antidepressiva en is me aangeraden er nooit meer mee te stoppen, om kans op terugval te voorkomen.<br />Nu zijn we bezig voor een tweede, en ondertussen slik ik mijn medicatie alweer ruim 2 jaar. Ik weet dat iedere zwangerschap anders is, en dat het net zo goed snel of langzaam kan gaan bij een tweede maar we zitten nu in ronde 4 en het is nog niet raak.<br />Zijn nu begonnen met ovulatietesten om het allemaal een klein beetje een handje te helpen.</p><p>Ik vroeg me daarom af of er nog maar dames zijn die ervaring hebben met zwanger worden terwijl je antidepressiva slikt??</p><p>Overigens heb ik contact gehad met mijn (oude) verloskundige en die stelde me gerust dat ik gewoon zwanger kan en mag worden terwijl ik mijn medicatie slik. Ik zal weliswaar meer onder controle staan e.d. maar het is beter te blijven slikken dan depressief te worden tijdens de zwangerschap want dat is nog slechter voor het kindje.</p><p>Thanks!</p>

Beste Mommytobe, 

Ik slik ook antidepressiva en ben gewoon zwanger geworden. Ik ben onder controle bij pop poli van het ziekenhuis en raad je aan een pop poli bij jou in de buurt te zoeken. Zij kunnen je helpen, zowel in de aanloop naar de zwangerschap als tijdens. 

Ik slik antidepressiva (escitalopram) en ben bijna 16 weken zwanger van een tweeling. Het was bij ons de tweede ronde raak. Ik ben onder controle bij de POP-poli voor het mentale stukje. Zij houden ook de medicatie in de gaten, want die moet aan het einde van de zwangerschap wat opgehoogd worden. Daarbij word je ook voorbereid op de bevalling. Eventuele trauma's of problemen rondom de zwangerschap kunnen worden besproken. Ik heb op de OK gewerkt en ik heb vreselijke dingen gezien waardoor ik bang ben voor een keizersnede. Bij de POP-poli wordt daar extra aandacht aan besteed. Misschien is het iets om in je achterhoofd te houden.

Bedankt voor jullie reactie! Had inderdaad al eens iets gehoord over de POP-poli, maar moet je daar geen verwijzing van je huisarts of verloskundige voor hebben?
En wat ik me ook af vroeg.. als je eenmaal zwanger bent, krijg je dan ook een extra (vroege) echo of sowieso meer echo's en controle's?

Ook ik heb nu sinds 1,5 jr AD (escitalopram). Voordat wij zwanger wilden worden ben ik eerst naar de huisarts gegaan. Die heeft mij doorverwezen naar de POP-poli. Hier hadden wij een oriënterend gesprek mbt mijn medicatie en risico op terugval bij/na zwangerschap. 
Het kwam er in mijn geval op neer dat niet werd aangeraden om te stoppen. De medicatie kon veilig worden gebruikt en het risico op terugval na de bevalling (vanwege de verandering van hormonen in je lijf, ik ben daar gevoelig voor) was aanwezig. Daarom kon ik mijn zwangerschap ook bij de pop-poli lopen en wordt je na de bevalling standaard min. 24u daar gehouden (dus niet na 4u al naar huis). Ook na de bevalling is me met klem aangeraden niet te stoppen.
ik was erg snel zwanger (gelukkig). Vanaf 7 weken mocht ik komen voor een echo, en daarna kom je iedere 2-3 weken weer terug op controle. Er wordt dan ook altijd een echo gemaakt. Je hebt dus veel meer echo’s.
sommige artsen/ onderzoeken zeggen dat gebruik van bepaalde AD minder schadelijk is dan een moeder die zwaar depressief/angstig is. Andere onderzoeken geven aan dat er risico’s aanwezig zijn bij medicijn gebruik, maar dat dit nog verder uitgezocht moet worden.
wij hebben ervoor gekozen ons goed te laten voorlichten en nav die voorlichting konden we gerust die keuze maken. Ik heb er geen spijt van, ik geloof dat ieder mens doet wat hij/zij kan. Als je twijfelt of je het wel/niet moet doen, probeer dan ook een afspraak te maken bij bijv de pop. Ik denk dat het belangrijk is om je zeker te voelen over je keuze hierin (ik ervaar nl. best veel vooroordelen hierover  in Mn omgeving en ben daarom blij met mijn vangnet met ervaring). Een zwangerschap is al heftig genoeg :)

Ps: de verwijzing van de huisarts kreeg ik eigenlijk meteen omdat ik psychofarmica (of zoiets) gebruik en dat is volgens mij een reden voor doorverwijzing (mocht je dat willen). Succes :)

Terug
Bovenaan