Zwanger worden met overgewicht

MahKi

New member
Dag dames,

Voor ik zwanger werd van onze zoon had ik een perfect normaal gewicht. Ik ben tijdens die zwangerschap 30kg bijgekomen en ben deze tot nu (2,5 jaar later) nog niet terug kwijt.

Reden hiervoor is een onregelmatig leven, vaak ongezonde voeding en geen karakter om van snoep, chocolade en andere ongezonde voeding af te blijven.

Nu hadden we vorig jaar besloten voor een 2de kindje te gaan. We zijn in september 'gestart' en hadden in mei een positieve test. Best lang vond ik zelf gezien onze zoon ongepland door de pil heen is gekomen. Ik dacht dat dit misschien wel een gevolg van m'n overgewicht kon zijn ondanks ik wel een regelmatige cyclus had.

Nu hebben we eergisteren vernomen dat het hartje van ons kindje niet meer klopt en er dus sprake is van een miskraam. De gynaecoloog verzekerde me dat dit de natuur is en ik niks bij mezelf moet zoeken. Toch ben ik even gaan opzoeken en vond wel het één en ander terug rond overgewicht en grotere kans op een miskraam.

Dit heeft me wel serieus doen schrikken. Niet makkelijk zwanger raken is 1 ding maar een miskraam is toch nog een stap verder op psychisch vlak.

Zijn hier nog mama's met overgewicht die me een duwtje in de rug kunnen geven of ervaring hebben (zowel positief als negatief)?

Ik ben alvast van plan om het allemaal een stuk strikter en gezonder aan te nemen vanaf nu! De motivatie is des te groter nu!
 
Ik heb zwaarovergewicht, bmi van 37. Ik ben bij beide zwangerschappen de derde ronde zwanger geworden. Het is wel zo dat met overgewicht dat je een grotere kans hebt op een onregelmatige cyclus hebt. Je geeft zelf aan dat je daar geen last van hebt. Tijdens de zwangerschap heb je ook meer kans op complicaties, maar dat hoeft dus niet. Ik ging bij mijn eerste zwangerschap vanuit dat ik zwangerschapssuiker zo krijgen en verhoogde bloeddruk. Maar geen last van gehad en had zelfs lage bloeddruk. Gezonder leven is altijd een goed idee. Ik hoop dat je de miskraam een plekje kunt geven en dat je straks gezegent bent met nog een kindje.
 
Dankjewel voor deze reactie. Doet deugd te lezen dat het ook goed kan. Ben sowieso wel van plan het een stuk gezonder aan te doen, kan nooit geen kwaad he. ;)
 
Hey mahki! Wat rot dat het toch in een miskraam is uitgelopen.

Hier ook overgewicht (weet mijn bmi even niet) woog begin van me zwanger schap 130 kilo en ben 1,80 lang. Bij mij heb het een half jaartje geduurd voor ik zwanger was. Eerste tijd dat ik zwanger was een kilo of 3 afgevallen. Lette wel op wat ik at en dronk maar eigenlijk gewoon zoals anders. Wat meer fruit en groente en water drinken maar dat deed ik altijd al. Eind van de me zwangerschap had ik wel een verhoogde bloeddruk. En die 3 kilo zat er weer aan plus een extra kilo. Dus volgens mij zegt het niks!
Ik zou je er niet te druk om maken

 
hee meid vervelend!

ik ben zelf 15 kg afgevallen met behulp van dietist, voordat we begonnen aan de kinderwens helaas zelf ook een miskraam gehad in mei....

ik heb nu zelf ook nog iets overgewicht maarja... inderdaad zoveel mogelijk gezond en met een vast tijdschema eten dat helpt mij enorm! zo heb je nooit echt honger en kies je makkelijker voor de betere dingen.
 
ElsieJoy bedankt voor de tips! Ik neem ze zeker mee! Hier helpt het ook wel om te dwingen. Als ik niet echt een reden heb buiten slanker willen zijn heb ik geen karakter om door te zetten. En zeg ik al snel "ah morgen weer een dag". Nu heb ik echt wel een reden die echt erg belangrijk is waardoor ik wel moet doorzetten!

Karin, bedankt voor de geruststelling! Om één of andere reden blijf ik het bij mezelf zoeken en voel ik me schuldig. Tegelijkertijd ook wel wat bang dat dit opnieuw zou gaan gebeuren.

Iris, bedankt voor de tip! Zonde van je miskraam. Echt niet fijn he? Zijn jullie inmiddels nog aan het proberen voor een kindje?
 
Mahki ja we gaan er gewoon weer voor! Net eerste menustruatie weer gehad... Het is voor ons de 1e dus ...
 
Sterkte allebei! Lijkt me vreselijk om dat mee te maken.

Mahki ik snap je hoor. Ben er ook altijd wel mee bezig geweest. En helemaal als je het op internet opzoekt. Ik mag ook echt in mijn handen knijpen dat het zo snel gelukt is denk ik. Met of zonder overgewicht het blijft een wonder!

In het begin had ik een verloskundige die het ook allemaal nog even benadrukte wat de risico's zijn. Gelukkig ging Zij met pensioen! En nu heb ik een mooie dochter van 5 maanden.

Ik hoop dat je het naast je neer kan leggen en er weer voor gaan! En dat het natuurlijk mag lukken en goed eindigt

 
Terug
Bovenaan