Zwanger worden met tijdelijk arbeidscontract?

<p>Hee hee, </p><p> </p><p>Ik wil heel graag een kindje, al jaren kijk ik er naar uit. Ik ben nog niet zo heel lang aan het werk. Helaas is het zo dat ik tijdelijk contract heb voor 7 maanden (verloopt in februari). Ik heb geen idee of mijn contract daarna verlengt wordt. Mijn vraag is nu, moet dit mij tegen houden om aan kinderen te beginnen? </p><p>Ik kan wel ander werk gaan zoeken, maar daar begin je (in deze tijd zeker) ook weer met een contract voor ongeveer een half jaar. Dus voordat ik een keer wat meer zekerheid heb, ben ik anderhalf jaar verder (als het niet langer is). </p><p>Wat zouden jullie doen?</p>

Heeft je man/vriend vast inkomen? Als die er is?
In de week dat ik ontdekte dat ik zwanger was ging ik op sollicitatie, ben gelijk eerlijk geweest omdat ik nogal overrompeld was. Niet nodig, reactie je bent een vrouw en die worden nou eenmaal zwanger. Inmiddels een vast contract na een jaar met verlof tussendoor. 
Wij hebben altijd aangehouden, als 1 van beide vast heeft dan mag de andere wisselen als men wat anders zoekt.
Maar in principe kan ik je hier niet zo goed in raden, het hangt helemaal van je/jullie situatie af.  Maar je bent misschien ook niet gelijk zwanger, dus als je iets echt wol vind het wel zijn weg.

Een kindje heeft voornamelijk liefde nodig, maar inderdaad een inkomen is wel erg handig zodat je ook praktisch dingen kan doen en/of wil kopen (nieuw of tweedehands).
Hoe is de situatie van je man/vriend? En zijn er eventueel ouders van een van jullie die willen oppassen en of bij kunnen springen? 

@ MevrBoes
Hi, bedankt voor je reactie! Mijn vriend heeft 5 jaar een vastcontract gehad en is toen overgestapt naar een ander bedrijf. Daar is hij akkoord gegaan met een jaarcontract (ze doen daar niet aan vaste contracten). In de sector waar hij werkt er is altijd wel werk. Dus dat zit op zich wel goed. Hij heeft een goed inkomen en ik (nu) ook. We hebben 5 jaar lang van alleen zijn inkomen geleefd, huis gekocht, vakantie, uit eten etc. Dus het zou als het moest alleen van zijn inkomen kunnen.  Waar ik bang voor ben en misschien heb ik mij dan ook gek laten maken door door google, maar waar ik bang voor ben is zwangerschapsdiscriminatie.  Maar jij bent dus aangenomen toen je zwanger was? 

@CvdLB
Het klopt wat je zegt! Je kunt het allemaal ook zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. 
Ouders zouden wellicht in totaal voor 2 dagen in de week kunnen bijspringen. Denk ik...

Het zou alleen onverstandig zijn als jullie financiële problemen hebben, dan kun je die beter eerst oplossen anders is het echt geen prettige situatie om een kind in op te voeden.
Je kunt alles heel goed bedenken hoe je het idealiter eruit vindt zien, maar uiteindelijk weet je toch niet hoe de dingen lopen. Je weet ook niet hoe je je straks voelt als je een kind hebt, misschien wil je dan wel minder werken, of ander werk doen. Dat komt allemaal wel goed. 
Er wordt nog wel veel op zwangerschap gediscrimineerd, al heb ik juist veel positieve verhalen gehoord in mijn omgeving. Ken genoeg vrouwen die zwanger van baan gewisseld zijn of een vast contract kregen. Ligt misschien ook een beetje aan de sector waarin je werkt. 

@Minni
Ja, waarschijnlijk maak ik mij druk om niets. Met enkel het loon van mijn vriend hebben we een tussenwoning gekocht, verbouwd, nieuwe keuken geplaatst, alles ingericht en deden we waar we zin in hadden (vakantie, uit eten etc). 
Ik weet ook zeker dat het qua inkomsten goed zit. Ik ben denk ik vooral bang dat ik mijn baan verlies of dat ik niet zou kunnen switchen wanneer ik zwanger ben of jonge kinderen zou hebben. 

Als ik je zo hoor zou ik er lekker voor gaan! Ik ben zwanger geworden toen ik net een jaarcontract had gekregen, dat was mijn tweede contract. Dit contract loopt in januari af en ik zit dan midden in m'n zwangerschapsverlof. Door corona is het nog de vraag of het contract verlengd wordt, maar ik merk ook dat het me niet zo heel veel meer uitmaakt. Dit komt denk ik ook door de hormonen hahaha! We hebben in Nederland gelukkig een vangnet en ook al zal het niet ideaal zijn, ik weet zeker dat het goed komt met ons gezinnetje als mijn contract niet wordt verlengd. En als ik dan jouw verhaal hoor over het inkomen van je man, dan helemaal fijn toch!

Terug
Bovenaan