Zwanger worden met tijdelijk arbeidscontract?

@AnoekHP
Jaaa je hebt ook helemaal gelijk. Tegenwoordig is een vastcontract echt een luxe en ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met een tijdelijk contract en een kinderwens. 
Natuurlijk zal het een minder luxe leven zijn als we (tijdelijk) van 1 inkomen zouden moeten leven, maar wat maakt het uit. Zolang we kunnen rondkomen is het goed. 
Nu nog mijn partner over halen dat NU toch wel een goed moment is. Hij wil overigens al veel langer kinderen dan ik. Nu ik er eindelijk zeker van ben, begint hij ineens te twijfelen over het moment. Met als reden mijn tijdelijke contract. Dat is het enige...

Tsja het is nooit een goed moment he, en je weet ook niet hoe lang het duurt! Ik heb mij mijn sollicitatie afgelopen zomer eerlijk aangegeven dat ik nog een kindje wilde en dat was geen punt. Maarja ongeveer gelijk met het moment dat ik op dat werk begon, werd ik zwanger. Nu moet ik mijn nieuwe collegas gaan vertellen dat ik er 4 maanden uit ben, en mn contract loopt net na mn verlof af. Ach ik heb er vertrouwen in dat het wel wordt verlengd en anders vind ik wel weer wat nieuws! Je blijft een vrouw en die worden nu eenmaal zwanger..

Ja zeker, terwijl ik zwanger was een andere baan. 
Zo te horen heb je het mooi voor elkaar, laat je niet lijden door angst. Een kindje komt al heel ver met liefde en de basis verzorging zo te horen zal deze niks ontbreken.
Je weet nooit hoe snel iets gaat en nu met de corona heb je altijd kans dat je contract niet verlengd word.
Ik zou me afvragen in deze situatie:
Wat is het ergste wat er kan gebeuren als mijn contract niet verlengd word. 
Waarschijnlijk dat jullie zuiniger en alerter moeten zijn op de uitgaven, maar dat er niet gelijk een man overboord is. 
Ik zou zeggen go for it!

Ik was werkzaam bij een bedrijf en raakte zwanger. Ja, gepland maar alsnog verrast! Vertelde dit netjes aan mijn baas en een aantal weken later kwam het gesprek dat hij direct met mij wilde stoppen. Met daarbij de zin; begreep al niet dat je met dit contract zwanger raakt. Een ontzettende klap, zeker in die periode. Bracht heel veel problemen met Corona tijd en belastingdienst en dergelijke maar heb meteen doorgepakt en een nieuwe baan gezocht. Ben daar aangenomen en voel me fantastisch! Wat ik wil aangeven. Zet nooit je leven stil voor een baan. (Als alles wel stabiel is en financieel niet in de problemen zit uiteraard) wie weet hoelang het nog duurt en heb je wat pech maar werk komt echt wel! En als jij ontslagen wordt door de zwangerschap wil je daar niet eens werken! Ja die bedrijven zijn er genoeg en mag echt niet maar komt echt goed! Zijn genoeg bedrijven die het wel aandurven! Veel geluk! 

@StephW
Thanks! Ik zit echt teveel in mijn hoofd. Ik moet er ook gewoon zo over denken. Stel dat ik al direct de eerste keer zwanger zou worden en ik moet mijn werkgever gaan vertellen dat ik zwanger ben, dan zie ik wel wat er gaat gebeuren. Zekerheid heb je in die zin toch nooit. En wat je ook zegt: vrouwen worden nou eenmaal zwanger!

@MevrBoes
Precies dat! Wat is het ergste wat er kan gebeuren? 
Inderdaad, dat we zuiniger moeten gaan leven. Beter op aanbiedingen letten. Misschien een keer niet dat leuke rokje die ik helemaal niet nodig heb kopen. Het valt allemaal hartstikke mee. 
Ik ga ervoor! (Als mijn vriend dit ook zo ziet haha)

@Lizzyluc
Pffff dat is echt belachelijk. Het mag inderdaad niet eens. Bold van die werkgever dat hij ook nog eens zegt dat je zwangerschap de reden is. Daar had je hem gewoon op kunnen pakken. Het is verboden een contract niet te verlengen of op te zeggen vanwege een zwangerschap. 
Maar inderdaad dan komt er wel iets anders op je pad! En inderdaad ik zou mijn leven niet stil moeten zetten om zekerheid te vinden die er misschien helemaal niet is of voorlopig toch niet gaat zijn. Thanks!

Ik ben ook begonnen met zwanger proberen te worden voordat ik een vast contract had. Wel wist ik dat mijn werkgever na een jaarcontract (wat ik had) in principe altijd over ging op een vast contract. Maar eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik daar niet perse heel erg bij stil gestaan heb toen wij begonnen voor een kindje.
Mijn vriend heeft een goed inkomen, persoonlijk vind ik het fijner mijn eigen 'bijdrage te leveren' maar we zouden het er ook van hebben kunnen doen in principe.
Uiteindelijk zwanger geworden vlak voordat ik een vast contract kreeg, wel een vast contract gekregen. 
Maar binnen mijn vaste contract ook nog te maken gekregen met een soortvan "discriminatie". Uiteraard is dat verboden, maar het wordt altijd anders omschreven en komt wel degelijk neer op iets dat gebeurt, maar niet zou zijn gebeurd als je niet zwanger was geweest. Ik ben gewoon met verlof gegaan en ben terug gekomen, maar vrijwel meteen gaan solliciteren. Nieuwe baan gevonden toen mijn zoontje 5 maanden was, waar ik nu al een tijd werk.
Wat ik wil zeggen: vast contract is geen garantie en solliciteren met een (jonge) baby is ook te doen - ook in deze tijd. Ik zou me, als jullie financiële situatie het toe laat, niet laten tegenhouden door een tijdelijk contract. Voor een man heeft het krijgen van een baby op het wel/niet verlengen van een tijdelijk contract (helaas zou ik willen zeggen, want het is natuurlijk super oneerlijk dat het zo werkt, maar zo is het nou eenmaal) vrijwel geen invloed. Zou wel (voor zover dat kan natuurlijk) proberen het enigszins te "plannen" dat je het bijvoorbeeld niet vertelt vlak voor je contract af loopt - mocht het snel raak zijn (ik had bijv de positieve test een week voor ik een nieuw contract tekende, vertelde het na de termijnecho toen ik dus al een nieuw contract had).

Terug
Bovenaan